تبیان، دستیار زندگی
لیگ برتر فوتبال ایران هفته نوزدهم خود را پشت سر گذاشت و وارد هفته بیستم خواهد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیگ ایران جلوتر از لیگ های اروپا!


لیگ برتر فوتبال ایران هفته نوزدهم خود را پشت سر گذاشت و وارد هفته بیستم خواهد شد.


این لیگ مشکلات پیدا و پنهانی دارد. یکی از این مشکلات که امروزه سخت نمود پیدا کرده عدم استقبال تماشاگر است. برخی برای این اتفاق سرما را دلیل معرفی می کنند. بعضی دیگر کیفیت پایین بازیها را متهم می کنند. عده ای این ماجرا را به پخش تلویزیونی فوتبال اروپا ربط می دهند و انواع و اقسام دلایل دیگر نیز در این باره مطرح می شود.

لیگ برتر

لیگ برتر فوتبال ایران علاوه بر این با مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم می کند. اما با توجه به حکایت عیبش که بگفتی هنرش نیز بگو این لیگ محاسنی هم دارد. یکی از محاسن این لیگ رقابت سخت تیم های مدعی در صدر جدول است. اگر منصفانه به این رویداد نظر کنیم خواهیم دید که هیچگاه چنین رقابتی در صدر جدول وجود نداشته است. پرسپولیس و نفت با 36 امتیاز، استقلال و فولاد با 35 امتیاز، تراکتور سازی با 33 امتیاز و سپاهان با 30 امتیاز سایه به سایه هم حرکت می کنند.

این اصل خدشه ناپذیر هر رقابتی است که در آن وجود یک حریف همطراز همه را به تلاش مضاعف فرا می خواند. چنین اتفاقی نشان می دهد که تیم های لیگ برتری ما در صدر جدول هم زور هستند. بین آنها فاصله چندانی نیست. امروز یک تیم مدعی با یک شکست یا تساوی دو سه رده پایین می رود. مدت هاست صدرنشینی دست به دست می شود و این کار نامش ایجاد جذابیت است.

جالب این که تیم هایی چون نفت و فولاد در این پیکار نزدیک گامی به عقب نمی گذارند و پا به پای مدعیان صاحب نام پیش می آیند. با نگاهی به آنچه در لیگ های معتبر اروپا می گذارد در می یابیم که تیم های صدرنشین فاصله ای بعید با رقبا گرفته اند. در اسپانیا، آلمان ، ایتالیا و انگلیس چنین شرایطی به چشم می خورد. اگر چه تیمی چون بارسلونا در اسپانیا دو رقیب نزدیک مثل آتلتیکو مادرید و رئال مادرید را موی دماغ خود می بیند اما بیلبائو با بیش از 10 امتیاز فقط به آسمان و جدال آن سه تیم نظر دارد. در ایتالیا یوونتوس، رم و تاحدودی ناپولی رقابت دارند و فیورنتینا و اینتر بابیش از ده امتیار اختلاف امیدی برای قهرمانی ندارند. در فرانسه نیز فاصله بین تیم اول (پاری سن ژرمن ) با تیم چهارم(بوردو) بیش از دوازده امتیاز است. در انگلیس جدال  تا حدودی نزدیک است اما مثل لیگ ایران نیست. در آلمان اوضاع بدتر از همه است. بایرن مونیخ ترکتازی می کند و تقریبا ازشروع نیم فصل دوم با فاصله زیاد منتظر رسیدن به جام است.

همه چیز مهیاست تا بازیکنان مدعی ایران برای پوشیدن پیراهن ملی انگیزه های لازم را داشته باشند.

همه این موارد و مقیاسه آن با هم نشان می دهد که ما خواسته یا ناخواسته، هدفدار یا بی هدف دارای یک رقابت خوب در صدر جدول لیگ برتر فوتبال خود هستیم. اتفاق خوبی که باید از آن بهره برد. این ماجرا در حالی رخ داده که ما در آستانه حضور در جام جهانی هم هستیم. به عبارتی همه چیز مهیاست تا بازیکنان مدعی ایران برای پوشیدن پیراهن ملی انگیزه های لازم را داشته باشند.

به نظر می رسد کادر فنی تیم ملی با کمی دقت نظر و دادن چراغ سبز به بازیکنان با انگیزه می توانند آنها را برای ارائه کاری بهتر ترغیب کنند. امیدواریم چنین مسایلی در کمیته تیم های ملی مدنظر باشد تا فوتبال ما با عبور از زمان فعلی اندوخته ای مناسب برای آینده داشته باشد.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان