تبیان، دستیار زندگی
قسمت دوم از دو گانه «هابیت» همان طور كه پیش بینی می شد این هفته در صدر آثار پر فروش سینماهای آمریكای شمالی قرار گرفت اما از آن چه تخمین اش را می زدند، كمتر فروخت و به 6/73 میلیون دلار در سه روز پایانی هفته اكتفا كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکورد هابیت ها

آمار فروش فیلم ها در اکران سینماهای آمریکای شمالی اعلام شد


قسمت دوم از دو گانه «هابیت» همان طور كه پیش بینی می شد این هفته در صدر آثار پر فروش سینماهای آمریكای شمالی قرار گرفت اما از آن چه تخمین اش را می زدند، كمتر فروخت و به 6/73 میلیون دلار در سه روز پایانی هفته اكتفا كرد.

رکورد هابیت ها

این رقم 13 درصد تنزل فروش را در قیاس با قسمت اول «هابیت» كه سال پیش در همین روزها عرضه شد و در نخستین روزهای اكرانش 6/84 میلیون دلار كاسبی كرد، نشان می دهد. البته قسمت دوم «هابیت» كه نام جنبی و تكمیلی The Desolation of Smaug یا «ویرانی اسماگ» هم روی آن گذاشته شده از وقوع توفان شدید زمستانی موسوم به الكترا در سطح آمریكا در یك هفته اخیر هم ضرر دید و عده ای به خاطر شرایط بد جوی و خساراتی كه این توفان وارد كرد، اصلاً به سینما ها نرفتند. با این حال «ویرانی اسماگ»  با فروشی كه میزان آن را در سطور قبلی آوردیم، چهارمین شروع فروش برتر در ماه دسامبر را در كل تاریخ این صنعت و هنر موجب شد. 3 فیلمی كه تابحال در بدو اكران شان و در 3 تا 5 روز اول پخش شان فزون تر از این قسمت «هابیت» در ماه دسامبر درآمد ساز ظاهر شده اند، قسمت اول «هابیت» ( با نام جنبی «یك سفر غیر منتظره»)، «من یك افسانه هستم» و «آواتار» هستند.

ادامه ای بر فروش «اسماگ»

تنزل فروش قسمت جدید «هابیت» در روزهای دوم و سوم اكران این فیلم به ترتیب از 21 و 24 درصد فراتر نرفت. از آن جا كه تبعات توفان الكترا در حال فروكش كردن است و معضل تعطیلات و ژانویه به آرامی از راه می رسد ادامه یك فروش قابل توجه برای The Desolation of Smaug قابل پیش بینی و این امر یك فرضی كاملاً محتمل است. بررسی ها همچنین نشان داده كه 60 درصد تماشاگران «هابیت2» در 3 روز پایانی هفته سپری شده مرد بوده و 64 درصد شان بیشتر از 25 سال سن داشته اند و این آمار از این نكته می گوید كه اولاً قسمت دوم «هابیت» مردانه تر از قسمت اول به شمار آمده و دوما قدری بیشتر مسن تر ها را به سمت سالن های محل نمایش اش كشانده است. تالارهای محل نمایش «هابیت2» با سیستم ایمكس هم به تنهایی 1/9 میلیون دلار را در گیشه ها موجب شدند كه این با میزان توفیق قسمت اول «هابیت» تقریباً برابر است و هر دو مورد 5/12 درصد از مبلغ كل فروش هفته اولشان را از طریق این سیستم ها و وسایل پیشرفته بدست آورده اند.

تئاترشهر به نظر بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر به نوعی بیانگر یك نماد ملی است كه هر شهروندی علاقه دارد برای دیدن یك اثر نمایشی در این مكان حضور پیدا كند. معماری بیرونی این مجموعه به قدری زیباست كه می‌تواند نظر هر مخاطبی را به سوی خود جلب كند

اما به جز قضایای «هابیت» مسایل دیگری هم در ارتباط با سینمای آمریكای شمالی و فیلم ها در هفته سپری شده روی داد كه توضیح حتی كوتاه آنها الزامی است. یكی قرار گرفتن فیلم كارتونی نه چندان تازه «یخ زده» در رده دوم جدول است. این فیلم هر چند به فروشی 1/22 میلیون دلاری اكتفا كرد اما در چهارمین هفته اكران رسیدن به این رقم  یك پیروزی بزرگ به حساب می آید و اصولاً Frozen این هفته با عكس العمل هایی عالی و فروشی هنگفت در بسیاری از كشورهای جهان مواجه شد و در آمریكا و كانادا هم بعد از 28 روز نمایش 3/164 میلیون دلار فروش داشته كه به رغم تسخیر بازار سینمای جهان در سال جاری توسط انیمیشن ها و اكران حداقل 10 كارتون با فروش بالای 100 میلیون دلار برای هر یك از آنها رقم مذكور یك پیروزی بزرگ برای Frozen  در زمانی است كه سایر آثار سینمایی به آرامی از صحنه خارج می شوند و داشتن چنین ریتم فروشی در آستانه شروع ماه دوم اكران یك فیلم كاری حائز اهمیت است. این انیمیشن 3 بعدی كامپیوتری كه محصول والت دیسنی است، نسبت به هفته گذشته 30 درصد تنزل فروش داشت ولی از ریتم فروش 3/115 میلیون دلاری یك كار انیمیشن دیگر به نام Tangled محصول سال 2010 حدود 42 درصد پیش است. یك عامل كه به Frozen  و امثال آن امكان این موفقیت های دیرپا را می دهد، این نكته است كه تعداد فیلم های جدید خانوادگی و اجتماعی در بازار كم است و همین مسئله كار  و بار معدود فیلم های این ژانر را كه اكنون بر اكران اند و «یخ زده» به رغم كارتونی بودن از این قبیل فیلم هاست و، سكه و فروش شان را مستمر می‌كند.

