تبیان، دستیار زندگی
سابقه چت كردن به تاریخچه اینترنت برمی گردد، وقتی دو نفر با استفاده از کامپیوتر توانستند باهم ارتباط نوشتاری برقرار کنند اولین قدم در راه چت برداشته شد .وقتی کمی از راه اندازی وب سایت ها گذشت، نرم افزارهایی ساخته شدن که به کاربران حاضر در وب سایت ها امک
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا فیلترینگ پایان كار وی چت خواهد بود؟


سابقه چت كردن به تاریخچه اینترنت برمی گردد، وقتی دو نفر با استفاده از کامپیوتر توانستند باهم ارتباط نوشتاری برقرار کنند اولین قدم در راه چت برداشته شد .وقتی کمی از راه اندازی وب سایت ها گذشت، نرم افزارهایی ساخته شدن که به کاربران حاضر در وب سایت ها امکان میداد به صورت نوشته باهم ارتباط برقرار کنند و در نهایت چت به صورت امروزی به وجود آمد.

اما ارتباط نوشتاری یا استفاده از سیستم های پیشرفته به كامپیوتر و لب تاپ ختم نشد تا جایی كه امروزه تنها با استفاده از اینترنت و موبایل مجهز به سیستم عامل اندروید می توان چت كرد.

چت

وی‌چت یک شبکه اجتماعی موبایل‌ بنیان است که توسط شرکت چینی tencent طراحی و ساخته شده و بیش از 300 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. و برای انواع سیستم عامل اندروید ، ویندوز فون و اپل نسخه های مختلف خود را عرضه کرده است. با این مسنجر می توان به آسانی به چت با دوستان و آشنایان پرداخت. امکان چت به صورت صوتی، تصویری و متنی در این نرم افزار قدرتمند قرار داده شده است و به آسانی با استفاده از آن می توان با دوستان وآشنایان چت كرد.

امکان چت با دوستان به صورت صوتی با کیفیت بالا، برقراری چت های تصویری با کیفیت اچ دی، برقراری چت به صورت گروهی، دارا بودن شکلک های جالب و جذاب، به اشتراک گذاری تصاویر و فایل ها با دوستان، افزودن دوستان به لیست مخاطبین با تکان دادن گوشی، پشتیبانی از 18 زبان از جمله انگلیسی ، عربی، چینی و ... بخشی از امكانات وی چت است.

كاربران گوشی های با سیستم عامل اندروید، جدیدترین ورژن اپلیکیشن WeChat را می توانند به صورت رایگان از اینترنت دانلود و دریافت كنند.

استفاده از تمامی امکانات این برنامه کاملا رایگان بوده و كاربران با استفاده از وی چت می توانند با دوستان خود چه بر اساس شماره تلفن و چه بر اساس آیدی WeChat کاملا رایگان پیام رد و بدل كرده و تماس تصویری بگیرند.

از دیگر امكانات این برنامه اشتراک گذاری لحظات خود با عکس ها است كاربران می توانند عکس های مورد علاقه خود را در آلبوم خود در WeChat آپلود و پروفایل پیش رفته ای را برای خود تنظیم کنند.

در اصل وی چت یک شبکه اجتماعی کاملا خصوصی است که با توجه به سرویس هایی که در آن گنجانده شده است می توان به راحتی و از طرق مختلف با دوستان در ارتباط باشید آن هم به صورت رایگان (بر روی بستر اینترنت).

سرویس های پیام رسان مختلفی همچون واتز اپ ، وکسر ، آی ام او و یا لاین وجود دارند که هر یک از آنها به خاطر یک ویژگی مطرح و مورد استفاده قرار می گیرند اما وی چت ابزاری است که با آن می توان همه سرویس های مبتنی بر چت را داشت آن هم در یک شبکه اجتماعی.

وی چت ویژگی های جالبی دارد كه با درج برخی عبارات چون تولدت مبارك برای طرف مقابل تصاویر مربوط به آن مانند كیك تولد در گوشی وی ظاهر می شود.

این ابزار جدید كه با توسعه گوشی های همراه و رشد روز افزون اقبال عمومی به سیستم های عامل هوشمند در عین سرعت در انتقال اطلاعات و قابلیت چند رسانه ای از قبیل انتقال همزمان صوت و تصویر در حال تبدیل شدن به یك رسانه ی جمعی است، علی رغم امكانات و ویژگی هایی كه دارد نباید غافل از  خطرات احتمالی آن شد

تغییر صدا در پیامهای صوتی وی چت با WECHAT VOICE، تغییر نام لیست مخاطبین وی چت، نوشتن متن در قسمت مومنت MOMENTS، تغییر تصویر زمینه محیط چت روم وی چت، مخفی کردن نوشته های بعضی از مخاطبین، آگاه كردن دوستان از موقعیت مکانی با ارسال آدرس تصویری نیز بخش دیگری از قابلیت های این سیستم است.

این ابزار جدید كه با توسعه گوشی های همراه و رشد روز افزون اقبال عمومی به سیستم های عامل هوشمند در عین سرعت در انتقال اطلاعات و قابلیت چند رسانه ای از قبیل انتقال همزمان صوت و تصویر در حال تبدیل شدن به یك رسانه ی جمعی است، علی رغم امكانات و ویژگی هایی كه دارد نباید غافل از  خطرات احتمالی آن شد.

