تبیان، دستیار زندگی
عصر ارتباطات یعنی تولد هر روز پدیده ای تازه و سرگرم کننده که تا پیش از آن وجود نداشته است. در دنیای پیچیده ارتباطات امروزی، همواره شاهد اختراع پدیده نوینی هستیم؛ این صنعت دائما در حال حرکت و پیشرفت است و دستمایه های متنوع و متعددی را به جهانیان عرضه می
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وی چت دوست داشتنی!!


عصر ارتباطات یعنی تولد هر روز پدیده ای تازه و سرگرم کننده که تا پیش از آن وجود نداشته است. در دنیای پیچیده ارتباطات امروزی، همواره شاهد اختراع پدیده نوینی هستیم؛ این صنعت دائما در حال حرکت و پیشرفت است و دستمایه های متنوع و متعددی را به جهانیان عرضه می کند.

وی‌چت

گسترش صنعت ارتباطات امروز به گونه ای است که وقتی به چند سال قبل نگاه کنید متوجه خواهید شد که وسایل ارتباطی تا چه حد دچار تحول و تغییرات اساسی شده اند. روزگاری این آرزو برای عده ای از افراد وجود داشت که ای کاش در حین انجام گفتگوی تلفنی، می توانستند فردی که با او صحبت می کنند را ببینند. اکنون این امکان به راحتی امکان پذیر است که با حداقل هزینه ها بتوان در هر زمان با دوردست ترین مکانها در ارتباط بود و تصویر یکدیگر را نیز، مشاهده کرد. امروز دیگر دستگاههای ویدئو کاربردی ندارند و نوار کاست برای اغلب افراد، فراموش شده است. به این ترتیب تکنولوژی ارتباطات در حال توسعه است و هر زمان به معرفی پدیده ای تازه در عرصه ارتباطات می پردازد. یکی از این پدیده های اخیر "وی چت" است.

وی چت چیست؟

اپلیکیشن «وی‌چت» یکی از وسایل ارتباطی نوین است که مدتی است برای کاربران ایرانی قابل استفاده شده و مورد استقبال قرار گرفته است. وی چت یک سرویس پیام‌رسان چینی برای تلفن‌های همراه است که در سال 2011 ارائه شده است. این خدمات برای سیستم‌عامل‌های مختلف دستگاه‌های تلفن همراه در دسترس است و بیش از 300 میلیون نفر در جهان از این برنامه رایگان استفاده می‌کنند.

این ابزار ارتباطی، امکان برقراری ارتباط را برای عده زیادی از افراد فراهم می کند بدون اینکه نیاز به تماس آن لاین باشد. افراد زیادی می توانند از طریق این سرویس ارتباطی با یکدیگر در تماس باشند. مثلا گروه های دوستی یا فامیلی که ممکن است برخی از آنها در کشورهای دیگری ساکن باشند. این وسیله کمک می کند تا بتوانند به راحتی و با کمترین هزینه به تبادل نظر با یکدیگر بپردازند.

چت

گروه های زیادی در وی چت حضور دارند که فعالیتهای فرهنگی انجام می دهند. مثلا در مناسبتها و ایام مختلف سال، به انجام اعمال مذهبی به صورت دسته جمعی می پردازند و یا شعائر عزاداری و اعیاد مذهبی را پاس می دارند. این امکانات برای عده زیادی از افراد خوشایند است و فضای مثبت و مناسبی را برای آنها ایجاد کرده است. در عین حال می توان از معایب این سرویس ارتباطی یاد کرد. همانطور که بارها و بارها به این موضوع اشاره شده که هر وسیله ای دارای کارکردهای مثبت و منفی بسیار است. فرض کنید که یک چاقوی تیز در دست دارید. این چاقو می تواند در راستای تسهیل امور آشپزخانه به کار گرفته شود و همین چاقو می تواند جان یک انسان را تهدید کند. تکنولوژی هم همین گونه است. آنچه مهم است شناخت این دو کارکرد است و کسب آگاهی از اینکه چگونه باید با این ابزار برخورد کرد.

