تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با سوم دی 1392هجری خورشیدی، بیست و یکم صفر 1435 هجری قمری و بیست و چهارم دسامبر 2013 میلادی است.مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز سه شنبه برابر با سوم دی 1392هجری خورشیدی، بیست و یکم صفر 1435 هجری قمری و بیست و چهارم دسامبر 2013 میلادی است.مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

3 دی 1376

کارلوس رهبر گروهی که در 30 آذر 1354 وزیران شرکت کننده در نشست اوپک را به گروگان گرفته بود، به وسیله دولت پاریس دستگیر و به زندان ابد محکوم شد.

3 دی 1365

عملیات کربلای 4 در جبهه شلمچه با هدف تصرف شهر بصره با رمز یا محمد(ص) آغاز شد.

3 دی 1357

بر اثر انفجار لوله انتقال نفت گچساران به جزیره خارک، انتقال نفت از این ناحیه متوقف شد.

3 دی 1357

غلامحسین صدیقی پیشنهاد محمدرضاپهلوی را برای قبول مسوولیت نخست وزیری نپذیرفت. این پیشنهاد با سکته قلبی ارتشبد ازهاری نخست وزیر وقت مطرح شده بود.

3 دی 1334

علیقلی اردلان در کابینه حسین علاء نخست وزیر وقت، به سمت وزیر امور خارجه منصوب شد. وی در اردیبهشت ماه 1337 از وزارت امور خارجه کناره گیری کرد و به عنوان سفیر کبیر ایران در آمریکا تعیین شد.

3 دی 1331

برای نخستین بار کمیسیون مطبوعات در وزارت کشور تشکیل شد. بر اساس ماده پنج قانون مطبوعات درخواست تأسیس روزنامه یا مجله به وسیله کمیسیون مطبوعات رسیدگی می شد و هر کس قصد تاسیس روزنامه یا مجله داشت باید از وزارت کشور اجازه بگیرد.

3 دی 1326

استاد شیخ حبیب ‏اللَّه ذوالفنون منجم، شاعر معاصر و صاحب آثار ارزنده ای چون حرکت ماه (قمر) و دیوان اشعار در 87 سالگی درگذشت.

3 دی 1321

لایحه تعلیمات اجباری در ایران تقدیم مجلس شورای ملی شد. طبق این قانون آموزش عمومی در ایران اجباری، رایگان و یکسان به تمام مردم کشور ارایه می شد.

3 دی 1313

بخشنامه وزارت امور خارجه درباره استفاده از کلمات ایران و ایرانی به جای پرس و پرسین صادر شد. در این سند وزارت امورخارجه ضمن آوردن دلایلی درباره برتری و ترجیح کاربرد کلمات ایران و ایرانی به جای پرس و پرسین، بیان کرد که این موضوع مورد تصویب مقامات عالی کشور هم قرار گرفته و از اول فروردین 1314 لازم الاجرا است.

3 دی 1311

عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار پهلوی به اتهام جاسوسی از کار برکنار شد و در خانه خود واقع در بیرون دروازه باغشاه تحت نظر قرار گرفت. رضاخان در این ارتباط گفت: «دربار را منحل کنید. من دربار نمی خواهم و تیمورتاش وزیر دربار من نیست».

3 دی 1307

سیدحسن تقی زاده از بزرگان عصر مشروطه و از چهره های صاحب نام در دستگاه فراماسونری، به توصیه تیمور تاش وزیر دربار رضاخان، والی خراسان شد.

3 دی 1300

اعتلاء الملک وزیر مختار دولت ایران در افغانستان به کابل وارد شد و مورد استقبال دولت آن کشور قرار گرفت.

3 دی 1290

یپرم خان ارمنی رییس نظمیه با عده ای از قوای مسلح، مجلس شورای ملی را در بهارستان به محاصره درآورد و نمایندگان را با وضعیت توهین آمیزی اخراج و در ورودی مجلس را مهر و موم کرد.

تنظیم: هومن بهلولی