تبیان، دستیار زندگی
در صورتی که جز کاربرانی هستید که برای نوشتن کلمات از کیبورد تبلت و یا گوشی اندرویدی خود استفاده می کنید، بدانید که بسیاری از ویژگی های بزرگ را از دست داده اید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بر کیبورد اندروید مسلط شوید


در صورتی که جز کاربرانی هستید که برای نوشتن کلمات از کیبورد تبلت و یا گوشی اندرویدی خود استفاده می کنید، بدانید که بسیاری از ویژگی های بزرگ را از دست داده اید.

در صورتی که از برخی از ویژگی ها استفاده نکنید مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد و خواهید توانست کلمات را تایپ کنید اما در صورت استفاده از ویژگی های مختلف و تسلط بر کیبورد، شما می توانید سریع تر تایپ کنید و به هنگام وارد کردن متن در وقت خود صرفه جویی کنید.

بر کیبورد اندروید مسلط شوید

Voice Typing

در صورتی که دستتان بند است و یا این که به هنگام تایپ کلمات احساس می کنید در حال نوشتن املا هستید، می توانید بر روی دکمه میکروفون که بر روی کیبورد قرار دارد کلیک کرده و کلمات را تنها با خواندن آن ها تایپ کنید.

این ویژگی صدای شما را به سرویس تشخیص صدای گوگل، (جایی که صدای شما مورد بررسی قرار می گیرد فرستاده می شود). سپس صدا به متن تبدیل شده و به تلفن شما ارسال می شود. البته برای انجام این کار نیاز به اتصال اینترنتی است. دقیق بودن قدرت محاسباتی عظیم گوگل تعجب را برمی انگیزد.

بر کیبورد اندروید مسلط شوید

به هنگام استفاده از این سرویس در صورتی که بخواهید از علائم نقطه گذاری استفاده کنید کافی است علامت مورد نظر خود مانند نقطه (comma)، علامت تعجب (exclamation mark)، علامت سوال (question mark) و ... را بگویید و خواهید دید که اندروید علامت را در جای مناسب خود وارد می کند.

Offline Voice Typing

در صورتی که از اندروید 4.2 و یا نسخه های جدیدتر آن استفاده می کنید می توانید از تایپ صوتی آفلاین استفاده کنید. برای این کار شما نیاز به نصب یک دیکشنری زبان تشخیص صدای مناسب دارید البته توجه داشته باشید که دقت در این روش کمی پایین تر است. برای نصب لغت نامه بخش Settings صفحه را باز کرده و در تب Language & input تنظیمات مربوط به تایپ صوتی گوگل را انجام دهید.

بر کیبورد اندروید مسلط شوید

همچنین شما می توانید از بخش Offline Speech Recognition در صفحه، زبان مورد نظر خود را که می خواهید به صورت آفلاین از آن استفاده کنید، نیز دانلود کنید.

بر کیبورد اندروید مسلط شوید

Swipe to Type

این نوع تایپ و صفحه کلید در آندروید 4.2 تعبیه شده است و این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند به سادگی و با کشیدن انگشت خود بر روی صفحه نمایش کلمات را تایپ کنند.

Voice Typing صدای شما را به سرویس تشخیص صدای گوگل فرستاده سپس صدا به متن تبدیل شده و به تلفن شما ارسال می شود. البته برای انجام این کار نیاز به اتصال اینترنتی است. دقیق بودن قدرت محاسباتی عظیم گوگل تعجب را برمی انگیزد

برای تایپ یک کلمه ابتدا حرف اول آن را لمس کرده و سپس انگشت خود را بر روی بقیه حروف حرکت دهید. مثلا زمانی که شما می خواهید کلمه Geek را تایپ کنید ابتدا انگشت خود را بر روی حرف G گذاشته و سپس بر روی E و K بکشید. بعد از تایپ شما، اندروید سعی می کند تا کلمه مورد نظر شما را حدس زده و در بالای کیبورد نمایش دهد. انگشت خود را بردارید، خواهید دید که کلمه تایپ خواهد شد. شما می توانید این کار را با کلمات بسیاری به سرعت و به ترتیب انجام دهید.

بر کیبورد اندروید مسلط شوید

Word Prediction and Auto-correction

پیش بینی کلمه و تصحیح خودکار یکی دیگر از ویژگی های کیبوردهای اندرویدی است. زمانی که بر روی کیبورد اندروید 4.2 در حال تایپ یک کلمه هستید، اندروید سعی می کند تا به ادامه کلمه فکر کرده و آن را حدس بزند و سپس آن را در بالای کیبورد نمایش دهد. در صورتی که کلمه نمایش داده شده مطابق با کلمه مورد نظر شما باشد می توانید Space را بزنید تا کلمه به صورت خودکار کامل شود و ادامه تایپ خود را انجام دهید.

بر کیبورد اندروید مسلط شوید

همچنین در صورتی که شما شروع به تایپ مجدد نکرده باشید، به صورت خودکار تعدادی کلمه پیشنهادی در بالای کیبورد ظاهر می شود که در صورت نیاز می توانید از آن ها استفاده کنید.

بر کیبورد اندروید مسلط شوید

Keyboard Settings

شما می توانید رفتار کیبورد خود را سفارشی کنید. در قسمتSettings  صفحه و تب Language & input، می توانید در سمت راست صفحه کلید تنظیمات مورد نظر خود را انجام دهید.

بر کیبورد اندروید مسلط شوید

این تنظیمات می توان شامل غیر فعال کردن ویژگی هایی همچون تایپ حرکتی، تصحیح خودکار، پیشنهاد کلمات بعدی و ... باشد. همچنین شما می توانید این ویژگی ها همچون تصحیح خودکار را زمانی فعال کنید که بسیار پر مشغله هستید. همچنین امکان تغییر طرح کیبورد نیز برای کاربران قرار داده شده است.

بر کیبورد اندروید مسلط شوید

Third-Party Keyboard Replacements

کیبورد اندروید علاوه بر این که ویژگی های بسیاری را در اختیار کاربران قرار می دهد می تواند برای خود یک جایگزین داشته باشد. در حقیقت تولید کنندگان صفحه کلید جایگزینی مانند Swype را برای استفاده کاربران قرار داده اند. شما می توانید این کیبورد را از Google Play دریافت و نصب کنید و بین این دو کیبورد ارتباط برقرار کنید. برای مثال در نظر بسیاری از افراد SwiftKey دارای تصحیح خودکار ویژه ای است در حالی که Swype یک کیبورد اورجینال برای تایپ حرکتی است.

بر کیبورد اندروید مسلط شوید

با تمامی این ویژگی ها در تمامی کیبوردها کاربران می بایست با توجه به نیازشان کیبورد مناسب را پیدا کرده و متن خود را به صورتی سریع و کارامد تایپ کنند.

صفحه کلید اندروید فقط یک صفحه کلید نیست بلکه یک قطعه نرم افزاری است که ترفندهای منحصر به فرد خود را دارد.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

howtogeek

6 Tips and Tricks for Mastering Android’s Keyboard" Chris Hoffman"

New Features and Changes in Android