تبیان، دستیار زندگی
با ترویج استفاده از گوشی های تلفن همراه هوشمند، نرم افزارهای فروان مربوط به این گوشی ها نیز رواج یافته اند و روز به روز استفاده از آنها افزایش می یابد. وی چت، وایبر، واتس اپ، لاین و ... همه نرم افزارهایی هستند که علی رغم داشتن تفاوت هایی با یکدیگر، همه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت و گو با دو نماینده مجلس

نمایندگان با چت ها چه می کنند؟!


با ترویج استفاده از گوشی های تلفن همراه هوشمند، نرم افزارهای فراوان مربوط به این گوشی ها نیز رواج یافته اند و روز به روز استفاده از آنها افزایش می یابد. وی چت، وایبر، واتس اپ، لاین و ... همه نرم افزارهایی هستند که علی رغم داشتن تفاوت هایی با یکدیگر، همه در یک چیز مشترکند و آن هم تسهیل ارتباطات اجتماعی آنلاین است.


چت

نکته مهم در افزایش استفاده از این نرم افزارها رایگان بودن تماس ها و پیامهای صوتی و متنی با استفاده از اینترنت است و همین عامل جذب بسیاری افراد به این نرم افزارها شده است.

در عین حال نقض حریم خصوصی افراد، انتشار عکس های شخصی و بروز برخی ناهنجاری ها نیز از معایب استفاده از آنهاست.

سید رمضان شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است که باید با نگاه مثبت به این مسائل نگاه کرد و راه حل قانونی برای استفاده از آنها پیدا کرد.

او البته در عین حال تاکید دارد که باید دستورالعملی برای نحوه استفاده از این نرم افزارها تعیین شود.

مشروح گفت و گوی تبیان با شجاعی کیاسری را در زیر می خوانید:

نرم افزارهایی مثل وی چت، وایبر و ... چه جایگاهی از نظر اجتماعی و فرهنگی دارند؟

به نظر می رسد بسیاری از این سایت ها و رسانه های مجازی مجوز لازم را از وزارت ارشاد ندارند. تا جایی که من تبعات حقوقی کارکرد این ها و نحوه پاسخگویی شان را بررسی کردم، در موقعی که باید پاسخگویی وجود داشته باشد ظاهرا براساس قانون نه می شود از آنها سوال کرد نه می شود آنها را محاکمه کرد و نه می توان حقی برایشان قائل شد.

اما بالاخره این نرم افزارها استفاده و کاربرد فرهنگی دارند و پایگاه فرهنگی نیز پیدا کرده اند. طبعا تا زمانی که کارکرد اینها به مسائل و موضوعات شخصی افراد خدشه ای وارد نکند و اطلاع رسانی صرف باشد مشکلی وجود ندارد اما اگر فراتر از این باشد قطعا باید بر اساس شکل کار و اساسنامه ای که دارند در همان زمینه کار فرهنگی و علمی اطلاع رسانی داشته باشند.

شجاعی کیاسری

علت تمایل جوانان به استفاده از این نرم افزارها را چه می دانید؟

به هر حال اینها به هر نحو ممکن جذب مشتری می کنند. طبیعتا در این بازار پرهیاهوی رسانه های متعدد و متنوع هر کس به دنبال این است که مخاطبینی بیابد. یکی از راههای جذب مخاطب هم این است که مزایایی در استفاده از این نرم افزارها وجود داشته باشد اما این نباید محملی باشد که آنها از وظیفه اصلی خودشان فاصله بگیرند. قاعدتا اگر مسائل شخصی حقوقی و حقیقی در میان نباشد اینها می توانند به کار فرهنگی خود ادامه دهند.

همانطور که مطلعید یکی از این نرم افزارها(وی چت) در روزهای گذشته فیلتر شده، آیا راهکار جایگزینی وجود ندارد و نمی توان به گونه ای  نظارت کرد که شاهد کاربرد سالم این نرم افزارها باشیم؟

باید ساز و کار لازم را برای نحوه استفاده از این نرم افزارها تعیین کرد و این امر نیاز به قانون دارد. در حال حاضر یک فضای عمومی در این باره وجود داردکه هنوز نظم و نسق خاصی برای حق و حقوق و پاسخگو کردن آنها وجود ندارد.

یعنی معتقدید باید دستورالعملی برای نحوه استفاده از این نرم افزارها تهیه کرد؟

بله حتما باید دستورالعملی وجود داشته باشد. البته من معتقدم باید با نگاه مثبت به این مسائل نگاه کرد و راه حل قانونی برای استفاده از آنها پیدا کرد.

