تبیان، دستیار زندگی
پرونده قطع گاز پتروشیمی‌ها در حالی امروز یکشنبه در کمیسیون انرژی مجلس بررسی می‌شود که شرکت ملی گاز ایران، اعلام کرد: براساس مجوز ارائه شده از سوی کمیته سوخت زمستانی وزارت نفت، در شرایط اضطراری 2 ماه برای پتروشیمی‌ها و چهار ماه برای صنایع بزرگ محدودیت اعما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار! گاز پتروشیمی‌ها قطع شد


پرونده قطع گاز پتروشیمی‌ها در حالی امروز یکشنبه در کمیسیون انرژی مجلس بررسی می‌شود که شرکت ملی گاز ایران، اعلام کرد: براساس مجوز ارائه شده از سوی کمیته سوخت زمستانی وزارت نفت، در شرایط اضطراری 2 ماه برای پتروشیمی‌ها و چهار ماه برای صنایع بزرگ محدودیت اعمال و یا جریان گاز آنها را به طور کامل قطع کند. این موضوع هشدار بسیار جدی است برای مصرف‌کنندگان چراکه در صورت افزایش مصرف گاز شاید گاز خانگی هم حذف شود.

هشدار! گاز پتروشیمی‌ها قطع شد

پس از اعمال محدودیت در گازرسانی به صنایع پتروشیمی به دلیل افزایش مصرف این انرژی پاک در بخش خانگی و تجاری، شرکت ملی گاز ضمن تائید محدودسازی گازرسانی به پتروشیمی‌ها، اعلام کرد: هم اکنون به طور متوسط روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز تحویل صنایع پتروشیمی کشو می‌شود.

از سوی دیگر شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است: "براساس مجوز ارائه شده از سوی کمیته سوخت زمستانی وزارت نفت، در شرایط اضطراری 2 ماه برای پتروشیمی‌ها و چهار ماه برای صنایع بزرگ محدودیت اعمال و یا جریان گاز آنها را به طور کامل قطع کند. مطابق با قراردادهایی که مابین کمیته سوخت وزارت نفت و مجموعه‌های صنعتی منعقد شده و نیز طبق مجوز ارائه شده از سوی کمیته سوخت زمستانی وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران مجاز است در شرایط اضطراری 2 ماه برای پتروشیمی‌ها و 4 ماه برای صنایع بزرگ محدودیت اعمال و یا جریان گاز آنها را به طور کامل قطع کند."

جلیل جعفری بنه خلخال عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه چاره ای جز قطع گاز صنایع پتروشیمی نیست،‌ گفت: کمیسیون انرژی مجلس در جلسه روز یکشنبه ( فردا) موضوع قطع گاز صنایع پتروشیمی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه کاهش دمای هوا در برخی مناطق به کمتر از 20 درجه سبب شد تا مصرف گاز منازل افزایش یابد، افزود: افزایش مصرف گاز در منازل سبب شد تا گاز رسانی لازم به پتروشیمی‌ها انجام نگیرد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی از مردم ساکن در مناطقی با هوای معتدل تر خواست تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنند .

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه چاره ای جز قطع گاز صنایع پتروشیمی نیست، تاکید کرد: نمی توان گاز را به روی مردم بست و مردم را در سرما نگه داشت.

گاز صنایع پتروشیمی قطع شد

در همین حال احمد مهدوی با اشاره به قطع کامل و یا اعمال محدودیت در گازرسانی به صنایع پتروشیمی کشور به دلیل کمبود گاز، گفت: با توجه به افزایش مصرف گاز توسط مشترکان خانگی و تجاری، محدودیت‌هایی در گازرسانی به صنایع پتروشیمی کشور اعمال شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی پتروشیمی با اعلام اینکه تا پیش از اعمال محدودیت‌ها، به طور متوسط روزانه صنایع پتروشیمی کشور 35 تا 40 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به عنوان سوخت و خوراک دریافت می‌کردند، تصریح کرد: در حال حاضر گازرسانی به مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده اوره، آمونیاک و متانول توسط شرکت ملی گاز به طور کامل قطع و یا با محدودیت روبرو شده است.

براساس مجوز ارائه شده از سوی کمیته سوخت زمستانی وزارت نفت، در شرایط اضطراری 2 ماه برای پتروشیمی‌ها و چهار ماه برای صنایع بزرگ محدودیت اعمال و یا جریان گاز آنها را به طور کامل قطع کند. مطابق با قراردادهایی که مابین کمیته سوخت وزارت نفت و مجموعه‌های صنعتی منعقد شده و نیز طبق مجوز ارائه شده از سوی کمیته سوخت زمستانی وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران مجاز است در شرایط اضطراری 2 ماه برای پتروشیمی‌ها و 4 ماه برای صنایع بزرگ محدودیت اعمال و یا جریان گاز آنها را به طور کامل قطع کند.

این مقام مسئول یکی از دلایل کمبود گاز را تاخیر در ساخت و راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی اعلام کرد و افزود: در این بین صنایع پتروشیمی کشور مکاتباتی با بیژن زنگنه وزیر انجام داده است.

مهدوی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی اولویت وزارت نفت تامین گاز مترکان خانگی و تجاری است، تبیین کرد: از مجموع 35 تا 40 میلیون مترمکعب گاز دریافتی پتروشیمی‌ها حدود 40 تا 50 درصد حجم انتقال گاز به این واحدها کاهش یافته است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی پتروشیمی میزان گاز دریافتی از شرکت گاز در طول چند روز اخیرا را حدود 20 میلیون مترمکعب عنوان کرد و یادآور شد: هم اکنون تمامی مجتمع‌های پتروشیمی گازسوز با مشکل جدی کمبود گاز طبیعی روبرو هستند.

هشدار! گاز پتروشیمی‌ها قطع شد

تائید قطع گاز پتروشیمی‌ها توسط معاون وزیر نفت

عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت هم با بیان اینکه در روزهای گذشته چند مجتمع پتروشیمی به علت افزایش مصرف گاز خانگی و تجاری با توقف و یا کاهش تولید مواجه شده اند، گفته است: اما با برنامه ریزی های انجام شده هیچ کمبودی در بازار محوصلات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: تولید در روزهای آتی و با میزان کاهش برودت هوا و در پی آن کاهش مصرف گاز به حالت عادی باز خواهد گشت ولی تا آن زمان با تدابیر اتخاذ شده کنترل های لازم بر بازار و میزان عرضه با جدیت ادامه می یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: مذاکره با شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی نفت مناطق نفتخیز جنوب برای تامین خوراک مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی ادامه دارد و تفاهم های خوبی تاکنون انجام شده است.

همزمان با رشد 70 درصدی مصرف گازوئیل نیروگاه‌ها به دلیل کمبود گاز، جریان گاز برخی از شهرها و روستاهای آذربایجان غربی قطع و با افت فشار روبرو شده است که شرکت ملی گاز علت این قطعی را مشکلات فنی اعلام می‌کند.

علاوه بر این، در طول هفته گذشته به دلیل کمبود گاز طبیعی، گازرسانی به برخی از صنایع همچون کارخانه‌های سیمان و نیروگاه‌های برق به طور کامل متوقف و یا به حداقل کاهش یافته است.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:مهر