تبیان، دستیار زندگی
امسال با راه‌اندازی مجدد چندین مدل خاطره‌انگیز، ویرایش‌های عجیب و غریب مخصوص سالروز تولد شرکت‌ها و راه‌اندازی تعداد متعددی مدل‌های جدید با ایده‌های جذاب، سال بزرگی برای سخت‌افزار خودروهای گران قیمت و با تکنولوژی بالا بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برترین ابرخودروهای 2013


امسال با راه‌اندازی مجدد چندین مدل خاطره‌انگیز، ویرایش‌های عجیب و غریب مخصوص سالروز تولد شرکت‌ها و راه‌اندازی تعداد متعددی مدل‌های جدید با ایده‌های جذاب، سال بزرگی برای سخت‌افزار خودروهای گران قیمت و با تکنولوژی بالا بود.

برترین ابرخودروهای 2013

سالروز تولد

سال 2013 سال بزرگی برای تولد صنعت خودروهای اسپرت عجیب و غریب بود. مسن‌ترین آنها آستون مارتین شمع 100 سالگی خود را فوت کرد و مک‌لارن و لامبورگینی نیمی از راه ‌آن را یعنی 50 سالگی را طی کردند. دو رقیب دیگر از خودرهای اسپرت افسانه‌ای نیز به جمع اینها ملحق شدند: شورلت کوروت 60 ساله و پورشه 911 نیز 50 ساله شدند.

با احترام به تمامی بزرگان، ما با آستون مارتین شروع می‌کنیم. آستون با مدل مفهومی دیوانه‌کننده‌ی خود به نام اسپیدستر CC100  جشن گرفت. این رودستر بدون شیشه‌ی جلو خیلی مدیون خودروی مسابقه‌ای سال 1950 یعنی DBR1 می‌باشد، ولی او از این میراث در راستای نگاه به آینده و با جدیدترین مواد و امکانات بهره می‌برد.

برترین ابرخودروهای 2013

عناصر منحصربفرد آن شامل برش درها، اطاقک با دو صندلی مجزا و طراحی داخلی فیبرکربنی/چرمی خیره‌کننده می‌باشند. این خودرو به آخرین موتور 6 لیتری V12 آستون AM11  مجهز بوده که این خودرو را در تنها 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسانده و سرعت نهایی خودرو را 290 کیلومتر بر ساعت می‌گرداند.CC100  تنها یک مدل مفهومی برای نمایش در جشن است پس نباید انتظار داشته باشیم که دفعه‌ی بعدی که به نمایندگی آستون سر زدیم یکی از آنها را ببینیم.

درست است که لامبورگینی نصف آستون عمر دارد ولی با وجود نه یکی بلکه سه مدل مفهومی قوی، به نظر می‌رسد که جشن تولد او بسیار با شکوه‌تر بوده‌ است. ما به این نتیجه رسیدیم که از بین ونِنو، اگویستا و ونِنو رودستر خودروی اگویستا اصیل‌ترین آنهاست.

برای دیدن محصول زنوس (Zenos) هنوز باید صبر کرد، بنابراین رقابتِ برندهای جدید خودروها پیست بین خودروی کانادایی «مگنوم MK5» و «VإھHL 05» محدود می‌شود

خودروی چهارچرخ لامبورگینی حول یک اطاقکت تک صندلیِ برگرفته شده از هلیکوپتر ساخته شده است، اطاقکی که آنقدر تنگ است که در واقع راننده مجبور است برای وارد یا خارج شدن از آن فرمان را جدا کند. با وجود اینکه طراحی کلی خودرو به اندازه کافی عالی نیست ولی اطلقک نارنجی، چرخ‌ها و برش‌ها به قدری خشن هستند که توجه شما را جلب کنند. اگویستا دارای موتور 5.2 لیتری V10 با قدرت 600 اسب بخار می‌باشد ولی لامبورگینی در زمان معرفی این خودرو در ماه می میلادی در خصوص سایر جزییات کارایی آن توضیحاتی ارائه نداد.

برترین ابرخودروهای 2013

بازگشت اسطوره‌ها 3 مک‌لارن نیازی به یک طراحی خاص و ویژه برای تولد خود نداشت. P1 جدید چیزی فراتر از یک هدیه با شکوه برای خود و هوادارن وفادارش بود. سال گذشته نیز P1  جزو برترین مدل‌های مفهومی به شمار می‌رفت و امسال نیز با این آمار کارایی در لیست بهترین‌ها قرار می‌گیرد: 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 2.8 ثانیه، 0 تا 200 کیلومتر بر ساعت در 6.8 ثانیه و حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت.

