تبیان، دستیار زندگی
امروز یک شنبه برابر با اول دی 1392هجری خورشیدی، نوزدهم صفر 1435 هجری قمری و بیست و دوم دسامبر 2013 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اول دی در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز یک شنبه برابر با اول دی 1392هجری خورشیدی، نوزدهم صفر 1435 هجری قمری و بیست و دوم دسامبر 2013 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

1 دی 1359

با آغاز جنگ تحمیلی، شهر آبادان به وسیله هواپیماهای ارتش بعث عراق بمباران شد. این شهر از همان ابتدای جنگ از سه طرف محاصره شده بود.

1 دی 1356

امام خمینی(ره) در بیانیه ای خواستار ارسال کمک به بازماندگان جنایات رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان شد.

1 دی 1351

ریچارد هلمز رییس سابق سازمان سیا به عنوان سفیر جدید آمریکا در تهران معرفی شد.

1 دی 1341

سپاه دانش که نهادی آموزشی در ایران بود، آغاز به کار کرد. در این طرح جوانان برای گذراندن خدمت سربازی به عنوان معلم به روستا ها و مناطق محروم می رفتند.

1 دی 1339

بانک مرکزی در این روز آغاز به کار کرد. به موجب قانون هفتم خرداد 1339 هجری خورشیدی، عملیات بانک ملی به 2 قسمت تقسیم شد و آن قسمت که مربوط به حفظ ارزش پول و تنظیم اعتبارات و حق انحصار انتشار اسکناس و پول فلزی است به بانک مرکزی ایران واگذار شد. همچنین قسمت عملیات تجاری و اداره کردن صندوق پس انداز و... مانند سابق به عهده بانک ملی ایران باقی ماند.

1 دی 1334

ایران به عضویت کنوانسیون ژنو درآمد. این کنوانسیون معاهده ای است که نقش تعیین کننده ای را در ادامه زندگی ساکنان غیرنظامی مناطق بحرانی و اسرای جنگی ایفا می کند.

1 دی 1329

با دعوت آیت الله کاشانی، اجتماع بزرگی با حضور صدها هزار تن از مردم به جانبداری از تلاش های مربوط به ملی شدن صنعت نفت در مسجد شاه تهران برگزار شد.

1 دی 1314

دستورالعمل اجرای غیررسمی قانون کشف حجاب به تمام استان های ایران ارسال شد.

1 دی 1305

مهدی فرخ معتصم السلطنه رییس حسابداری وزارت خارجه، وزیرمختار ایران در افغانستان شد.

1 دی 1309

2 لایحه درباره تمدید تاریخ رواج پول ریال و تقاضای اعطای مبلغ 50 هزار تومان اعتبار برای مخارج عمران لرستان با امضای حسن تقی زاده وزیر مالیه، خطاب به مهدی قلی هدایت نخست وزیر، ارایه شد.

1 دی 1302

وزارت امور خارجه ایران با ارسال یادداشتی به سفارت خود در استانبول نوشت که حل اختلافات مرزی ایران و ترکیه تاکنون به مرحله قطعیت نرسیده است.

1 دی 1294

مستوفی الممالک که در پنجم مرداد 1294 به رییس الوزرایی برگزیده شده بود، از مقام خود استعفا کرد و در همان روز عبدالحسین میرزا فرمانفرما شاهزاده قاجاری به وسیله احمدشاه قاجار مأمور تشکیل کابینه شد.

1 دی 1290

کشتار مردم تبریز به دست قزاقان روسی صورت گرفت. بعد از آن که دولت روسیه به دلیل استخدام مورگان شوستر آمریکایی به عنوان خزانه‏دار کل کشور در ایران، به دولت صمصام‏السلطنه اولتیماتوم داد، مجلس شورای ملی این اولتیماتوم را نپذیرفت.

در تبریز بین ماموران نظمیه و سربازان روس، درگیری صورت پذیرفت که به کشته و زخمی شدن تعدادی از 2 طرف انجامید.

1 دی 1286

حسینقلی خان نظام السلطنه که 26 آذر توسط محمدعلی شاه به رییس الوزرایی منصوب شده بود، یک جلد کلام الله مجید حاوی امضای شاه و سوگند وفاداری وی به مشروطیت را به مجلس تقدیم و کابینه خود را معرفی کرد.

تنظیم: هومن بهلولی