تبیان، دستیار زندگی
الف) در شرایط فعلی مملکت اسلامی ، جلوگیری از بچه دار شدن برای مرد یا زن جایز است یا نه؟ ب) اگر موجب لمس یا نظر نا محرم( زن نامحرم یا مرد) باشد حکم چیست؟ ج) اگر موجب عقیم شدن دائمی باشد حکم چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راههای شرعی جلوگیری از بارداری!

قرص های ضد بارداری

جلوگیری از حاملگی در صورتی كه موجب عقیم شدن یا نقص و فساد عضو نشود اشكال ندارد. البته جلوگیری زن بدون رضایت شوهر جائز نیست، ولی اگر مرد جلوگیری نماید مانع ندارد، اگر چه بدون رضایت زن باشد و «عزل» (ریختن منی خارج از رحم) مكروه است. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص282 و283)


سۆال: در مورد جنونهای پیشرونده آیا جلوگیری از حاملگی به وسیله اعمال جراحی (بستن لوله های منی در مرد و لوله های تخمدان در زن) جائز است یا خیر؟

جواب: اگر موجب قطع نسل است جائز نیست. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص281)

سۆال: راههای شرعی جلوگیری از حاملگی را بیان فرمائید؟

جواب: جلوگیری از حاملگی در صورتی كه موجب عقیم شدن یا نقص و فساد عضو نشود اشكال ندارد. البته جلوگیری زن بدون رضایت شوهر جائز نیست، ولی اگر مرد جلوگیری نماید مانع ندارد، اگر چه بدون رضایت زن باشد و «عزل» (ریختن منی خارج از رحم) مكروه است. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص282 و283)

سۆال: آیا بعد از انعقاد نطفه جایز است نطفه را از بین بُرد؟

جواب: بعد از انعقاد نطفه جائز نیست. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص284)

سۆال: در صورتی كه متخصصین و شورای پزشكی تشخیص دهند كه آبستن بودن و وضع حمل برای زن خطر جانی دارد كورتاژ چه صورتی دارد؟

جواب: اگر خطر جان زن در بین باشد با اجتناب از محرمات خارجی اشكال ندارد، مگر آنكه طفل زنده باشد كه مجاز نیست. (استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص284)

سۆال: زن حامله ای حدود 30 سال قبل كاری كرده كه بچه اش سقط شده است، مسلماً دیه ای به آن تعلق می گیرد، با توجه به اینكه پدر بچه فوت شده سۆال این است كه این دیه را به چه كس باید بپردازد؟ و آیا نرخ دیه باید مطابق نرخ سی سال قبل پرداخت شود یا نرخ امروزی میزان است؟

جواب: اگر مباشر سقط بوده باید دیه را عیناً یا به قیمت فعلی به ورثه پدر بچه سقط شده بپردازد. (ر.ك، استفتائات حضرت امام(ره)، ج3، ص292 س34)

سوال: الف) در شرایط فعلی مملکت اسلامی ، جلوگیری از بچه دار شدن برای مرد یا زن جایز است یا نه؟ ب) اگر موجب لمس یا نظر نا محرم( زن نامحرم یا مرد) باشد حکم چیست؟ ج) اگر موجب عقیم شدن دائمی باشد حکم چیست؟

امام خمینی (ره):

الف) جلوگیری زن بدون رضایت شوهر جائز نیست، ولی اگر مرد جلوگیری نماید مانع ندارد، اگرچه بدون رضایت زن «عزل» مکروه است.

ب) در صورتیکه مستلزم لمس و نظر (اجنبی) است حرام است.

ج) جلوگیری از حمل در صورتی که موجب عقیم شدن با نقص و فساد عضو نشود اشکال ندارد.(استفتائات، ج3، ص283، س6 و 7 و 11 و 14)

آیة الله اراکی (ره):

الف) جلوگیری  از بارداری اگر قوه توالد را از بین نبرد و بطور موقت باشد مانعی ندارد.(استفاتائات، ص351، س13)

ب) حرام است.(توضیح المسائل، ص600)

ج) اگر موقت باشد جایز است و همچنین اگر حمل برای زن موجب خطر نفس یا حرج شدید باشد و راه دیگری نباشد مانعی ندارد. (استفتائات، ص250، س10 و 13)

آیة الله بهجت (ره):

الف)جلوگیری اشکال ندارد.

ب) لمس و نظر نا محرم جایز نیست.

