تبیان، دستیار زندگی
مهریه همسرم مقداری از منزل و طلا و مبلغ نود هزار تومان پول نقد می باشد پس از گذشت سالهای طولانی هنگام پرداخت مهریه باید همان مبلغ را پرداخت نمود یا باید به روز و مقدار تورم هم عنایت داشت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا شرط صحت طلاق زوجه پرداخت مهریه است؟

طلاق

سۆال 1: مردی زنی را به مهریه ای معین به عقد دائم در می آورد و در آن عقد شرط می كند كه پس از فوت او, زن یك هشتم ارث نبرد آیا این شرط صحیح می باشد یا خیر؟

جواب: شرط ارث نبردن زوج خلاف شرع است و نافذ نیست. (تحریر الوسیله، ج2، ص222)

سۆال 2: دادن شیربها به منظور كمك به خانواده عروس چه حكمی دارد؟

جواب: اشكال ندارد البته اگر به صورت شرط ضمن العقد به هنگام خواندن عقد نكاح قید شود پرداخت آن لازم می گردد. (ر.ك تحریر الوسیله امام خمینی (ره)، ج2، ص298، م9 ـ استفتائات امام (ره)، ج3، ص190 و 191)

سۆال 3: آیا مهریه بر زن حلال است؟ و آیا مرد می تواند زن را به زور وادار به بخشش مهریه كند؟ و آیا صحیح است كه اگر زن مهر خود را نبخشد حقّ هیچ نفقه ای را ندارد؟

جواب: مهریه بر زن حلال است و هر وقت بخواهد می تواند از شوهر طلب نماید و شوهر حق ندارد زن را وادار به بخشش مهریه اش بنماید و اگر شوهر به اجبار و بدون رضایت قلبی از زن مدركی دال بر بخشش مهریه بگیرد اثری بر آن مترتب نیست و زن حق نفقه و كسوه را به نحو معمول دارد كه اگر شوهر نپردازد ضامن است و با درخواست زن موظف به پرداخت می باشد. (ر.ك استفتائات آیت الله تبریزی، ص366 و 367)

سۆال 4: آیا افزایش مهریه توافق شده ضمن عقد بدون رضایت یكی از طرفین عقد وجاهت شرعی دارد؟

جواب: افزایش مهریه ای كه عقد بر آن خوانده شده است وجه شرعی ندارد ـ بلی زوجه می تواند پس از عقد قسمتی از مهریه را با رضایت كامل به زوج هبه نماید و یا زوج با رضایت خود چیزی اضافه بر مهریه به زوجه بپردازد. (مجمع المسائل آیت الله گلپایگانی،ج2،احکام مهریه،سوال 455)

سۆال 5: اگر به دلیل موجهی نتوان مهریه را پرداخت كرد چه باید بكنیم؟

جواب: هر كس ضامن پرداخت مهریه عیال خود است و اگر واقعاً نداشته باشد فعلاً تكلیفی ندارد, هر وقت قدرت پیدا كرد باید بپردازد. (ر.ك جامع المسائل آیت الله فاضل، ج1، ص327)

سۆال 6: آیا شرط صحت طلاق زوجه پرداخت مهریه است؟ و اگر در غیاب همسرش بدون پرداخت مهریه او را مطلقه نماید طلاق از كدام نوع است؟

جواب: زوج پس از عقد ازدواج نسبت به پرداخت مهریه مدیون است و باید بپردازد لكن شرط صحت طلاق پرداخت مهریه نیست و پرداخت یا عدم پرداخت مهریه اثری در نوع طلاق ندارد. (ر.ك جامع المسائل آیت الله فاضل، ج2، ص460)

سۆال 7: مهریه همسرم مقداری از منزل و طلا و مبلغ نود هزار تومان پول نقد می باشد پس از گذشت سالهای طولانی هنگام پرداخت مهریه باید همان مبلغ را پرداخت نمود یا باید به روز و مقدار تورم هم عنایت داشت؟

جواب: طبق نظر بعضی از مراجع معظم تقلید پول نقد مهریه باید با محاسبه تورم پرداخت شود و به نظر برخی دیگر همان مقدار كافی است به هر حال مصالحه نسبت به آن با همسر مطابق احتیاط است. (ر.ك استتفائات امام (ره)، ج3، ص181)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

خمس مهریه، ارث، بخشش

ازدواج بدون تعیین مهریه

حکم عدم تعیین مهریه در عقد موقت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.