تبیان، دستیار زندگی
تیم‌های دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر با کسب عناوین برتر در مسابقه‌ی منطقه‌ای برنامه‌نویسی ACM در منطقه غرب آسیا جواز حضور در مرحله نهایی این رقابت‌ها در روسیه را کسب کردند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران در مسابقات جهانی برنامه‎نویسی


تیم‌های دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر با کسب عناوین برتر در مسابقه‌ی منطقه‌ای برنامه‌نویسی ACM در منطقه غرب آسیا جواز حضور در مرحله نهایی این رقابت‌ها در روسیه را کسب کردند.

ایران در مسابقات جهانی برنامه‎نویسی

دکتر عباس حیدرنوری، عضو کمیته اجرایی پانزدهمین دوره مسابقات منطقه‌یی برنامه نویسی دانشجویی ACM اظهار داشت:  ‎این رقابت‌ها روز جمعه با حضور 76 تیم سه نفره از 45 دانشگاه کشور در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که در پایان چهار تیم از دانشگاه صنعتی شریف رتبه های اول تا چهارم این مسابقات و تیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه پنجم مسابقات را کسب کردند.

وی خاطرنشان کرد: حامد ولی زاده طوسی، دانیال مهرجردی و محمدرضا ملکی، اعضای تیم برتر دانشگاه صنعتی شریف را تشکیل می‌دهند.

تیم دانشگاه امیرکبیر در مقام 5، تیم دانشگاه شریف در مقام 6، تیم دانشگاه شهید بهشتی در مقام 7 این مسابقات قرار گرفت. همچنین رتبه های 8 و 9 به دانشگاه تهران و رتبه 10 به دانشگاه یزد اختصاص یافته است.

ایران در مسابقات جهانی برنامه‎نویسی

از آن جا که براساس مقررات مسابقات بین‌المللی برنامه نویسی دانشجویی ACM از هر دانشگاه تنها یک تیم به مسابقات نهایی راه می‌یابد، تیم اول دانشگاه صنعتی شریف و تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مسابقات نهایی راه یافته اند که در صورت افزایش سهمیه مسابقات منطقه ای تهران، تیم دانشگاه شهید بهشتی هم که پس از تیم دیگری از دانشگاه صنعتی شریف در رتبه هفتم قرار گرفته به سی و هشتمین دوره مسابقه‌ی جهانی برنامه‌نویسی ACM در کشور روسیه راه خواهد یافت.

عضو هیات علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در مسابقات مقدماتی (منطقه‌ای) مسابقات برنامه‌نویسی دانشجویی ای سی ام که برای تعیین حدود ‎120‎ تیم راه‌یافته به مسابقه‌ جهانی در مناطق مختلف جهان برگزار می‌شود بیش از ‎29‎ هزار دانشجو از حدود دو هزار و ‎300‎ دانشگاه از ‎90‎ کشور جهان در طول ‎چهار‎ ماه با هم رقابت کرده‌اند که مسابقه‌ این دانشگاه یکی از آن‌ها است.

این رقابت‌ها روز جمعه با حضور 76 تیم سه نفره از 45 دانشگاه کشور در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که در پایان چهار تیم از دانشگاه صنعتی شریف رتبه های اول تا چهارم این مسابقات و تیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه پنجم مسابقات را کسب کردند

مسابقات برنامه نویسی ACM بزرگترین گردهمایی رقابتی دانشجویی جهان است که توسط مۆسسه ACM هرساله در سطح دانشگاه های سرتاسر جهان برگزار می شود. حامی رسمی این مسابقات در سرتاسر جهان شرکت IBM می باشد.

در این مسابقات سوالاتی در چارچوب حل مسائلی در چارچوب هندسه، نظریه گراف، نظریه اعداد، شبیه سازی، شمارش و هر گونه مسائلی که امکان حل آنها توسط الگوریتم های کامپیوتر های فعلی ممکن باشد مطرح می شود که چارچوب آنها بسیار شبیه مسابقات المپیاد انفورماتیک می باشد و شرکت کنندگان باید برای راه حل های خود برنامه کامپیوتری بنویسند.

سوالات مسابقه به زبان انگلیسی در اختیار تیم ها قرار می گیرد. همین طور برگزار شدن این مسابقات به صورت تیمی توان کار گروهی را نیز به رقابت می گذارد. به این ترتیب این مسابقات توان حل مسائل بوسیله الگوریتم ها و نوشتن یک برنامه برای حل آن در چارچوب یک فعالیت تیمی را به رقابت می گذارد. در چنین مسابقاتی علاوه بر تسلط بر یکی از زبانهای برنامه نویسی سی، سی پلاس پلاس یا جاوا، مباحثی نظیر طراحی الگوریتم و ساختمان داده‌ها بسیار تاثیرگذار هستند.

ایران در مسابقات جهانی برنامه‎نویسی

در کشور ما این مسابقه تحت عنوان منطقه غرب آسیا و تا کنون به میزبانی تهران برگزار می شود. دانشگاه صنعتی شریف نیز متولی برگزاری یکی از مسابقات منطقه ای آسیا تا سال 1389 بوده است، اما پس از این سال سهمیه مسابقات منطقه ای ایران به دانشگاه تهران منتقل گردید و مسابقات سال 1390 به میزبانی دانشگاه تهران برگزار گردید. اما در سال 1391 مجددا دانشگاه صنعتی شریف اقدام به برگزاری این مسابقه نمود. این مسابقه منطقه ای عموماً در اواخر پاییز هر سال برگزار می شود.

در این مرحله تیم های مختلف از دانشگاه های مختلف سرتاسر کشور برای بدست آوردن سهمیه شرکت در مسابقات جهانی با یکدیگر به رقابت می پردازند و طی سالهای اخیر معمولا بین 2 الی 3 تیم از کشور هر ساله به این مرحله راه پیدا کرده اند. تا کنون از میان دانشگاه های ایرانی دانشگاه های شریف، امیرکبیر، تهران، شهید بهشتی از شهر تهران و فردوسی از شهر مشهد موفق به صعود به مرحله پایانی این مسابقات شده اند.

تیم های برگزیده امسال، در تاریخ 30 تیر 1393 راهی روسیه می شوند.

راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


مطالب مرتبط:

كدام زبان برنامه‌نویسی را انتخاب كنیم؟

تولید اولین محیط برنامه‌نویسی در ایران

پدربزرگ زبان‌های برنامه‌نویسی