تا الان نظارتی بر فعالیت این نرم افزارها وجود نداشته؟

طبیعتا چون حقوق و وظایفی برای نحوه استفاده از این نرم افزارها مترتب نبوده است، نظارت چندانی هم تاکنون وجود نداشته است.

البته پیش از این پلیس اعلام کرده بود که مشخصا بر وی چت و اینستاگرام نظارت می کند، یعنی قانون مشخصی برای این کار وجود نداشته؟

به هر حال نیروی انتظامی وظیفه دارد طبق قانون جلوی هرگونه ناهنجاری را به هر شکل بگیرد و اگر فعالیت اینها منجر به ناهنجاری -و هر چه در عرف ناهنجاری تلقی می شود- شود می تواند جلوی آن را بگیرد.

باید ساز و کار لازم را برای نحوه استفاده از این نرم افزارها تعیین کرد و این امر نیاز به قانون دارد. در حال حاضر یک فضای عمومی در این باره وجود دارد که هنوز نظم و نسق خاصی برای حق و حقوق و پاسخگو کردن آنها وجود ندارد

رمضانعلی سبحانی فرد ، عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و رئیس کمیته مخابرات مجلس نیز در گفت و گویی با سایت اطلاع رسانی تبیان نوع نظارت بر نرم افزارهای ارتباطی را منوط به کاربردهای مثبت یا منفی آنها می داند و معتقد است که در عین نظارت بر این نرم افزارها برای جلوگیری از تبعات منفی باید مراقب حریم خصوصی افراد نیز بود.

مشروح گفت و گوی تبیان با سبحانی فرد را در زیر می خوانید:

نحوه نظارت بر نرم افزارهایی مثل وی چت، وایبر و .. را چطور می بینید؟

ما معتقدیم اگر محاسن استفاده از این نرم افزارها بر معایب آن غلبه کند، طبعا باید این نرم افزارها را از فیلتر شدن مصون بداریم چرا که در دنیای امروز برای برقراری روابط اجتماعی و اثرگذاری فرهنگی به وفور از این نوع تکنولوژی استفاده می شود. بنابراین اگر وجه غالب فعالیتی مثبت است نباید نسبت به فیلتر کردن و توقیف آن اقدام کرد اما اگر اثرات مخربی در این رسانه ها و نرم افزارها مشاهده شود و معایب آن از محاسنش پیشی بگیرد باید نظارت بیشتری کرد و حتی شاید در این جا لازم باشد که اقداماتی در جهت فیلترینگ انجام شود.

سبحانی فرد

یعنی معتقدید رویکرد نظارتی بر این نرم افزارها باید بر حسب کارکرد آنها باشد؟

طبعا اگر استفاده از این نرم افزارها اثر مثبتی داشته باشد باید تقویت شود. بنابراین محاسن و معایب اینها باید مد نظر قرار گیرد و بررسی شود که کدامیک در کارکرد این نرم افزارها و رسانه های غلبه دارد و بر همین اساس نوع نظارت بر آنها هم بازتعریف شود.

فیلتر شدن برخی از این نرم افزارها مثلا وی چت بر چه اساس صورت می گیرد؟

موضوع فیلتر در همه کشورها وجود دارد اما نوع آن نرم افزار یا شبکه ای که فیلتر می شود بسته به فرهنگ و سیاست هر کشوری متفاوت است. در کشور ما هم آنجا که بیم بروز ناهنجاری های اجتماعی، فساد اخلاقی و مشکلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد، دغدغه کل نظام و مسوولین است.

نظارت بر این نرم افزارها باید به چه شکل باشد که خللی به حریم خصوصی افراد وارد نشود؟

طبیعی است که روی همه نرم افزارها و حتی سخت افزارها باید نظارت لازم وجود داشته باشد تا بتوان از تبعات منفی آن جلوگیری کرد. البته نوع این نظارت متفاوت است و نباید به دخالت تبدیل شود. باید در این رابطه نوعی از نظارت تعریف شود که به حریم خصوصی افراد خدشه ای وارد نکند اما قاعدتا حریم خصوصی هم نباید مخل جامعه باشد و تاثیر سوء بر جامعه و فرهنگ کشورمان بگذارد.

مصاحبه: سارا کیان

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

چت های جنسی و خاموش!

خبرهای فیلترینگی وزیر ارتباطات