تبیان، دستیار زندگی
محققان در انگلیس توانستند با موفقیت سلول های چشم را چاپ کنند. این سلول های چشمی می توانند در درمان نابینایی مورد استفاده قرار گیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک گام تا درمان نابینایی

سلول‌های چشم چاپ شد


محققان در انگلیس توانستند با موفقیت سلول های چشم را چاپ کنند. این سلول های چشمی می توانند در درمان نابینایی مورد استفاده قرار گیرند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج در انگلیس با استفاده از سلول های حیوانی موفق شدند نسخه دومی از چشم تهیه کنند. محققان می گویند این یافته جدید راه را برای رشد سلول های فرد برای درمان افرادی که لایه حساس به نور در پشت شبکیه آسیب دیده است هموار می کند.

یک گام تا درمان نابینایی

نتایج اولیه این پژوهش نشان می دهد که با استفاده از یک چاپگر جوهری می توان دو نوع سلول شبکیه چشم موش های بالغ را به وجود آورد.

این سلول ها وظیفه انتقال اطلاعات از چشم به بخش های خاصی از مغز و پشتیبانی و محفاظت از سلول های عصبی را عهده دار هستند. به گفته محققان، سلول های ایجاد شده پس از چاپ سالم مانده و توانایی خود را برای زنده ماندن و رشد را حفظ کردند.

پروفسور «کیت مارتین» و دکتر «باربارا لوربر» از مرکز «جان ون گیست» اظهار کردند: از بین رفتن سلول های عصبی شبکیه یکی از ویژگی های مشترک در بسیاری از بیماری های چشم است. شبکیه چشم یک ساختار سازمان یافته کاملا پیچیده است که در آن ترتیب دقیق سلول ها در ارتباط با یکدیگر برای عملکرد موثر بینایی، بسیار حیاتی است.

گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج در انگلیس با استفاده از سلول های حیوانی موفق شدند نسخه دومی از چشم تهیه کنند. محققان می گویند این یافته جدید راه را برای رشد سلول های فرد برای درمان افرادی که لایه حساس به نور در پشت شبکیه آسیب دیده است هموار می کند

آنها افزودند: مطالعات ما برای نخستین بار نشان داد که می توان سلول های حاصل از سیستم عصبی بالغ مرکزی چشم را با استفاده از یک چاپگر جوهر افشان پیزوالکتریک چاپ کرد.

محققان در حال برنامه ریزی برای چاپ انواع دیگر سلول های شبکیه از جمله گیرنده های حساس به نور استوانه ای و مخروطی شکل هستند.

دانشمندان پیش ازاین توانسته بودند با استفاده از پیوند سلول های بنیادی، روند کوری را در موش ها معکوس کنند. نابینایی بیماری است که معمولا به دلیل انحطاط سلول های عصبی چشم ایجاد می شود. در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی برای توسعه درمان های جدید شامل پیوند سلول برای درمان این بیماری ایجاد شده است

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: جام جم آنلاین