تبیان، دستیار زندگی
سرمای هوا و آبشار زیبای آسیاب خرابه جلفا را منجمد کرد. اتفاقی که حالا گردشگران زیادی را به تماشای قندیل های بلند و دیدنی آن کشانده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرزمین قندیل‌های بلند
آبشار آسیاب خرابه


سرمای هوا و آبشار زیبای آسیاب خرابه جلفا را منجمد کرد. اتفاقی که حالا گردشگران زیادی را به تماشای قندیل های بلند و دیدنی آن کشانده است.

آبشار زیبا و 15 متری آسیاب (خرابه دییرمان) با کاهش دمای هوا به زیر هشت درجه سانتیگراد یخ زده و چهره ای متفاوت و زیبا از این پدیده زمین شناسی و طبیعی بوجود آمده است.

آبشار آسیاب خرابه

این آبشار یکی از جاذبه های طبیعی و پرطرفدار منطقه آزاد ارس است و در تمام فصول سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. آسیاب خرابه را باید در 30 کیلومتری شرق جلفا در استان آذربایجان شرقی ببینید.

آبشار آسیاب خرابه

جایی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان که در 5 کیلومتری آن روستای منجن‌آباد قرار دارد. این آبشار از دل رشته کوه های کیامکی شهرستان جلفا سرچشمه می گیرد و مردم محلی به آن «خَرابادَییرمان» می گویند.

آسیاب خرابه، آسیاب آبی بود که سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه قرار می گرفت؛ ولی حالا به‌دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن کاربری ندارد و به‌همین دلیل به «آسیاب خرابه» معروف شده است

آسیاب‌خرابه شامل آبشارهای کوچک و بزرگ است که از بالای کوه به سمت پایین آن سرازیر می‌شود. آب این آبشارها از چشمه‌های متعدد بالای آسیاب که از کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرد، تامین می‌شود. دیواره‌های آبشار از خزه‌ و گیاهان آبزی پوشیده شده و در اطراف چشمه ای که در آسیاب خرابه قرار دارد، درختان انجیر بسیار زیبایی روییده است که چشم انداز دیدنی ای را به وجود می آورند.

آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه، آسیاب آبی بود که سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه قرار می گرفت؛ ولی حالا به‌دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن کاربری ندارد و به‌همین دلیل به «آسیاب خرابه» معروف شده است. ارتفاع آسیاب 10 متر و مساحت محوطه پایینی آن 200متر مربع است.

آبشار آسیاب خرابه

تمام سنگ های بالای آسیاب خرابه آهکی است و در اثر رسوب گذاری آب شکل گرفته است. در بخش غربی دره و مقابل آبشار، رسوبات زمینی بصورت طاق مانند است و لایه های زمین حالت طاقدیس و ناودیس دارد. در بعضی جاها روی این سنگ ها گیاهانی یافت می شود که پس از جوش خوردن سنگ، به فسیل تبدیل شده اند.

آبشار آسیاب خرابه

برای رسیدن به این آبشار باید از جاده مرند - جلفا به هادی شهر وارد شوید و با عبور از یک جاده آسفالت در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده فرعی، به دره سرسبزی برسید که محل آسیاب خرابه است. از تبریز تا آسیاب خرابه حدود 150 کیلومتر راه آسفالت در پیش خواهید داشت.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان