تبیان، دستیار زندگی
اگر پولی داشته باشم, نخست باید یك باب منزل بخرم یا اوّل مهریه زنم را بپردازم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه بخرم یا مهریه همسرم را بپردازم؟

مهریه

سۆال: به قیمت امروزی مهریه حضرت زهرا چه مقدار می باشد لطفاً با دلیل ذكر نمایید؟

جواب: در زمان ظهور اسلام و تا مدتی بعد از اسلام دو نوع سكه هرقلی و كسروی از روم و ایران به صورت درهم و دینار در عربستان رایج بوده است. و در زمان عبدالملك به راهنمایی امام باقر ـ علیه السلام ـ اولین سكه اسلامی ضرب گردید. وزن دینار همواره ثابت و برابر یك مثقال 18 نخودی طلا بوده است كه وزنی در حدود 515/3 گرم داشته است اما وزن درهم متفاوت بوده برخی از دراهم 20 قیراط (قیراط معادل وزن سه دانه متوسط جو است) بعضی 12 و برخی 10 قیراط نقره بوده است. وزن درهم مسكوك در زمان عبدالملك 6 دانق بوده كه 4/2 گرم می شود و اگر با نخود بسنجیم 6/12 نخود برابر 4607/2 گرم می شود. امّا رابطه ارزش دینار و درهم در زمان صدر اسلام هر دینار برابر ده درهم بوده است و این معنی را می توان از بعض روایات به دست آورد كه از جمله آن صحیحه عبدالرحمن بن حجاج است: كان علیٌ ـ علیه السلام ـ یقول: الدیه الف دینار و قیمه الدینار عشره دراهم ؛ دیه كامل هزار دینار است و هر دینار برابر ده درهم می باشد. به هر حال بنابر صحیحه عبدالرحمان بن حجاج و غیر آن معادل ارزش 500 درهم مهریه حضرت زهرا ـ علیها السلام ـ برابر 50 دینار 18 نخودی طلا و 5/37 مثقال صرفی طلا می گردد. ( جامع المسائل آیة الله فاضل لنکرانی ره، ج2، ص432، س1284)

سۆال: مسأله ای كه اكثر جوانان در موقع ازدواج با آن رو به رو هستند گرفتن مهریه زیاد از طرف والدین دختر می باشد, حال آیا گرفتن مهریه زیاد مخالف اصول اسلامی است؟

جواب: در اسلام حدی برای مهریه به نحو لزوم معین نشده, ولی مستحب می باشد كه مخارج ازدواج و همچنین مهریه را كم كنند. و نیز مستحب است مقدار مهریه از مهرالسنه كه پانصد درهم است زیادتر نباشد. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج3، ص177، س1)

سۆال: طبق نظر حضرت امام (ره) در مورد مهریه آیا همان مقدار كه موقع ازدواج ذكر شده معتبر است, یا باید به میزان ارزش روز داده شود؟

جواب: مقدار مهریه همان است كه در عقد قرار داده شده, و با اختلاف ارزش پول و قدرت خرید تغییر پیدا نمی كند. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج3، ص183، س17)

سۆال: اگر پولی داشته باشم, نخست باید یك باب منزل بخرم یا اوّل مهریه زنم را بپردازم؟

جواب: اگر طلبكار مطالبه می نماید اداء بدهی مقدم است. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج3، ص185، س22)

سۆال: آیا در تعیین مقدار مهریه توافق دختر و پسر كافی است یا آنكه والدین آنان هم حق اعمال نظر دارند؟

جواب: بستگی به توافق دختر و پسر دارد. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج3، ص185، س25)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

خمس مهریه، ارث، بخشش

ازدواج بدون تعیین مهریه

حکم عدم تعیین مهریه در عقد موقت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.