ج) با این فرض اجتناب شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله تبریزی(ره):

الف) جلوگیری از حمل به وسیله عزل یا استعمال دارو و امثال آن مانعی ندارد.

ب) جلوگیری از حمل به نحوی که موجب ارتکاب حرام گردد، جایز نیست.

ج) چنانچه عقیم کردن ، جنایت و ظلم بر نفس حساب شود جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله خامنه ای(دام ظله):

الف) جلوگیری از بارداری فی نفسه اشکال ندارد اگر با یک غرض عقلائی صورت گیرد و ضرر قابل ملاحظه ای نداشته باشد.(اجوبة الاستفتائات، ص278، س1256و 1257)

ب) اگر موجب لمس و نظر نا محرم باشد حرام است.( همان، س1257)

ج) اگر با یک غرض عقلائی صورت بگیرد و ضرر قابل توجهی هم نداشته باشد و با اجازه شوهر باشد اشکال ندارد.(همان، 1255)

آیة الله خوئی(ره):

الف) در صورتی که ضرر معتنی به نباشد و موجب عقیم شدن دائمی نباشد مانعی ندارد.(استفتائات، ص387، س1249 و س1250)

ب) حرام است.

ج) جایز نیست اگرچه هر دو راضی باشند.( زن و شوهر) (توضیح المسائل، ص13، م57)

آیة الله سیستانی(دام ظله):

الف  و ب) هر زنی می تواند با استفاده از AUD و یا هر وسیله ی دیگر مانع از بارداری شود به شرط آن که استفاده از آن، موجب ضرر و زیان جدی نگردد و قرار دادن آن ، مستلزم فعل حرام نباشد مثل نگاه و لمس نامحرم به بدن زن و همچنین نگاه و  لمس بدون دستکش توسط زنی که این دستگاه را در بدن زن دیگر قرار می دهد که همه اینها فعل حرام می باشد و دیگر آنکه قرار دادن آن دستگاه موجب سقط جنین نشود.(فقه برای غرب نشینان، ص269، م412)

ج) جایز نیست به شرط آنکه کار به دست زدن و نگاه نا محرم نکشد.(همان، ص278، س436)

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

الف) جلوگیری موقت اگر مستلزم حرام نباشد اشکال ندارد و عقیم کردن جائز نیست و احتیاط واجب این است که زن با اذن شوهر انجام دهد.

ب) جایز نیست.

جایز نیست.(جامع الاحکام ، ج2، ص54، س1404، 1402، 1405، 1406)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

الف) جلوگیری به نحوی که موجب عقیم شدن دائمی نباشد با موافقت زوجین مانعی ندارد.

ب) جایز نیست.

ج) جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله گلپایگانی(ره):

الف) اگر موجب نقص و فلج عضو و عقیم شدن نشود بلکه موقتا جلوگیری از انعقاد نطفه شود مانع ندارد در صورتیکه ضرر دیگری برای بدن نداشته باشد بلی اگر حمل خطر یا ضرر بدنی برای زن داشته باشد می تواند مطلقا مادامی که ضرر دارد جلوگیری کند.(مجمع المسائل، ج2، ص173، س485)

ب) جایز نیست.(توضیح المسائل، ص13، م57)

ج) جایز نیست.(مجمع المسائل، ج2، ص173، س485)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

الف) برای جلوگیری از اتعقاد نطفه هر وسیله مشروعی که بی ضرر باشد و باعث نقص مرد یا زن (مثل اینکه مرد یا زن برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط شوند) نشود ذاتا مجاز است و اگر مستلزم نظر و لمس نا مشروع باشد تنها در صورتی ضرورت فردی یا اجتماعی جایز است.

ب) از جواب بالا روشن شد.

ج) از جواب بالا روشن شد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله نوری همدانی(دام ظله):

الف) لازم است نظر شوهر و نداشتن ضرر و موجب عقیم شدن را در نظر بگیرند.(هزار و یک مسئله ، ج1، ص280، س958)

ب) اگر مستلزم ارتکاب عمل حرامی نشود اشکال ندارد.(همان، ج2، ص285، س921)

ج) اگر بستن لوله موجب عقیم شدن دائم گردد اشکال دارد و جایز نیست.(همان، ج2، ص287، س931)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اندیشه قم

سایت طلبه پاسخگو

مطالب مرتبط:

حکم جلوگیری از بارداری

حکم جراحی برای جلوگیری از بارداری

درمانهای نازایی و احکام شرعی آنها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.