تبیان، دستیار زندگی
استاد نظری منفرد: فراگیری دروس حوزوی برای آنست که پیام دین اسلام به مردم رسانده شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رساندن پیام دین اسلام به مردم

رساندن پیام دین اسلام به مردم
استاد نظری منفرد: فراگیری دروس حوزوی برای آنست که پیام دین اسلام به مردم رسانده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، استاد نظری منفرد گفت:فراگیری دروس حوزوی برای آنست که پیام دین اسلام به مردم رسانده شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست اساتید، این استاد حوزه افزود: یکی از مسائل بسیار مهم تبلیغ اینست که مبلّغ ارزیابی ای درست از مخاطب داشته باشد و الا تبلیغش مۆثر نخواهد بود و آن نتیجه‌ای که لازم است را قطعاً نخواهد گرفت. برای شناخت مخاطب لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که گاهی مبلغ در یک مجموعه علمی شرکت می‌کند که جمع نخبگان [هستند] (فضلای حوزه، دانشگاه یا اطباء) که قبل از آن انسان باید بررسی کند و با سوال از مدعوین می تواند سطح مخاطبین را تشخیص داده و برنامه ریزی لازم را داشته باشد.

وی تصریح کرد: برخی از ویژگی‌های تبلیغ مربوط به خود تبلیغ است که همان رساندن به مخاطبین و مستمعین است، بعضی به مبلّغ و برخی هم به مستمع مربوط می‌شود. هدف از تبلیغ، طبیعی است که، رساندن یک سلسله مسائلی است که در راستای رشد انسان و رسیدن به کمال انسانی است؛ چون بحث، راجع به تبلیغ دینی است و قرار است که مسائل دینی منتقل شود. و اساساً این مسۆولیت، مسۆولیتی است که خدای متعال بر عهده انبیاء بزرگوار گذاشته، از همان آغاز آفرینش، و باید سعی بر انجام درستِ رسالت باشد.

استاد نظری منفرد ادامه داد: اگر دریک جلسه ای، بصورت تصادفی سخنران را دعوت کردند، گاه می تواند از طریق چهره افراد مخاطب‌شناسی [کند] یا اگر جلسه مستمر بود از طریق سوالهایی که بعد از جلسه مطرح می شود سطح مخاطب خودرا تشخیص دهد.

وی با ارائه توضیحاتی در مورد تفاوت تبلیغ در دنیای امروز خاطرنشان کرد: تبلیغِ امروز فقط تنها خطابه نیست. شخصی که در محیط دانشگاه برای دانشگاهیان سخنرانی می کند حتماً بایستی قدرت بر پاسخگویی شبهات اعتقادی - کلامی را داشته باشد.

استاد نظری منفرد تصریح کرد: فراگیری درس های حوزوی برای طلاب، بدین جهت است که پیام دین و پیام اسلام به مردم رسانده شود؛ طبیعی است که این مطلب از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و در حقیقت شغل انبیاء است. سوای اهمیت فراگیری دروس حوزوی، انتقال آن به مردم هم اهمیت بالایی دارد. بنابراین تبلیغ دارای جایگاه مهمی است. سفارش مراجعِ عظام گذشته و حال هم همیشه بر این امر بوده است. یادم هست استاد ما مرحوم آیت‌الله آقای آمیرزا هاشم آملی - رحمة الله علیه - خیلی در امر تبلیغ سفارش می‌کردند؛ مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی - رضوان الله تعالی علیه - به من می‌فرمودند: انسان باید تبلیغ برود و در تبلیغ، مسائل دینی را برای مردم بیان کند.

این مبلغ برجسته حوزوی اذعان کرد: ائمه - علیهم صلوات الله - خودشان منبر می‌رفتند. حضرت سجاد- علیه السلام - آن منبرِ مهم را در شام رفتند. امیرالمۆمنین – علیه السلام -،پیغمبر خدا منبر داشتند، داستان ستون حنانه‌ای که مشهور است، نشان از صحبت پیامبر با مردم است؛ تعدادی از مراجع بزرگوار منبری‌های توانایی در گذشته بودند؛ منتها بعضی بخاطر کهولت سن، منبر را ترک کردند، و برخی هنوز بعد از این که به مقام مرجعیت هم رسیدند باز سخنرانی می‌کنند.

وی با بیان خاطره ای از یکی از مراجع معظم گفت: فراموش نمی‌کنم یکی از مراجع بزرگوار به من فرمودند، اگر از من سۆال کنند مرجع شدن مشکل‌ترست یا منبری خوب شدن؟ من می‌گویم منبری شدن. چون خودم منبری بودم و مرجع هم شدم. بعد استدلال می‌کردند، می‌فرمودند که اگر یک شخصی استعداد خوبی داشته باشد و درس بخواند، مرجع می‌شود. اما اگر یک شخصی استعداد خوبی داشته باشد و کار کند منبری نمی‌شود. می‌فرمودند: منبری شدن، جدای از علم و دانش، یک هنر است و این هنر را هر کسی ندارد.

