تبیان، دستیار زندگی
وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کمبود فضا باعث رهاسازی معتادان از سوی نیروی انتظامی می‌شود. عبدالرضا رحمانی فضلی که پیش از این در نشست‌هایی، نسبت به ورود مواد مخدر جدید و دو برابر شدن اعتیاد زنان هشدار داده بود و همچنین از اهالی سینما خوا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جا نداریم معتادان را ول می‌کنیم!


وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کمبود فضا باعث رهاسازی معتادان از سوی نیروی انتظامی می‌شود. عبدالرضا رحمانی فضلی که پیش از این در نشست‌هایی، نسبت به ورود مواد مخدر جدید و دو برابر شدن اعتیاد زنان هشدار داده بود و همچنین از اهالی سینما خواسته بود به موضوع مواد مخدر و اعتیاد نگاه جدی‌تری داشته باشند، گفته است: به دلیل اینکه فضا و امکانات برای نگهداری معتادان کافی نیست و حجم بازداشتی‌ها هم زیاد می‌شود، نیروی انتظامی مشخصات و آدرس آنها را می‌‌گیرد و رها می‌کند تا بعد به سراغشان برود.

جا نداریم معتادان را ول می‌کنیم!

او در مورد طرح جمع‌آوری معتادان از سوی نیروی انتظامی و رها‌سازی آنها گفت: ما برای نگهداری معتادان به اردوگاه و کمپ‌هایی نیاز داریم چرا که باید حتماً برای این افراد تدارک لازم دیده شود، این افراد معتادند و باید تحت درمان قرار گیرند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره نحوه شناسایی این افراد توضیح داد: با توجه به اینکه ظرفیت این اماکن در برخی موارد پر می‌شود از برخی از معتادان تعهد می‌گیرند، از برخی دیگر آدرس محل سکونت را و از برخی نیز ضمانت می‌گیرند؛ بنابراین به صورت موقت معتادان رها می‌شوند تا دوباره در فرصتی دیگر جمع‌آوری شوند.

رحمانی فضلی گفت: اکنون از شهرداری تهران و جاهای دیگر خواهش کرده‌ایم که به ما کمک کنند و اماکن خالی‌ که دارند را در اختیار ما بگذارند تا آنها را تجهیز کنیم و بتوانیم کار جمع‌آوری معتادان را به خوبی انجام دهیم.

او در پاسخ به این پرسش که «منظورتان این است که قبل از جمع‌آوری معتادان ابتدا مکان نگهداری معتادان تدارک داده می‌شود»، گفت: فضا و امکانات در این مورد بسیار مهم است باید ابتدا مکان آماده باشد و سپس آنها را جمع‌آوری کنیم چرا که نمی‌خواهیم معتادان را ببریم و انبار کنیم.این افراد باید بستری شوند، به درمان و پزشک احتیاج دارند و به آنها باید دارو بدهیم اما چون در برخی موارد حجم بازداشتی‌ها زیاد می‌شود مشخصات و آدرس آنها را می‌‌گیرند تا بعد به سراغشان بروند.

این سخنان وزیر کشور درباره کمبود فضا و امکانات برای نگهداری معتادان در حالی است که پیش از این سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در مورد صحبت‌های رحمانی فضلی پیرامون این که ناجا توانایی برخورد با موضوع معتادان ولگرد را ندارد، گفته بود: خود وزیر کشور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر است و طبیعتاً خود آنها باید موانع بر سر راه را برطرف کنند. نیروی انتظامی همواره اعلام کرده است که آماده است اگر امکانات فراهم باشد تمامی معتادان را جمع‌آوری کنند. ما نیاز به زیر‌ساخت‌هایی داریم که مسئول تهیه آنها نیروی انتظامی نیست.

