تبیان، دستیار زندگی
کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دلایل فیلتر شدن «وی‌ چت» را چنین عنوان کرد: به دلیل اینکه نرم ‌افزار وی ‌چت علاوه بر جمع‌ آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌ های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء، حریم خصوصی آنها را نقص نموده و در عین حال این نرم افزار عامل ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلیل اصلی فیلتر وی چت


کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دلایل فیلتر شدن «وی‌ چت» را چنین عنوان کرد: به دلیل اینکه نرم ‌افزار وی ‌چت علاوه بر جمع‌ آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌ های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء، حریم خصوصی آنها را نقص نموده و در عین حال این نرم افزار عامل انتشار بسیاری از محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن که برای نوجوانان ضررهای جبران ناپذیری را به ‌دنبال دارد.

اخیرا وزیر ارتباطات توضیحاتی را در خصوص علت فیلتر شدن شبکه اجتماعی وی ‌چت ارائه کرده است. واعظی نوشته است: در دو سه روز گذشته در ارتباط با وی‌چت سوالات متعددی از من شده است.  اول اینکه وی‌ چت یک شبکه چینی هست و با تصمیم هفته گذشته کمیته تعیین مصادیق این سایت فیلتر شده و ارتباطی به من به عنوان وزارت ارتباطات ندارد. دوم؛ دلیلی که می ‌آوردند این است که به حریم خصوصی افراد وارد شده است؛ به طوری که در کشورهایی که شبکه‌ های مجازی و چت زیاد فعال است، از این شبکه استقبال نشده است. گویا کمیته تعیین مصادیق با بخشی از استفاده از وی‌ چت مشکل داشته و با بقیه موارد مشکلی نداشته است.

وی‌چت

امیدواریم در آینده بتوان از نرم ‌افزاری استفاده کرد که به طور هوشمند این کار را انجام دهد. مثلا اگر شبکه‌ ای فعالیت مثبت هم دارد بتوان استفاده کرد و فقط بخش‌ های مشکل ‌دار فیلتر شود.

از دیگر سو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دلایل فیلتر شدن «وی‌ چت» را چنین عنوان کرد: به دلیل اینکه نرم ‌افزار وی ‌چت علاوه بر جمع‌ آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌ های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء، حریم خصوصی آنها را نقص نموده و در عین حال این نرم افزار عامل انتشار بسیاری از محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن که برای نوجوانان ضررهای جبران ناپذیری را به ‌دنبال داشته و به خاطر آسیب‌ های اجتماعی بسیار زیادی که برای جامعه در بر داشته و دارد و همچنین به لحاظ اینکه ایجادکنندگان این نرم افزار در خارج از کشور قرار داشته و به هیچ وجه پاسخگوی تخلفات خود و شکایات خانواده های زیان دیده نبوده و نیستند؛ بنابراین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اجرای درخواست‌های متعدد خانواده های آسیب دیده ناچار به فیلتر و مسدود سازی نرم افزار مذکور گردیده است.  بهتر است کاربران از سایر نرم افزارهای مشابه داخلی برای جایگزینی ارتباطات صوتی، متنی و تصویری و ویدئوی و کم ‌هزینه استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، فیلتر شدن «وی ‌چت» پنجشنبه - 28 آذر ماه - در جلسه شورای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بدون رای منفی به تصویب رسید. طبق ماده 22 قانون جرایم رایانه ‌ای، این کارگروه با عضویت نمایندگانی از سه قوه قضائیه، مجریه و مقننه ( شامل 6 وزیر از دولت، دو نماینده مجلس شورای اسلامی و به ریاست دادستان کل کشور ) تشکیل جلسه می ‌دهد.

به دلیل اینکه نرم ‌افزار وی ‌چت علاوه بر جمع‌ آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌ های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء، حریم خصوصی آنها را نقص نموده

چت خطرناک است؟!

گمنامی، سرعت ارتباط و سیال بودن از جمله علل گرایش به چت است که در روابط جنسیتی و دوستیابی جوانان پیامدهایی به دنبال دارد. فضای مجازی چت ‌روم‌ های اینترنتی به وسیله‌ ای برای پرکردن اوقات فراغت جوانان مبدل شده که مرزهای تازه ‌ای در شکل‌ گیری ارزش‌ ها پیش روی آنهاست. کارکرد غالب چت برای کاربران ایرانی جنبه فراغتی و سرگرم کننده داشته که در اشکال مثبت و منفی تسهیل کننده و جبران کننده نیازهای ارتباطی آنها در دنیای واقعی است.

اگرچه در فضای چت، مرزبندی ‌های جنسیتی روز به روز ضعیف ‌تر می‌شود، اما با این حال در بیشتر موارد جذابیت های جنسیتی در روابط دنیای مجازی بیش از پیش حایز اهمیت است. مجاورت طولانی با فضای مجازی می‌تواند به فرهنگ‌ پذیری یک طرفه و تاثیرپذیری افراطی از هنجارها و ارزش ها انجامیده و با تقویت پدیده جهانی شدن تعلقات ملی و سنتی کابران را تحت تاثیر قرار دهد.

این رابطه غیرحقیقی پیامدهایی چون کاهش سرمایه‌ های اجتماعی، انزوا و بریدگی از مشارکت های محسوس و عینی را در بر داشته است. فضای غالب در محیط چت ‌روم‌ ها، گفتگوهای دوستانه جوانان غیرهمجنس است که با نیت ارضای کنجکاوی، آشنایی، سرگرمی، شیطنت و ماجراجویی است. بیش از 50 درصد از کاربران چت‌ روم‌ ها گفته‌ اند بیشتر دوست دارند با افراد متنوع و ناشناس چت کنند و کمتر از یک سوم تمایل خود را به افراد آشنا بیان داشته‌ اند. بررسی پیام ‌های مبادله شده در چت‌ روم ‌های ایرانی از تناقض، ابراز احساسات ناپسند و.... حکایت دارد.

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: افتانا / ایتنا / شفاف