با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی و توسعه اینترنت در مكان های عمومی اطلاعات فردی و شخصی، هرگونه رای و نظر، عكس، اخبار بویژه شایعات و... را می توان به سرعت منتشر كرد.

چت

به گزارش تهران پرس، عوامل انجمن حجتیه نوین که این روزها به شدت در حال فعال شدن هستند برای ارتباط با عوامل خود و همچنین پخش کردن نظرات خود ،این بار به سراغ تلفن های همراه رفته اند و با استفاده از نرم افزارهای "وی چت" و "وایبر" و برخی نرم افزارهای مشابه نظیر"کیک" (kik) و ... که بعنوان شبکه های اجتماعی تحت تلفن همراه فعال هستند،ضمن ایجاد ارتباط با یکدیگر از طریق تشکیل گروه های مختلف به اشاعه تفکرات انحرافی خود نیز دراین فضا می پردازند. این 2 نرم افزار هم اکنون جزو پر کاربردترین نرم افزارهای ارتباطی که بر روی تلفن های همراه قابل نصب است به شدت مورد استفاده کاربران داخلی قرار دارد.

اگر با عینك بد بینی بخواهیم به این موضوع نگاه كنیم بتوان گفت كه این سیستم برای دزدی، كارهای خرابكارانه و آشوب طلبانه، اعمال جاسوسی، پیام برای رهبری آشوب ها و.... بسیار كارآمد خواهد بود. البته این ابزار مانند یك شمشیر دولبه است هم می توان استفاده درست و هم نادرست از آن كرد.

ناگفته پیداست که استفاده صحیح و اصولی از این نرم‌افزار و قابلیت‌های آن در فضای مجازی نه‌تنها مورد نکوهش نیست بلکه می‌تواند به عنوان یک برنامه با قابلیت بالا برای ارزان‌تر‌شدن ارتباط و ارسال پیام مورد استفاده قرار گیرد، اما آنچه درباره وی‌چت بیشتر مورد بحث است استفاده‌های نادرستی است که منجر به ترویج فساد در جامعه می‌شود. تا جایی که در رسانه‌ها شاهد انتشار خبری از سوی رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی مبنی بر نظارت پلیس بر فضای وی چت، وایبر و اینستاگرام بودیم. در حقیقت این بار نیروی انتظامی وارد ماجرای وی‌چت شده است. ورود پلیس امنیت اخلاقی به این ماجرا نشان‌دهنده افزایش آمار کاربرانی است که با استفاده ناصحیح از این نوع نرم‌افزارها باعث ایجاد مزاحمت برای سایر کاربران شده‌اند یا اینکه با سوءاستفاده از این امکانات به دنبال ترویج فساد در جامعه هستند

ناگفته پیداست که استفاده صحیح و اصولی از این نرم‌افزار و قابلیت‌های آن در فضای مجازی نه‌تنها مورد نکوهش نیست بلکه می‌تواند به عنوان یک برنامه با قابلیت بالا برای ارزان‌تر‌شدن ارتباط و ارسال پیام مورد استفاده قرار گیرد

تهدیدات پدیده‌های عصر دنیای دیجیتال، با سرعت و به شکل قارچ‌گونه در حال رشد در دنیای کنونی است، رشد شتابان این فضا و علاقه‌مندی کاربران جدید در ورود به این فضا باعث شده تا به تهدیدات و جرائم آن کمتر توجه جدی کنند و به همین لحاظ کاربران تازه‌کار در این فضا قربانیان مجرمان می‌شوند و در این راستا آسیب‌های غیرقابل جبران روحی، معنوی و مادی متوجه آنها می‌شود.

چت

با توجه به گسترش استفاده از اینترنت در مكان های عمومی و مجهز شدن وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس های شهر تهران به اینترنت پر سرعت توسط یك شركت اپراتور تلفن همراه و به تبع آن فراگیر شدن وی چت باید بیش از پیش مراقب عواقب آن بود. البته پلیس فتا قبل از سازمان ها و ارگان های دست اندر كار فرهنگ سازی وارد عمل شده و این اپلیكیشن را از دسترس خارج و یا به عبارتی فیلتر كرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اعلام كرد: وی چت در بسیاری از آی‌اس‌پی‌ها از جمله مخابرات، مبین‌نت و ایرانسل فیلتر شده است. بر اساس مصوبه جلسه اخیر کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه (شورای فیلترینگ) انجام شده است و تا 48 ساعت آینده پروسه فیلترینگ در همه آی‌اس‌پی‌ها تکمیل خواهد شد. البته باید دانست كه فیلترینگ پایان كار وی چت نخواهد بود كما این كه در استفاده از فیسبوك نیز جوابگو نبود.

اما گذشته از هرچیزی قبل از استفاده و ترویج هر گونه سیستم هوشمند و تكنولوژی جدیدی بهتر است  فرهنگ استفاده از آن میان مردم جا بیافتد. در سال های نه چندان دور كه گوشی های مجهز به بلوتوث وارد بازار شد پیامدهای بسیار شوم و نا مباركی برای جامعه بویژه خانواده ها در پی خواهد داشت از انتشار فیلم و عكس های خانوادگی تا پخش تصاویر زننده و مبتذل و دور از شان جامعه ایرانی.

مینا محمدی

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

دلیل اصلی فیلتر وی چت 

چت های جنسی و خاموش!