تبیان، دستیار زندگی
ماه های عزاداری برای اباعبدالله در حال تمام شدن است،اربعین هم آمد ،چقدر خانه تان رنگ و بوی حسنی گرفته است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حال و هوای حسینی در خانه


عزای امام حسین علیه السلام با سایر عزاداری های رایج در فرهنگ ما متفاوت است. در این عزا احساس ناامیدی، و بدبختی وجود ندارد. این عزا، افسرده کننده و ملالت بار نیست بلکه تقویت کننده احساسات انسان دوستانه و اخلاقیات است.

عزاداری

اقامه ی عزای امام حسین فواید و خواص مادی و معنوی زیادی دارد که باید در بحثهای مربوط به خودش بررسی شود. علی ای حال نباید از تاثیر فضای معنوی عزاداری بر کودکان و نوجوانان غافل بود و آنها را از حضور در این فضا محروم کرد.

نه تنها حضور هر کسی با هر خصوصیتی در مجالس عزاداری نیکوست بلکه خوب است فضای محرم را به خانه هم توسعه دهیم.

حسینیه‌ای در خانه

این اصلا خوب نیست که بین فضای خانواده و فضای معنوی محلی که در آن به عزاداری مشغولیم دوگانگی باشد. اصلا به نفع تربیت و اخلاق فرزندان نیست که ببینند پدر و مادر در حسینیه عزادار، و در خانه مشغول به کارهایی هستند که مخالف شان عزاداری بر امام حسین علیه السلام است. گذشته از گناه و کراهت این کارها، باید به تاثیرات تربیتی و اخلاقی این نوع رفتارها بر کودکان و نوجوانان هم توجه داشت.

به احترام امام حسین و برای بزرگداشت محرم  وصفردر این ماه ها گناهی را ترک کنیم و عمل خیری را در پیش بگیریم. به هیچ وجه در این ماه از موسیقی هایی که رنگ و بوی الهی ندارند استفاده نکنیم. چه خوب است که گاهی یک سی دی سینه زنی در فضای خانه پخش کنیم و به همه گوشزد کنیم ماه محرم رسیده است. بچه ها از هر کاری که با پدر و مادر با  هم انجام دهند لذت می برند. از این نوع ویژگیهای کودکان استفاده کنید و در فرصتهای خوب این ماه با هم زیارت عاشورا بخوانید و درباره امام حسین و هدفش صحبت کنید. خلاصه سعی کنید حال و هوای محرم را در ابعاد و زاویه های مختلف وارد خانه کنید. اگر قبلا عادت داشتید شبها برای فرزندتان قصه بخوانید در این ماه قصه ای موازی با فضای محرم انتخاب کنید.

هر کار فرهنگی، اگر در خانه ریشه نداشته باشد در وجود کودکان نهادینه نخواهد شد. اگر می خواهیم کودکانمان نسبت به وظیفه ای که در مقابل امام حسین و شهدای کربلا دارند، حساس و مسئول باشند باید در خانه هم فضای حسینی و محرمی داشته باشیم. البته منظورمان این نیست که در خانه مشکی بپوشیم یا از شادی و بازی طبیعی کودکان جلوگیری کنیم. بلکه باید بر خلاف جریان محرم حرکت نکنیم.

تعطیلات محرم  وصفر فرصتی برای تفریح و خوشگذرانی نیست. اگر چه لذت بردن از تعطیلات به وسیله سفر و ... اشکالی ندارد اما نباید با فضای محرم بیگانه باشد. می شود به سفر رفت اما در طول راه از یک سی دی سینه زنی یا زیارت عاشورا استفاده کرد. می شود به دید و بازدید هم رفت ولی به احترام امام حسین علیه السلام توجه بیشتری بر گفتار و کردار خود کرد.

اگر از عملکرد مسئولین حسینیه محل یا مداح آنجا انتقاد دارید در حضور کودکان به انتقاد و تخریب شخصیت آنها نپردازید اگر به نحوه ی عزاداری اطرافیانتان اعتراضی دارید در حضور نوجوانی که جذب هیئت عزاداری شده است، طوری حرف نزنید که به هیئت و عزاداری بدبین شود

روضه‌ها را تکریم کنید

چه خوب است در حد توانتان شما هم سهمی در اعمال خیری که ویژه ی این ماه است داشته باشید. این کارها، مسئولیت پذیری مذهبی و دینی بچه ها را بیشتر می کند و احساسات دینی شان را تقویت می کند. اگر چنین توفیقی به شما دست داد در حین اینگونه اعمال خیر، به ادراک و یادگیری بچه ها توجه داشته باشید. دیگران را برخود و خانواده تان مقدم کنید. توجه داشته باشید، خدایی نکرده بچه ها در رفتار شما ریا و دوگانگی نبینند. نسبت به حرفهایی که درباره ی جریان عمومی عزاداری در کشور می زنید ،توجه داشته باشید.

اگر از عملکرد مسئولین حسینیه محل یا مداح آنجا انتقاد دارید در حضور کودکان به انتقاد و تخریب شخصیت آنها نپردازید اگر به نحوه ی عزاداری اطرافیانتان اعتراضی دارید در حضور نوجوانی که جذب هیئت عزاداری شده است، طوری حرف نزنید که به هیئت و عزاداری بدبین شود.

بچه ها عاشق دیدن دسته جات عزاداری و شرکت در کارهای نمادین دسته ها هستند. برای بچه ها طبل و پرچم بخرید و اجازه بدهید مثل شما در اجرای کارهای نمادین دسته ها شرکت کنند. بچه ها مزاحم عزاداری نیستند. اینها عزاداران بعدی و منتقل کنندگان پیام کربلا به نسل های بعدند. حتی اگر خسته اید و سطح روضه و سخنرانی هیئتتان را نمی پسندید ،بخاطر بچه ها که تحصیلات و درکشان به اندازه شما نیست از این هیئتها دوری نکنید. اما توجه داشته باشید بچه ها را برای بازی و خوشگذرانی به مجلس روضه و عزا نبرده اید. به بچه ها یاد بدهید حرمت مجالس را نگه دارند. اگر نمی توانید رفتار بچه ها را کنترل کنید، بهتر است از شرکت در مراسم شلوغ و ایجاد ازدحام در مجالس روضه پرهیز کنید.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.