استاد نظری منفرد اظهار داشت: خدا رحمت کند یکی از بزرگان، به من می‌فرمودند که من خیلی دوست دارم منبر بروم اما نمی‌توانم چون بیانم رسا نیست. بنابراین تنها درس خواندن و دانستن، باعث نمی شود انسان منبری لایق و کاملی شود بلکه بایستی ممارست کند تا فن منبر را آموخته و منبری شود.

وی با اشاره به انواع تبلیغ افزود: تبلیغ انواعی دارد: تبلیغ کتابتی، تبلیغ تصویری و ... کتاب هم خودش نوعی تبلیغ است. کتاب‌هایی که نویسندگان محترم می‌نویسند، نوعی تبلیغ است. تبلیغِ رسانه‌ای هم داریم، تبلیغ تصویری هم داریم، تبلیغ نقاشی هم داریم. نقاشی‌ها خودش گویای یک سلسله مسائل است. و تبلیغ سنتی ای که از گذشته مرسوم بوده، یک خطیب روی منبر می‌نشسته و صحبت می‌کرده. همه این‌ها به جای خودش تأثیر خودش را دارد و نمی‌توانیم تأثیر انواع تبلیغ را، خصوصاً در این عصر، انکار کنیم. شاید در گذشته تبلیغ منحصر به همین تبلیغ گفتاری، نه نوشتاری و نه تصویری بوده. اما امروز تبلیغ در عرصه‌های مختلف، شاید مهم‌ترین تأثیر را داشته باشد.

این استاد حوزه تاکید کرد: با همه شیوه‌های مختلف تبلیغی که امروز در دنیا وجود دارد، آن تبلیغِ سنتی هنوز جایگاه خودش را حفظ کرده و هنوز آن تأثیرِ تبلیغ شفاهی و صورت به صورت بیشترین تأثیر را دارد.

استاد نظری منفرد خاطرنشان کرد: بنده با استفاده از تجربیات چند ساله‌ام به این مطلب رسیدم که مبلّغ، برای موفقیت در امر تبلیغ، بایستی از واقعیت‌های جامعه اطلاعات لازم را داشته باشد. چطور یک بیمار وقتی مراجعه به پزشک می‌کند، پزشک، اول بیماری و نوع بیماری بیمار را رصد می‌کند، وبا آزمایش به دست می‌آورد که این نوع بیماری چیست و بعد به علاجِ آن بیماری می‌پردازد، مبلّغ در حقیقت همین طور است. این فرمایش امیرالمۆمنین – سلام الله علیه - که از رسول خدا نقل می‌کند «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّه‏» همین طور بوده. یعنی رسول خدا در حقیقت طبیب بودند.

وی با اشاره به موفقیت امام موسی صدر در امر تبلیغ گفت: از ایشان سۆال کرده بودند که شما رمز موفقیت‌تان درلبنان چیست؟ ایشان فرمودند من وقتی رفتم لبنان، ابتدا اطلاعات لازم راجع به مشکلات مردم آنجا و شیعیان لبنان را به دست آوردم، تا مشکلاتشان را تشخیص دهم. مشکلات را ابتدا احصاء کردم و آمار مشکلات را گرفتم و به دست آوردم؛ بعد آمدم برنامه‌ریزی کردم برای رفع مشکلات. این اولین گام در موفقیت مبلّغ است که ابتدا ارزیابی کند ببیند این مردم که بیمار هستند بیماریشان چیست؟ آیا بیماری اعتقادی دارند، بیماری اخلاقی دارند، بیماری روحیشان را ابتدا بیابد و بعد براساس آیات و روایات، برنامه‌ریزی کند.

استادنظری منفرد با اشاره به کتاب خود با عنوان فن خطابه گفت: حدود بیست سال قبل در دارالشفاء دروسی مطرح شد تحت عنوان مسائل مربوط به تبلیغ. آن درس‌ها به عنوان مجموعه‌ای با عنوان فن خطابه توسط حوزه چاپ شده که 29 درس است. کتابی است کاربردی و فعلا در حوزه خواهران تدریس می شود.

وی در پایان توفیق همه مبلغین را از خدای متعال خواستار شد.


تنظیم:محسن تهرانی-گروه حوزه علمیه تبیان

منبع:

http://neshasteasatid.com/index.php/1594-2013-12-22-00-08-49