تبیان، دستیار زندگی
شخصیتهای بزرگ فقط متعلق به گروهی از مردم نیستند؛ بلکه آنها بدون استثنا به همه گروه های مختلف خانواده بشری تعلق دارند. چون وقتی به زندگی و رفتار و گفته هایشان نگاهی می کنید درمی یابید که آن ها همه برای انسان تلاش کرده اند نه برای یک گروه خاص و بنابر این من
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هرچه برای علی نوشته‌ام، کم نوشته‌ام

بررسی زندگی و آثار مسیحیانِ عاشقِ مولا در "کتاب مقدس"


شخصیتهای بزرگ فقط متعلق به گروهی از مردم نیستند؛ بلکه آنها بدون استثنا به همه گروه های مختلف خانواده بشری تعلق دارند. چون وقتی به زندگی و رفتار و گفته هایشان نگاهی می کنید درمی یابید که آن ها همه برای انسان تلاش کرده اند نه برای یک گروه خاص و بنابر این من احساس می کنم که یکی از افراد این خانواده واحد هستم و در مقابل امام علی و اندک امثال او به عنوان پدران خانواده ای می ایستم که برای پاک کردن و صفا بخشیدن و بالا بردن سطح اخلاق و وجدانش و برای سعادتش کوشیده اند.

هرچه برای علی نوشته‌ام، کم نوشته‌ام

مسیحی‌ ای که معروفترین کتاب را در رثای مولا علی نوشته می‌گوید: «شخصیتهای بزرگ فقط متعلق به گروهی از مردم نیستند؛ بلکه آنها بدون استثنا به همه گروه های مختلف خانواده بشری تعلق دارند. چون وقتی به زندگی و رفتار و گفته هایشان نگاهی می کنید درمی یابید که آن ها همه برای انسان تلاش کرده اند نه برای یک گروه خاص و بنابر این من احساس می کنم که یکی از افراد این خانواده واحد هستم و در مقابل امام علی و اندک امثال او به عنوان پدران خانواده ای می ایستم که برای پاک کردن و صفا بخشیدن و بالا بردن سطح اخلاق و وجدانش و برای سعادتش کوشیده اند.»

اینها بخشی از صحبت های جرج جرداق در دیدار و گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین زائری است. جرج جرداق شاید از جمله معروف ترین نویسندگان و اندیشمندانی باشد که با موضوع امیر مومنان کتابی تالیف کرده است. مجموعه کتاب 5 جلدی او، «الامام علی، صوت العداله الانسانیه» یکی از معروف ترین کتاب هایی است که با محوریت شخصیت، سیره و منش امام اول به چاپ رسیده و البته این کتاب طی پنجاه سال در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی ردای چاپ های متعدد را هم به خود دیده است. همانطور که حجت الاسلام و المسلمین زائری هم در کتابش آورده «شاید هیچ اثر ادبی و فکری درباره امیر مومنان به اندازه کتاب "الامام علی، صوت العداله الانسانیه" مشهور نباشد».

جرج جرداق در پاسخ به سوال حجت الاسلام زائری مبنی بر این که «آیا امروز و بعد از این مدت فکر می کنید در دیدگاه های خود در این کتاب درست فکر می کردید یا اشتباه کرده بودید» می گوید: «بی تردید دیدگاه های من کاملا درست بوده است و سخنرانی های اخیرم درباره امام علی نشان می دهد که آنچه در این مجموعه نوشته ام کمتر از آن بوده که باید می گفته ام.»

جرج جرداق در پاسخ به سوال حجت الاسلام زائری مبنی بر این که «آیا امروز و بعد از این مدت فکر می کنید در دیدگاه های خود در این کتاب درست فکر می کردید یا اشتباه کرده بودید» می گوید: «بی تردید دیدگاه های من کاملا درست بوده است و سخنرانی های اخیرم درباره امام علی نشان می دهد که آنچه در این مجموعه نوشته ام کمتر از آن بوده که باید می گفته ام.»

او همچنین درباره واکنش هایی که به کتاب معروفش شده بود می گوید: «واکنش ها واقعا تشویق کننده و شوق انگیز بود و شیرین ترین خاطره ام مربوط به همدلی و احساس رضایت راهبان مسیحی برای انتشار این اطلاعات درباره عظمت امام علی و سبک من برای بیان آن ها به شیوه ای تازه و جدید بود که پیش و پس از آن سابقه و نمونه ای نداشت».

این نمونه های خواندنی، تنها بخش های کوچکی از «کتاب مقدس» حجت الاسلام زائری است. او در این کتاب، به بررسی شیوه های مختلف ابراز علاقه نویسندگان و شاعران مسیحی به قرآن کریم و رسول گرامی اسلام در قالب آثار و محصولات ادبی و پژوهشی شان پرداخته است.

کتاب علاوه بر این که موضوع جالب و جذابی برای مخاطب دارد، در قالبی جذاب و خواندنی نیز گردآوری و تالیف شده است. بخش اول کتاب شامل مقالات نویسنده می شود؛ در بخش دوم مواردی مانند زندگی نامه، نمونه اشعار شاعران مسیحی و... آمده شده و در بخش پایانی کتاب فهرست هایی برای دستیابی هرچه آسان تر مخاطب به موضوعات طبقه بندی شده در کتاب گنجانیده شده است. زائری با توجه به روحیات خاص پژوهشگرانه ای که دارد مجموعه عکس هایی از نویسندگان و اندیشمندان مسیحی که در آثارشان دلباختگی به قرآن کریم، رسول گرامی اسلام یا امیر مومنان را نشان داده اند را جمع آوری کرده و در انتهای کتاب منتشر نموده است. از دیدنی های جذابی که در میان این عکس ها می توان به آن اشاره کرد، تصویر طراحی شده از پرتره مردی است که به گفته جرج جرداق، تصویر ذهنی‌ئی است که او از حضرت علی داشته است.

زائری البته پیش از این کتاب های دیگری نیز با محوریت بررسی زندگی و آثار نویسندگان مسیحی که در آثارشان به امام حسین دلباختگی و دلبستگی خود را نشان داده اند منتشر کرده است. او در کتاب دیگری که در بازار نشر ایران به نام «پدر، پسر، روح القدس» به چاپ رسیده به بررسی زندگی و آثار این نویسندگان، اندیشمندان و پژوهشگران پرداخته و البته باید تاکید کرد هر دو کتاب، ماحصل زندگی او در لبنان و تجربیات او در مطالعه آثار نویسندگان مسیحیِ لبنانی بوده است.

کتاب مقدس کتابی است که باید هر مسلمان شیعه ای یک بار آن را بخواند و از نوع نگاه و زاویه دید افراد غیر مسلمان نسبت به اولین و مهمترین شخصیت سرآمد همه مسلمانان جهان، حضرت علی، آگاه شود. این کتاب را انتشارات خیمه منتشر کرده و با قیمت 4500 تومان در کتابفروشی های سراسر کشور توزیع کرده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: مشرق