تبیان، دستیار زندگی
وایبر نرم افزار گوشی های تلفن همراه است که به شما اجازه می دهد تا با استفاده از اینترنت، در هر جای دنیا با دوستان خود که وایبر بر روی گوشی آن ها نصب شده است تماس تلفنی برقرار کرده و یا اس ام اس رایگان ارسال کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وایبر: حرف درِ گوشی نداریم!


وایبر نرم افزار گوشی های تلفن همراه است که به شما اجازه می دهد تا با استفاده از اینترنت، در هر جای دنیا با دوستان خود که وایبر بر روی گوشی آن ها نصب شده است تماس تلفنی برقرار کرده و یا اس ام اس رایگان ارسال کنید.

وایبر (Viber) یک نرم‌افزار پیام‌ رسان VoIP (انتقال صدا روی پروتکل اینترنت) برای تلفن های هوشمند است که توسط شرکت Viber Media  ساخته شده است. با نصب نرم افزار وایبر و دسترسی به اینترنت می توانید توسط موبایلتان به صورت کاملاً رایگان صحبت کنید و MMS یا SMS ارسال کنید.

وایبر

برای استفاده از این برنامه، گوشی شما باید از طریق وای‌فای یا 3G به اینترنت متصل باشد. پس از اجرا، نرم افزار به صورت اتوماتیک تمامی دوستان شما که از این نرم افزار استفاده می کنند را شناسایی کرده و آماده برقراری ارتباط با آنها می شود.

وایبر از رابط کاربری جذابی بهره می برد و صدای مطلوب آن در برقراری تماس صوتی باعث شده تا بیش از 140 میلیون کاربر را به خود اختصاص دهد. شایان ذکر است که کاربران در روز حدود 10 میلیون مکالمه با میانگین 2 میلیارد دقیقه انجام می دهند و بیش از 6 میلیارد پیامک در ماه ارسال می کنند.

جالب است بدانید که این اپلیکیشن هنگامی که معرفی شد، در سه روز اول کمتر از هزار بار دانلود در تمام فروشگاه های اپل و اندروید داشت. تا اینکه روز چهارم با تغییر دادن عنوان نرم افزار به Free Text & Call رکورد 1 میلیون دانلود را در یک هفته در مجموع فروشگاهها شکست. وایبر هم چنین این قابلیت را که اپلیکیشن خودش را با ایمیل و اس ام اس پیشنهاد کنید در نظر گرفته بود.

این برنامه بیشتر برای کاربرانی است که به اینترنت دسترسی داشته و دائما با گوشی خود آنلاین هستند.

نقاط ضعف وایبر

**  در این برنامه دیگر خبری از نام کاربری و رمزعبور نیست! شما از طریق شماره تلفن موبایل، ارتباط را برقراری می کنید. کافی است که شماره تلفن شخصی که از این نرم افزار را در گوشی خود دارد گرفته و با او صحبت کنید. لازم به ذکر است که برای برقراری ارتباط، این نرم افزار باید روی گوشی همیشه درحال اجرا باشد.

برای استفاده از این برنامه، گوشی شما باید از طریق وای‌فای یا 3G به اینترنت متصل باشد. پس از اجرا، نرم افزار به صورت اتوماتیک تمامی دوستان شما که از این نرم افزار استفاده می کنند را شناسایی کرده و آماده برقراری ارتباط با آنها می شود

**  هنگام نصب برنامه، ابتدا شماره موبایلتان پرسیده می شود. شما باید شماره موبایل خود را وارد کنید، تا کد 4رقمی فعال سازی برنامه به موبایل شما ارسال شود. این تنها راه استفاده از برنامه است!

** نرم افزار از شما اجازه دسترسی به دفتر تلفنتان را می خواهد که تأیید می کنید؛ یعنی مجبورید که تأیید کنید! پس از آن وایبر تمام اطلاعات دفترچه تلفن شما در اختیار خود خواهد داشت. کار تمام است و خواهید دید آن دسته از مخاطبینی که دارای نرم افزار وایبر هستند در لیست شما نشان داده می شوند و می توانید با آنها تماس داشته باشید و پیامک رایگان بزنید.

** در این اپلیکیشن هم به گفته خود مسئولان و برنامه سازان و متخصصین، تقریباً تمام اطلاعات و مکالمات شما ضبط می شود. البته برای این کار سازندگان، توجیهی مبنی بر ارزیابی کیفیت خدمات و غیره ارائه شد که چندان قابل باور نمی نماید!

وایبر

وایبر از کجا پیدا شد؟

وایبر میدیا شرکتی مستقر در اسرائیل است که مراکز توسعه ای در بلاروس و قبرس دارد. این شرکت را تلمن مارکو، کارآفرین اسرائیلی- آمریکایی، دانش آموخته علوم کامپیوتر دانشگاه تل آویو و عضو سابق نیروهای دفاعی اسرائیل تاسیس کرده است!

جالب است بدانید که تالمون مارکو به مدت چهار سال در ارتش اسرائیل سابقه خدمت دارد و همچنین به عنوان مدیر اجرایی بخش اطلاعات در هسته مرکزی ارتش فعالیت داشته است.

وی در زمینه تولید جاسوس افزارها، ویروس‌های دانلود کننده اطلاعات و برنامه‌ های هک از سابقه طولانی برخوردار است، که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به iMesh – Bandoo اشاره کرد.

پس عجیب نیست که تا امروز اخبار زیادی مبنی بر احتمال جاسوس بودن این نرم‌افزار به نفع اسرائیل منتشر شده است.

راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


مطالب مرتبط:

چرا آمریکایی‌ها از اندروید متنفرند؟

ده راه iOS برای غلبه بر اندروید

ده دلیل برتری اندروید بر iOS