تبیان، دستیار زندگی
ی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مسدود شدن برخی ابزارهای ارتباطی رایگان در برخی سرویس‌دهنده‌ها نیز گفت: برخی از محدودیت‌ها توسط سرویس‌دهنده‌ها اعمال می‌شود؛ یک سری ما فیلتر می‌کنیم یک سری را هم سرویس‌دهنده‌ها فیلتر می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا وی چت فیلتر شد


مدیرعامل شرکت زیرساخت زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح استدلال کمیته فیلترینگ درباره فیلتر وی‌چت گفت: فعلا دستوری برای مسدود شدن دیگر شبکه‌های ارتباطی رایگان به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده و برخی محدودیت‌های دیگر توسط خود سرویس‌دهنده‌ها اعمال شده است.
وی چت

محمود خسروی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر علت مسدود شدن وی‌چت و تصمیم‌گیری در خصوص سایر سرویس‌های ارتباطی رایگان گفت: سیاست‌های فیلترینگ در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تعیین می‌شود و برای اجرا به وزارت ارتباطات ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: برابر قانون جرایم رایانه‌ای تصمیم‌گیری در خصوص ابزار ارتباطاتی وی‌چت در وظایف کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) است.

وی در خصوص انتظار کمیته فیلترینگ برای محدود کردن این سرویس و چگونگی اخذ تصمیم در این خصوص توضیح داد: طبق گزارشی که از یکی از اعضای کمیته فیلترینگ در رابطه با این موضوع دریافت کرده‌ام، موضوع از این قرار است که گزارشی در کمیته فیلترینگ ارائه شده که دو کارشناس روی آن تحلیل فرهنگی _ اجتماعی ارائه کردند و بر اساس گزارش آنها تصمیم بر مسدود شدن این سرویس گرفته شده است.

خسروی گفت: در این جلسه تنها مخالف تصمیم مسدود شدن وی‌چت نماینده وزارت ارتباطات بوده که فقط یکی از 13 عضو است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان نظر شخصی خود در رابطه با این قبیل سرویس‌های اجتماعی رایگان از جمله وی‌چت گفت: به اعتقاد من شبکه اجتماعی یک فرصت نیز هست. در این شبکه‌ها گروه تشکیل می‌شود و اعضا موضوعات اخلاقی را برای تمام اعضای گروه می‌فرستند و به اصطلاح شیر می‌کنند و حتی محتوای خوبی در این گروه‌ها رد و بدل می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به غیر از وی‌چت دستور دیگری برای فیلتر کردن ابزارهای ارتباطی رایگان دیگر به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مسدود شدن برخی ابزارهای ارتباطی رایگان در برخی سرویس‌دهنده‌ها نیز گفت: برخی از محدودیت‌ها توسط سرویس‌دهنده‌ها اعمال می‌شود؛ یک سری ما فیلتر می‌کنیم یک سری را هم سرویس‌دهنده‌ها فیلتر می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با مسدود شدن پروتکل ssl که برای مثال مورد استفاده آنتی‌ویروس کسپراسکای در ایران است آیا این اواخر تصمیمات کمیته فیلترینگ در خصوص اعمال محدودیت‌ها بیشتر شده گفت: موضوع ssl به مقدار زیادی حل شده است.

در حال حاضر به غیر از وی‌چت دستور دیگری برای فیلتر کردن ابزارهای ارتباطی رایگان دیگر به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده است

وزیر ارتباطات چه گفت؟

همچنین وزیر ارتباطات درباره فیلتر وی چت اظهار نظر کرده و گفته است کمیته فیلترینگ با بخشی از استفاده از وی‌چت مشکل داشته و با بقیه موارد مشکلی نداشت

وزیر همچنین توضیحاتی را نیز در خصوص علت فیلتر شدن وی‌چت ارائه کرده است. واعظی نوشته است: «در دو سه روز گذشته در ارتباط با وی‌چت سوالات متعددی از من شده است. اول اینکه وی‌چت یک شبکه چینی هست و با تصمیم هفته گذشته کمیته تعیین مصادیق این سایت فیلتر شده و ارتباطی به من به عنوان وزارت ارتباطات ندارد. دوم؛ دلیلی که می‌وردند این است که به حریم خصوصی افراد وارد شده است؛ به طوری که در کشورهایی که شبکه‌های مجازی و چت زیاد فعال است، از این شبکه استقبال نشده است. گویا کمیته تعیین مصادیق با بخشی از استفاده از وی‌چت مشکل داشته و با بقیه موارد مشکلی نداشته است. امیدواریم در ینده بتوان از نرم‌افزاری استفاده کرد که به طور هوشمند این کار را انجام دهد. مثلا اگر شبکه‌ای فعالیت مثبت هم دارد بتوان استفاده کرد و فقط بخش‌های مشکل‌دار فیلتر شود.»

قول مساعد روحانی برای عضویت در شبکه‌های اجتماعی

در جریان حضور روز گذشته واعظی در شبکه‌های اجتماعی، وی اعلام کرد: از رئیس جمهور خواهش کردم تا او نیز از این طریق با مردم در تماس باشند. وقتی گزارش کار خود را به رئیس جمهور ارائه کردم، او نیز قول داد این کار را انجام دهند و امیدوارم این کار در ینده نزدیک انجام شود.

همچنین در میان نظرات و پرسش‌های متعدد کاربران، موارد قابل توجهی وجود دارد؛ از جمله گلایه تعدادی زیادی از کاربران از بلاتکلیفی پذیرفته‌شدگان زمون استخدامی همراه اول. این افراد اعلام کردند که در 17 شهریور 91 در زمون استخدامی مخابرات شرکت کرده‌اند که سهم شرکت ارتباطات سیار 250 نفر بوده و پس از قبولی در زمون و انجام مصاحبه هنوز بلاتکلیف هستند و از وزیر خواسته بودند تا به رفع این مشکل کمک کند. واعظی در شبکه دیگری نوشته است: «چند نکته مهم بود که بیشتر دوستان درباره ن‌ها ابهام داشتند که لازم است درباره ن‌ها توضیح مختصر دهم. درباره سرعت اینترنت و سامان‌دهی در جهت بهتر شدن لازم است بدانید که در حال حاضر در تلاش برای افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت هستیم و تا پایان 100 روز دوم پهنای باند نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید دو برابر خواهد شد. اما باید همکاران من به تلاششان ادامه دهند تا در مرحله بعد در نیمه دوم سال ینده، سرعت، به تدریج و در حد معقول افزایش یابد.

درباره قیمت اینترنت نیز در نظر داریم از شرکت ارتباطات زیر ساخت بخواهیم که فروش پهنای باند به شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت به مردم را حدود 25 درصد کاهش دهد و با همراهی مخابرات از شرکت‌های PAP بخواهیم قیمت فروش اینترنت به مردم را ارزان کنند. اعتقاد دارم در ینده باید فضایی به وجود وریم که با ارزان‌فروشی اینترنت، رقابت در جلب کاربر بیشتر شود.»

فرآوری: باباپور
بخش ارتباطات تبیان


منابع: عصر ایران، خبرآنلاین