تبیان، دستیار زندگی
30 روز مانده تا جشنواره تئاتر فجر برگزار شود. اما هنوز ساختمان تئاتر شهر آماده میزبانی این ضیافت هنری نشده. بیش از چند ماه است كه هر روز خبری می‌خوانیم كه بازسازی تئاتر شهر آغاز خواهد شد اما هنوز هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است. با این حال روز گذشته معاون
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به ضیافت تئاتر

خانه ای كه برای ضیافت آماده نیست


30روز مانده تا جشنواره تئاتر فجر برگزار شود. اما هنوز ساختمان تئاتر شهر آماده میزبانی این ضیافت هنری نشده. بیش از چند ماه است كه هر روز خبری می‌خوانیم كه بازسازی تئاتر شهر آغاز خواهد شد اما هنوز هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است. با این حال روز گذشته معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دوشنبه 25 آذر ماه با حضور در مجموعه تئاتر شهرضمن بررسی میزان نواقص فنی و عمرانی این مجموعه در جریان دور تازه عملیات بازسازی آن قرار گرفت.

به ضیافت تئاتر

قادر آشنا، مدیركل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد بعد از این بازدید دو ساعته در حضور علی‌اصغر كاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه خاطرنشان كرد: مجموعه تئاترشهر به نوعی اعتبار تئاتر ایران است كه باید هر چه زودتر و تا قبل از فرا رسیدن جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نسبت به رفع معایب آن تلاش كرد.

صندلی‌های تالار اصلی فقط برای چند دقیقه نشستن قابل تحمل است

وی افزود: صندلی‌های تالارهای مختلف تئاترشهر، سرویس‌های بهداشتی و سیستم‌های ایمنی و اطفای حریق مجموعه باید در فاز اول بازسازی مورد توجه قرار گیرد چراكه تحقق این امر ضمن رضایتی كه برای هنرمندان به همراه خواهد داشت، می‌تواند میزبانی شایسته‌یی هم از تماشاگران داشته باشد. به جرات می‌توانم بگویم كه میزان عیب و خرابی صندلی‌های تالار اصلی به حدی است كه تماشاگر نمی‌تواند بیش از چند دقیقه نشستن روی آن را تحمل كند و این از نجابت و شرافت تماشاگران تئاتر ما است كه تاكنون این میزان خسارت را تحمل كردند. آشنا گفت: امیدوارم با حضور معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم حداقل تا آغاز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در اواخر دی‌ماه فاز اول بازسازی مجموعه تئاترشهر را به سرانجام برسانیم و دیگر نگران هزینه‌یی كه تماشاگر برای دیدن تئاتر دلخواه خود می‌كند، نباشیم. ضمن اینكه فضای بیرونی مجموعه هم‌اكنون در شأن این ساختمان زیبا و فرهنگی نیست و با اینكه دوستان ما در شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران همكاری مساعدی با ما داشتند اما لازم است با همكاری همه دستگاه‌های فرهنگی شاهد بهبود وضعیت فضای بیرونی مجموعه باشیم.

تاكید ویژه آقای معاون به دفتر پروژه‌های عمرانی وزارت ارشاد

علی‌اصغر كاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این بازدید با تایید خرابی‌های ناشی از فرسودگی ساختمان داخلی مجموعه تئاترشهر گفت: ما اگر بپذیریم و یقین داشته باشیم كه آموزش فرهنگ ملی و دینی در شرایط فعلی باید از طریق هنر انجام پذیرد و البته بهترین ابزار هنری در این میان سینما و تئاتر است، پس این ساختمان و روندی كه مشاهده كردم شایسته مكانی كه كارش تعلیم و اندیشه‌ورزی از طریق هنر نمایش است، نیست. وی ادامه داد: تئاترشهر به نظر بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر به نوعی بیانگر یك نماد ملی است كه هر شهروندی علاقه دارد برای دیدن یك اثر نمایشی در این مكان حضور پیدا كند. معماری بیرونی این مجموعه به قدری زیباست كه می‌تواند نظر هر مخاطبی را به سوی خود جلب كند اما وقتی وارد این مجموعه می‌شویم و می‌بینیم كه فضای داخلی تئاترشهر دارای نواقصی است ماجرا كمی ناراحت‌كننده می‌شود و این نكته را به ما كه مسوول هستیم گوشزد می‌كند كه باید هرچه زودتر نسبت به بهبود شرایط تلاش كرد. این مكان یك پاتوق هنری است كه باید به آن رسیدگی كرد.