رکورد هابیت ها

موفقیتی تازه برای تایلر پری

«یك كریسمس ماده آیی» با بازی تایلر پری در رل اصلی كه اصولاً در ارتباط با كریسمس ( كه 8 روز دیگر از راه می رسد) ساخته و برای این مناسبت و روز اكران شده است. این هفته در رده سوم جدول پر فروش ها مستقر شد و با 16 میلیون دلار، فروش بدی هم نداشت. البته جدیدترین فیلم كمدی- اجتماعی ممهور به نام تایلر پری كه در دو دهه اخیر با ریتمی ثابت اكران شده اند، از آن چه تهیه‌كنندگان فیلم می پنداشتند. تاكنون كمتر فروخته است و به واقع شروع فروش این فیلم از آغاز اكران 9/21 میلیون دلاری فیلم سال 2005 این مجموعه یعنی «خاطرات یك زن سیاه دیوانه» نیز پایین تر بود و به رغم یك كمپین بزرگ تبلیغاتی برای آن به حد حدود در نظر گرفته شده برای آن نزدیك هم نشد و حتی صدای خود تایلر پری هم دیروز بابت این قضیه درآمد. سال پیش كه فیلم «برنامه حمایت از شاهدان ماده » پخش شد، شروع اكرانی 3/25 میلیون دلاری برای آن به ثبت رسید و با این كه آمار مذكور همگی بهتر از چیزی است كه برای «ماده » جدید آمده است اما در پیش بودن تعطیلات كریسمس چیزی است كه امیدهای تایلر پری را برای سود سازی فزون تر كار تازه اش محفوظ نگه می دارد و او را به آینده خوشبین می سازد.

قسمت دوم «عطش مبارزه» كه در هفته های اخیر مثل بخش اول آن فیلم و حتی بیشتر از آن فرخته و هر هفته هم در صدر جدول پر فروش های آمریكای شمالی نشسته بود، این هفته نیز در جدول چهارم شد هر چند در این راه بیشتر از 1/13 میلیون دلار نفروخت اما بعد از 29 روز اكران رقم 356 میلیون دلار فروش در آمریكا و كانادا را رد كرده كه برای یك فیلم حادثه ای تقریباً علمی - تخیلی بیلان بسیار بالایی است و به وضوح می گوید كه این صنعت و ساخت قسمت های بعدی The Hunger Games هم می تواند موفقیت آمیز باشد و می توان به آینده ای دور و دراز برای این سری فیلم ها اندیشید. فراموش نكنیم كه این فیلم هم كه مثل قسمت نخست از بازی جنیفر لارنس بازیگر ناگهان مطرح شده آمریكایی در یكی از رل های اصلی اش بهره می گیرد مثل سایر محصولات روز از اكران «هابیت» و فروش عالی آن تأثیر منفی پذیرفت و گرنه توفیق مالی بیشتر از این هم در این هفته برایش متصور بود.

اگر «عطش مبارزه» یا بازی های گرسنگی» از این پشتوانه بهره می گیرد كه دنباله ای بر یك كار پر فروش اولیه محصول اوایل سال 2012  است. «هابیت2» مثل «هابیت یك» مقدمه ای به تریلوژی معروف «ارباب حلقه ها» محصول سالهای 2001 تا 2003 است كه آنها هم فروش خیره كننده ای داشتند و همان فیلم ها بهترین عوامل معرفی و تبلیغ برای «هابیت» ها بوده و حتی مقدمه ای بر فروش قابل توجه این كارهای جدید بوده اند. به واقع با ساخت دو «هابیت» تازه توسط پیتر جكسون نیوزیلندی و بازگشت موجودات پر شمار و عجیب و غریب Lords of The Ring به نقطه اوج سینمایی جهان و قله این حرفه، اینك یك بار دیگر حرف از الف ها، «هابیت» ها و موجوداتی كه طبق این داستان های سرشار از كاراكترهای عجیب دائماً می جنگند و به جایی نمی رسند، به حرف نخست سینمای دنیا تبدیل شده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه بانی فیلم