وی چت هم ابزاری است که از این قاعده مستثنی نمی باشد. همانطور که به کارکردهای مثبت این پدیده اشاره شد، کارکردهای منفی متعددی را هم، می توان برای آن برشمرد. مثلا امکان دوست یابی در کمترین فاصله جغرافیایی افراد، که به نظر می رسد به نوعی موجب تشویق و تحریک افراد برای وقت گذرانی و احتمالا،پیدا کردن دوست هایی از جنس مخالف، می شود. از طرف دیگر به طور کلی این ابزار، این خاصیت را دارا می باشد که زمان زیادی را از مخاطبان خود بگیرد و در عوض سرگرمی های بی معنایی را برایشان رقم زند. البته به نظر می رسد که دلیل فیلتر شدن این سرویس این موضوع نمی باشد و بیشتر به بعد مشکلات اخلاقی این ابزار اشاره شده است.

مسلما فیلترکردن وی چت و فیسبوک و....نمی تواند موجب رفع معضلات ناشی از این پدیده ها باشد. چرا که تکنولوژی همواره راههای زیادی را برای کاربران خود به ارمغان آورده تا بتوانند امکان بهره گیری داشته باشند

محمود خسروی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص دلایل کمیته فیلترینگ برای محدود کردن این سرویس و چگونگی اخذ تصمیم برای فیلتر کردن آن، اینگونه بیان کرده که وجود مفاسد اخلاقی موجب شده تا تصمیم به فیلتر شدن این سرویس گرفته شود. از طرفی این مطلب نیز بیان شده که راه اندازی و استفاده اغلب کاربران ایرانی از این سرویس ها، موجب کاهش استفاده از امکانات مخابراتی شده و این موضوع از درآمدهای شرکت مخابرات تا حد زیادی کاسته است و همین امر هم می تواند دلیلی بر فیلتر شدن وی چت باشد.

چت

به هر حال آنچه مشخص است اینکه اکنون، با دنیای ارتباطات و تکنولوژی روبرو هستیم. دنیایی عظیم و پیچیده که هر روز بر وسعت و تنوع آن افزوده می شود. صحیح نیست که با ابزار ارتباطاتی برخوردهای سلبی صورت گیرد. این اتفاق همواره در جامعه ما رخ داده است که یک ابزار ارتباطاتی در میان مردم رسوخ می کند و به طور تدریجی عده زیادی با آن آشنا می شوند و روش استفاده از آنرا فرا می گیرند و ناگهان با این موضوع مواجه می شوند که نباید از این وسیله استفاده کنند. در حالیکه آموزش های فرهنگی با این روش در تناقض است. اگر قرار باشد که روش استفاده صحیح از یک ابزار به افراد آموخته شود و فرهنگ استفاده مطلوب و شایسته برای آنها درونی شود، باید برنامه ریزی دقیق و درستی در این باره صورت گیرد تا بتوان به اثرگذاری امیدوار بود.

مسلما فیلترکردن وی چت و فیسبوک و....نمی تواند موجب رفع معضلات ناشی از این پدیده ها باشد. چرا که تکنولوژی همواره راههای زیادی را برای کاربران خود به ارمغان آورده تا بتوانند امکان بهره گیری داشته باشند.

واضح است که بسیاری از کاربران این وسیله ارتباطی با استفاده از فیلتر شکن دوباره به سراغ چنین وسیله‌ای می‌روند.

گرچه در این شبکه‌های اجتماعی می توان نوعی از مدیریت خودجوش کاربران را دید که به طور تجربی حاصل شده‌ اما بازهم این مساله مطرح است که آیا منطقی‌تر این نیست که رسانه ها برای آموزش و دفع خطرات اجتماعی و اخلاقی در این شبکه‌ها با نگاهی منطقی‌ و نه حاکی از هراس و نوعی شتاب زدگی، به آن بپردازند و همانطور که گفته شد، آموزش لازم را به کاربران ایرانی این شبکه‌ها بدهند؛

اینها مواردی است که بارها و بارها به آنها اشاره شده ولی باز هم در این عرصه شاهد تکرار تجربیاتی هستیم که بازخورد مثبتی را به دنبال نداشته اند. مسلما بایستی به ابزار ارتباطاتی با نگاهی اعتدال گرا نگریست و این موضوع را پذیرفت که هر وسیله ای از جنبه های مثبت و منفی به طور توامان برخوردار است و تنها با فرهنگ سازی و آموزش غیر مستقیم می توان افراد را به استفاده مفید ومناسب از این ابزارها، دعوت کرد.

فاطمه ناظم زاده

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

آیا فیلترینگ پایان كار وی چت خواهد بود؟ 

ویچت جاسوس زیرک!