تبیان، دستیار زندگی
مشخص‌ترین علامت آنورکسی روحی از دست دادن وزن است. بیشتر افرادی که دچار این مشکل هستند سعی می‌کنند لاغری‌شان را با پوشیدن لباس‌های گشادتر مخفی کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 واقعیت در مورد بی‌اشتهایی عصبی


مشخص‌ترین علامت آنورکسی روحی از دست دادن وزن است. بیشتر افرادی که دچار این مشکل هستند سعی می‌کنند لاغری‌شان را با پوشیدن لباس‌های گشادتر مخفی کنند.

بی‌اشتهایی عصبی

آنورکسی یا همان بی‌اشتهایی یک نوع اختلال در خورد و خوراک یا تغذیه است که افراد مبتلا با سرسختی از خوردن غذا سر باز می‌زنند.

این اختلال مشکلات جسمی و روحی زیادی برای افراد به بار می‌آورد. با ما باشید تا چند واقعیت نادیده گرفته شده در این اختلال را بازگو کنیم.

وزن افراد مبتلا به آنورکسی 15 درصد کمتر از وزن نرمالشان است

مشخص‌ترین علامت آنورکسی روحی از دست دادن وزن است. بیشتر افرادی که دچار این مشکل هستند سعی می‌کنند لاغری‌شان را با پوشیدن لباس‌های گشادتر مخفی کنند. اما واقعیت این است که وزن این افراد 15 درصد کمتر از وزن نرمال آن‌هاست.

بچه‌های 7 یا 8 ساله هم می‌توانند به بی‌اشتهایی مبتلا شوند

آنورکسی معمولاً نوجوانان و در برخی موارد خانم‌های جوان را درگیر می‌کند. با وجود اینکه این بیماری معمولاً با بلوغ و آغاز تغییرات روحی و هورمونی شروع می‌شود اما امکان دارد بچه‌های 7 یا 8 ساله هم به این مشکل مبتلا شوند.

تصور نکنید که این اختلال یک مشکل صرفاً زنانه است. حدود 5 درصد آقایان به

خصوص پسرهای نوجوان نیز از این مشکل رنج می‌برند. معمولاً این مشکل

بیشتر پسرهای ورزشکار را درگیر می‌کند

خانم‌های مبتلا به آنورکسی برای بارداری به مشکل بر می‌خورند

خانم‌هایی که از آنورکسی روحی رنج می‌برند قدرت باروری کمتری دارند و برای باردار شدن دچار مشکل می‌شوند. در برخی از خانم‌ها بارداری می‌تواند علائم آنورکسی روحی را کاهش دهد اما این ترس وجود دارد که به بچه آسیب برسد. البته در برخی دیگر از خانم‌ها بارداری علائم بی‌اشتهایی عصبی را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که با کمک گرفتن از پزشک و برگشتن به تغذیه‌ی مناسب می‌توان با این بیماری مقابله کرد.

حدود 5 درصد قربانیان بی‌اشتهایی عصبی آقایان هستند

تصور نکنید که این اختلال یک مشکل صرفاً زنانه است. حدود 5 درصد آقایان به خصوص پسرهای نوجوان نیز از این مشکل رنج می‌برند. معمولاً این مشکل بیشتر پسرهای ورزشکار را درگیر می‌کند.

مصرف تخم‌مرغ، دسرهای خامه‌ای، شیر و سوپ‌ها در اولویت باشند

برای درمان و بهبود آنورکسی بهتر است با مصرف مواد غذایی مغذی و زودهضم آن هم در حجم کم شروع کرد. تخم‌مرغ، دسرهای خامه‌ای، سوپ‌ها و آش و همچنین شیر بهترین گزینه‌ها هستند. حجم غذا باید با مقدار کم شروع شود و به مرور زمان و با افزایش تدریجی وزن حجم غذای مصرفی نیز بیشتر شود. به عقیده‌ی متخصصان داشتن یک رژیم غذایی متنوع به همراه پروتئین برای ترمیم بافت‌های از دست رفته خوب است. کربوهیدرات‌ها برای دریافت انرژی و کمی چربی برای دریافت کالری بیشتر نیز برای این افراد لازم و ضروری است. توصیه می‌کنیم اگر از این مشکل رنج می‌برید کلسیم و مولتی‌ویتامین‌ها را هم در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع:plaisirssante

مطالب مرتبط:

انورکسیا (بی اشتهایی عصبی) چیست؟

انورکسیا؛ اختلالی تغذیه ای

لاغرهایی که فکر می کنند چاقند

لاغری نشانه سلامتی و زیبایی نیست

بی اشتهایی نشانه چیست؟

مرز بین وسواس و تغذیه سالم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.