تئاترشهر به نظر بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر به نوعی بیانگر یك نماد ملی است كه هر شهروندی علاقه دارد برای دیدن یك اثر نمایشی در این مكان حضور پیدا كند. معماری بیرونی این مجموعه به قدری زیباست كه می‌تواند نظر هر مخاطبی را به سوی خود جلب كند

كاراندیش با بیان اینكه ترمیم و بهسازی مجموعه‌های زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یكی از وظایف اصلی متولیان این نهاد دولتی است، خاطرنشان كرد: ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا چنین مجموعه‌های فرهنگی، هنری دوباره احیا شده و میزبان خوبی برای اهالی هنر باشد اما همین جا از همه مسوولان دیگر نهادهای فرهنگی نیز می‌خواهم تا به ما برای ارتقای سطح كیفی عملیات عمرانی چنین مجموعه‌های ارزشمندی در حد توان خود كمك كنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بازدید خود از فضای داخلی مجموعه تئاتر شهر تصریح كرد: در بازدیدی كه به همراه همكارانم در دفتر پروژه‌های عمرانی وزارت ارشاد از مجموعه داشتم متوجه شدم كه اقداماتی در گذشته پیرامون بازسازی مجموعه شده كه در آن با اهل فرهنگ مشورتی انجام نگرفته و آن طور كه به نظر می‌آید یك تیم فنی آمده و بدون مشورت با اهالی تئاتر كارهایی را انجام داده كه بهتر بود مشورت می‌كرد. این یكی از اشتباهاتی بود كه نباید به این شكل انجام می‌گرفت.

به ضیافت تئاتر

دور جدید بازسازی با مشاوره اهالی تئاتر آغاز می‌شود

وی تاكید كرد: به طور حتم در دوره جدید بازسازی مجموعه تئاتر شهر من به دوستانم در دفتر پروژه‌های عمرانی وزارت ارشاد تاكید می‌كنم كه از همان ابتدای كار ضمن مشاركت همه‌جانبه با پیمانكار حتما از نظر هنرمندان و اهالی تئاتر و معماری برای بهبود اوضاع مشورت بگیرند زیرا اهالی تئاتر و معماری بهترین متخصصان این عرصه هستند كه می‌توانند كمك قابل توجهی در زمینه بازسازی مجموعه تئاتر شهر انجام دهند. كاراندیش ادامه داد: كارهای اساسی بسیار زیادی باید در زمینه بازسازی مجموعه تئاترشهر صورت گیرد. گرچه بودجه ما بسیار در شرایط محدودی قرار دارد و ما با كمبود شدید اعتبار در این زمینه مواجهیم اما با وجود این محدودیت باید تمام توان خود را به كار بگیریم. البته در كوتاه‌مدت و تا قبل از برگزاری جشنواره تئاتر فجر باید اقداماتی صورت گیرد حتی اگر این موضوع به كار شبانه‌روزی در مجموعه بینجامد. معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فاز دوم بازسازی مجموعه تئاترشهر گفت: یكسری كارها هست كه باید در درازمدت انجام گیرد البته بازهم تاكید می‌كنم كه این مكان در این شرایط به هیچ عنوان در شأن نام یك نهاد ملی در كشور جمهوری اسلامی ایران نیست. بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر كارهای زیادی حول و حوش بازسازی تئاتر شهر انجام شود و من از پیمانكار محترم این پروژه می‌خواهم در صورت نداشتن اعتبار باز هم به كار خود ادامه دهند و مطمئن باشند ما تلاش‌های آنها را نادیده نخواهیم گرفت. وی تصریح كرد: هم‌اكنون از نظر زمانی نمی‌توانم قولی را بدهم كه چه زمانی پروژه بازسازی مجموعه تئاتر شهر چه در فاز اول و چه در فاز دوم به اتمام می‌رسد اما درخواست من از پیمانكار محترم تئاترشهر این است كه در مرحله اول تمام تلاش خود را برای اتمام فاز اول و در مرحله دوم برای به پایان رساندن فاز دوم انجام دهد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری مهر