P1 یک قوم و خویش به نام لافراری دارد. فراریِ لافراری با سیستم پیشرانه‌ی V12HY-KERS و 950 اسب بخار دون یک ساختار فرمول یک فوق پیشرفته بسیار شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. او تمام تکنولوژی فرمول یک فراری را در خود نهفته دارد و باید رقابت بسیار نزدیکی با P1 داشته باشد.

برترین ابرخودروهای 2013

نوع متفاوتی از ابرخودرو به طور قطع یکی از جذاب‌ترین پیشرفت‌ها در طراحی ابرخودرو در سال جاری حضور سوپرکوپه‌ی آفرود بود. این نوع خودرو آینده‌ای را برای ما به ارمغان می‌آورد که در آن دو تا از هیجان‌انگیزترین کارهایی که با خودرو می‌توان انجام داد (رانندگی در گل و لای و سنگ با یک خودروی آفرود و رانندگی با سرعت 322 کیلومتر بر ساعت در جاده) را می‌توان با یک خودرو انجام داد. همه‌ی این ایده‌ها با مدل مفهومی پارکور در نمایشگاه جنوا در ماه مارس میلادی آغاز شد.

خانه‌ی طراحی ایتالیایِ ItaldesignGiugiaro  متفکر اصلی پشت این خودروی دلپذیر قرمز و همچنین خودروی مشابه آئودی برای نمایشگاه ماه سپتامبر فرانکفورت بود.

برترین ابرخودروهای 2013

ابرخودروی آفرود آئودی، کوآترو نانوک نام داشته و موتور 5 لیتری V10TDI آن 544 اسب بخار نیرو دارد. این خودرو نیرو را به هر چهار چرخ انتقال داده و دارای ارتفاع قابل تنظیم می‌باشد که می‌تواند متناسب با نوع سطحی که در ان قرار دارد تنظیم شود. این خودرو در 3.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن 305 کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

طلوع ستاره‌ی جاده در سال 2013 موجی از خودروهای جدید پیست شامل مدل‌هایی رادیکال و کاترهام دیده می‌شد ولی چیزی که واقعا جلب نظر می‌کرد بوجود آمدن برند خودروسازهای جدید بود که اولین خودروهای شهری خود را وارد پیست می کردند. این خودروها برای ارائه‌ی ترکیبی از سطح سرعت و قدرت ابرخودروها با قیمت‌های عامیانه‌تر تولید شده بودند.

برترین ابرخودروهای 2013

برای دیدن محصول زنوس (Zenos) هنوز باید صبر کرد، بنابراین رقابتِ برندهای جدید خودروها پیست بین خودروی کانادایی «مگنوم MK5» و «VإھHL 05» محدود می‌شود.

با خودروی آمریکایی VإھHL شروع می کنیم. این خودروی دو سرنشینه‌ی 695 کیلوگرمی از موتور فورد اکوبوست برای گرداندن چرخ‌های عقب استفاده می‌کند. این خودرو در مدت 3.7 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد، که البته اثرگذارترین زمان در این لیست نمی‌باشد، اما با قیمت 82750 دلار خودروی مناسبی به نظر می‌رسد.

خودروی MK5 مگنوم، تولیدکننده‌ی موتورهای اسپرت، طرح رنگ سیاه و سفید داشته و همانند VإھHL دارای اطاقک سقف باز می‌باشد، ولی بواسطه‌ی برش‌های تیز و زاویه‌دار شکل ظاهری آن بسیار ریشه‌دارتر است. ظاهر خودرو بوضوح به شما می‌گوید که این خودرو مانند چکش به پیست ضربه زده و آن را تکه تکه می‌کند.

برترین ابرخودروهای 2013

همانند ظاهرش، آمار این خودرو نیز مشابه VإھHL و حتی کمی بالاتر است. موتور چهار سیلندر آن در عقب قرار گرفته و با استفاده از مواد سبک‌وزنی مانند فیبر کربن و آلومینیوم با درجه کیفیت بالا، وزن این خودرو به 544 کیلوگرم می‌رسد. سرعت MK5 در 3.2 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. سیستم تعلیق قابل تنظیم این خودرو، آن را به حرکت هم در پیست و هم در جاده قادر می‌سازد و قیمت آن 139000 دلار می‌باشد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: زومیت