اجماع کارشناسی بر این بوده است که برای مراکز درمانی که با حکم قاضی معتادها به آنجا برده می‌شوند باید مجوز بهره‌برداری را وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی بدهند تا مطمئن باشند که استانداردهای آنجا تکمیل است دوم این که باید دید آیا مراکزی که مجوز گرفته‌اند مداخلات درمانی را درست انجام می‌دهند یا نه که این کار را مسئول فنی انجام می‌دهد بنابراین باید مسئول درمان آنجا پزشک باشد. اگر این دو ابزار را از مراکز ماده 16 بگیریم این مراکز می‌شود مراکز بازداشتگاهی و تمام اتفاقاتی که نباید بیفتد می‌افتد.

همچنین دکتر محمدباقر صابری زفرقندی، مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به نگهداری معتادان در فضاهای نامناسب و پیامدهایی که این کار دارد هشدار داده و به خبرآنلاین گفته بود: اجماع کارشناسی بر این بوده است که برای مراکز درمانی که با حکم قاضی معتادها به آنجا برده می‌شوند باید مجوز بهره‌برداری را وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی بدهند تا مطمئن باشند که استانداردهای آنجا تکمیل است دوم این که باید دید آیا مراکزی که مجوز گرفته‌اند مداخلات درمانی را درست انجام می‌دهند یا نه که این کار را مسئول فنی انجام می‌دهد بنابراین باید مسئول درمان آنجا پزشک باشد. اگر این دو ابزار را از مراکز ماده 16 بگیریم این مراکز می‌شود مراکز بازداشتگاهی و تمام اتفاقاتی که نباید بیفتد می‌افتد.

او اعلام خطر کرده بود که: به همکاران و مدیران جدید وزارت بهداشت و همچنین مدیران دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر توصیه می شود اجازه ندهند مراکز درمان موضوع ماده 16 به بازداشتگاه یا شبه زندان تبدیل شود.

جا نداریم معتادان را ول می‌کنیم!

آمار دو برابر شدن اعتیاد زنان درست است

فرید براتی سده می‌گوید باید در حرکتی مردمی، نهضت زنان در مقابله با اعتیاد فعال شود که در کشور ما جایش خالی است.  آماری که درباره اعتیاد زنان مطرح شد نشان می‌داد سهم آنها به 10 درصد کل معتادان رسیده و افزایش دوبرابری داشته است. درباره این عدد و رقم‌های نگران‌کننده فرید براتی‌سده، مدیرکل سابق دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در این‌باره می‌گوید: "این آمار درست است. مقایسه‌ای بین نرخی که تا چند سال گذشته از مصرف مواد در زنان وجود داشت و نرخی که سال گذشته به دست آمد انجام شد و دو برابر شدن اعتیاد زنان به دست آمد. البته این را هم باید در نظر گرفت که به دلیل حساسیت‌هایی که در جامعه ما وجود دارد همچنان میزان اعتیاد زنان در جامعه کم است و حتی با چنین رشدی، باز هم درصد کمی از معتادان جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و در گروه‌های با ریسک خطر کم هستند؛ اما در عین حال باید این رشد را جدی گرفت و برای کاهش آن برنامه‌ریزی کرد."

وی افزود: "این رشد ناگهانی نبوده و در سال‌های مختلف اتفاق افتاده است. در سال‌های اخیر الگو و تبلیغاتی که درباره مواد مخدر وجود دارد باعث رشد میزان اعتیاد و به ویژه در زنان زیاد شود. در این سال‌ها مواد محرک وارد عرصه شده و گفته می‌شود که اعتیادآور نیستند، موجب کاهش اشتها می‌شوند، حافظه را تقویت می‌کنند یا مواردی از این قبیل که همه اینها باعث شده افراد بیشتر به سمت آنها گرایش پیدا کنند. این اقدامات در مراکزی که بیشتر محل تجمع زنان هم است صورت می‌گیرد مانند باشگاه‌های ورزشی یا آرایشگاه‌ها و بنابراین دسترسی آنها را به این گونه مواد آسانتر می‌کند. در عین حال درباره اعتیاد زنان باید به مسائلی که زنان در جامعه با آن مواجهند هم اشاره کرد و این که نگاهی که به آنها وجود دارد باعث شده این میزان رشد به وجود بیاید."

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع:خبر آنلاین و فارس