تبیان، دستیار زندگی
افراد تنها و تعداد زیادی از جوانانی كه مهارت های اجتماعی و ارتباطی ضعیفی دارند از مشتریان ثابت چت روم ها محسوب می شوند. به دلیل اینكه در چت روم ها نیازی به رعایت چارچوب ها و استانداردهای رایج در میان فردی و اجتماعی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر کس به امید هوسی می‌آید!


افراد تنها و تعداد زیادی از جوانانی كه مهارت های اجتماعی و ارتباطی ضعیفی دارند از مشتریان ثابت چت روم ها محسوب می شوند. به دلیل اینكه در چت روم ها نیازی به رعایت چارچوب ها و استانداردهای رایج در میان فردی و اجتماعی نیست.

اینترنت

این افراد به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می كنند و در این فضاها هر كس بر اساس نیازی كه در خود حس می كند، وارد می شود. برخی افراد از مناسبات متناقض اجتماعی، واقعیت های تلخ زندگی، ناكامی های گذشته و كنونی خسته هستند و برای افرادی دیگر تنها جنبه سرگرمی دارد و جبران كننده نیازهای ارتباطی آنها در دنیای واقعی است. گذشته از كسانی كه ارضاء نیازهای روانی، آنها را به چت روم ها می كشاند، عده ای از افراد به قصد مزاح و فریب دیگران وارد چت روم ها می شوند و از دادن اطلاعات غلط و دست انداختن دیگران لذت می برند. البته یكی از دلایل دیگری كه گروهی از افراد به چت روی می آورند، این است كه مجبور نیستند برای هیچ مسأله ای پاسخگو باشند. شاید به همین علت است كه گفتگو درباره مسائل جنسی، ابراز عشق و احساسات و بیان اسرار و درد دل های خصوصی در این فضاها به راحتی صورت می گیرد.

طبق تحقیقات انجام شده، بیش از 50 درصد افراد ترجیح می دهند با افراد متنوع و ناشناس و كمتر از یك سوم افراد تمایل داشته اند با افراد آشنا چت كنند. همچنین 9/98 درصد تمایل دارند با افراد غیر همجنس چت كنند. بنابراین می توانیم بگوییم كه فضای غالب در محیط چت روم ها گفتگوهای دوستانه جوانان غیر همجنس است كه با نیت ارضای كنجكاوی، آشنائی، سرگرمی و تفریح و ماجراجوئی انجام می گیرد.

مسایل جنسی

وقتی محتوای چت به مسائل جنسی كشیده می شود، پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال دارد. نمونه ای از این پیامدها كه تقریباً از طرف بیشتر كاربران تجربه شده است، عبارت است از روحیه ای خسته و فرد شده، احساس پوچی و ناكامی، شكسته شدن حریم های اخلاقی، فحشاء و سوء استفاده جنسی، اختلالات رفتاری از قبیل خود ارضائی، بی اعتمادی به جنس مخالف، ترویج خشونت، بی بند وباری، تلف شدن وقت و پول.

اعتیاد اینترنتی

اعتیاد اینترنتی در سه مرحله اتفاق می افتد: تداوم استفاده، زیاد شدن ساعات مصرف و مرحله اعتیاد واقعی که در صورت بی توجهی می تواند بسیار خطرناك شود.

اختلالات خواب و كم خوابی، افت تحصیلی شدید، كاهش وزن به علت اختلالات سیستم تغذیه ای بدن، بالا رفتن دامنه تنش های عصبی، كاهش فعالیت های اجتماعی، قانون گریزی، فقدان مسئولیت پذیری در خانه، خشونت بیش از حد، پرخاشگری، تغییر عادت های رفتاری و ابتلاء به سردردهای عصبی را می توان از عوارض اعتیاد به اینترنت برشمرد.

هر قدر فاصله میان دنیای واقعی و تخیلی افراد بیشتر شود، احتمال بروز افسردگی

و اختلالات روانشناختی در افراد نیز بیشتر می شود. نكته جالب اینجاست

كه این عوارض بیشتر شامل ن دسته از اشخاصی می شود كه از اعتماد به نفس پائین تری برخوردارند

توجه داشته باشید كه افراد معتاد به اینترنت صرف نظر از جنسیت،‌ سن و مقطع تحصیلی بدون هیچ منظور و هدفی، تنها برای یافتن چیزهای جدید و مهیج در این شبكه پرسه می زنند كه معضلات اقتصاد، بیكاری و نبود امنیت شغلی آن را تشدید می كند.

برای افرادی كه اسیر اینترنت شده اند، دنیای مجازی چت روم ها به راحتی جایگزین افراد فامیل، دوستان، تحصیل، اشتغال و خواب می شود، به طوری كه بعضی از جوانان از ساعت 10 شب تا 4 صبح وقت خود را صرف اینترنت می كنند و به طور هفتگی 40 تا 50 ساعت را در دنیای مجازی می گذرانند و از دنیای واقعی كه در آن زندگی می كنند فاصله می گیرند. در بسیاری از موارد آشنائی های اینترنتی منجر به بروز اختلافات شدید خانوادگی و گاه متاركه و طلاق می شود.

راه کار

مهم ترین راه چاره ترك اعتیاد اینترنتی، كنترل كیفیت و كمیت اتصال به اینترنت است. همچنین مقید كردن فرد به برنامه زمان بندی شده برای اتصال به اینترنت و بیرون زدن از محیط مذكور، برنامه ریزی مرتب برای گذراندن وقت به روش های جایگزین مانند پرداختن به فعالیت های ورزشی، هنری و غیره از روش های ترك اعتیاد اینترنتی است.

اینترنت

اگر فاصله میان این دنیای مجازی و دنیای واقعی زیاد شود، چه مشكلاتی ایجاد می شود؟

هر قدر فاصله میان دنیای واقعی و تخیلی افراد بیشتر شود، احتمال بروز افسردگی و اختلالات روانشناختی در افراد نیز بیشتر می شود. نكته جالب اینجاست كه این عوارض بیشتر شامل آن دسته از اشخاصی می شود كه از اعتماد به نفس پائین تری برخوردارند.

این افراد ممكن است احساس كنند كه تنها در شبكه اینترنت و ارتباطات مجازی می توانند موفق باشند و مكانیسم های سازگاری آنان در رویاروئی با مسائل و مشكلات روزمره و استرس های معمول زندگی دیگر كارائی لازم را نداشته باشد. به همین دلیل پس از بازگشت به واقعیت دچار یأس دائمی و یا افسردگی می شوند.

ولی هنوز خیلی ها ترجیح می دهند به جای ارتباط در فضای واقعی جامعه، به فضای مجازی چت روی بیاورند؟

واقعیت این است که خارج از فضای مجازی، امکان بحث و گفتگو در باره مسائل ارتباطی میان دختران و پسران خیلی محدود است و به طور معمول خانواده ها اجازه چنین کاری را به فرزندان خود نمی دهند این در حالی است که در اینترنت به چند دلیل فضای مناسبی برای گفتگو فراهم است. یکی از این دلایل این است که ناشناخته ماندن مراجعان در اینترنت به نوعی رفتار غیرمسوولانه را در فرد شکل می دهد و مرتب تقویت می شود در نتیجه فرد بدون هیچ دردسری می تواند با مفاهیم جدیدی در هر زمینه ای آشنا شود.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: کتاب مرا دریاب. نوشته حمیده واحدی- مجله سپیده دانایی . دکتر کتایون خوشابی

مطالب مرتبط:

دوست‌های اینترنتی همسرم

شبکه‌های اجتماعی در زندگی مشترک

هشدارها درباره دلبستگی‌‌های اینترنتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.