تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله به مفاهیم یادگیری فعال و غیر فعال و چگونگی ایجاد آنها در آموزش الکترونیکی می پردازیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 چگونه محتوای الکترونیکی فعال داشته باشیم

 چگونه محتوای الکترونیکی فعال داشته باشیم

بسیاری از شرکت ها و موسسات خواهان تهیه دروس آموزش الکترونیکی به شیوه ای هستند که برای فراگیر جذاب بوده و او را برای مطالعه آن تشویق کند. و در واقع یادگیری عمیق در فراگیر حاصل شده و به یک آموزش الکترونیکی موفق بدل شود.

به طور ساده می توان گفت دو راه برای اینکه بتوانیم با محتوای آموزش الکترونیکی خود فراگیر را در امر مطالعه مجذوب کنیم وجود دارد. روش اول استفاده از محتویات درسی و فرآیند تهیه اطلاعات از محتوا توسط فراگیر است. و روش دیگر استفاده فراگیر از اطلاعات اولیه موجود در درس و گرفتن تصمیمات علمی در فرآیند یادگیری است. روش اول را یادگیری الکترونیکی غیر فعال و روش دوم را یادگیری الکترونیکی فعال می نامیم. که هر دو روش جایگاه خاص خود را در آموزش الکترونیکی دارا می باشند.

محتوای الکترونیکی غیر فعال در مقایسه با محتوای الکترونیکی فعال

در اینجا با استفاده از دو فیلم می توانیم نگاهی سریع و مفهومی به تفاوت محتوای الکترونیکی فعال و غیر فعال بیندازیم. شکل اول یک مثال از محتوای غیر فعال است زیرا در آن فقط یک سری اطلاعات به خواننده نشان داده شده است. اما در شکل دوم که مثالی از تعامل فعال است از فراگیر می خواهد که با استفاده از اطلاعاتی که در درس به او داده شده است عملی را انجام دهد که می تواند پاسخ به سوال و یا انتخاب گزینه ای باشد. برای دیدن فیلم ها روی هر عکس کلیک کنید.

 چگونه محتوای الکترونیکی فعال داشته باشیم

 چگونه محتوای الکترونیکی فعال داشته باشیم

تعامل غیرفعال دسترسی به اطلاعات را به ما می دهد

ما کتاب و روزنامه می خوانیم، تلویزیون نگاه می کنیم و ... . اما هیچگاه نمی توان گفت که کتاب و روزنامه خواندن، تلویزیون نگاه کردن و امور مشابه در امر آموزش بی تاثیر است. این موارد مثال های خوبی از یادگیری غیر فعال است که ما در این مقاله معرفی کردیم. در واقع در این امور ما اطلاعات می گیرم اما خودمان هیچ کاری انجام نمی دهیم.

پس به خاطر داشته باشیم یادگیری غیر فعال به معنی بی تاثیر بودن آن نیست. و به این معنی هم نیست که در این نوع آموزش فقط می توان از نوشته استفاده کرد.

فقط به این خاطر که فراگیر مجبور به انجام کاری با اطلاعات درس در فرآیند درس نیست به آن تعامل و یادگیری غیر فعال می گوییم. اما حتی در این نوع یادگیری می توان از ابزار های پیشرفته تری مثل نمونه زیر استفاده کرد.

 چگونه محتوای الکترونیکی فعال داشته باشیم

تعامل فعال به ما کمک می کند تا اطلاعات را پردازش کنیم

درس های آموزش الکترونیکی فعال مبتنی بر تصمیم گیری هستند. در این شیوه اطلاعات درسی به فراگیران داده می شود و سپس آنها بر اساس این اطلاعات باید تصمیم گیری کنند. برای ایجاد یک تعامل فعال در محتوای آموزش الکترونیکی روش های مختلفی وجود دارد. مثلا در فیلم 2 دیدیم که فراگیر با انتخاب گزینه های مختلف اطلاعات متفاوتی به او نشان داده می شود که به این روش تصمیمات شاخه ای گفته می شود. همچنین شما می توانید از روش پردازش خطی برای تولید محتوای فعال استفاده کنید که در این روش فراگیر پس از دیدن یک سری اطلاعات درسی باید تنها گزینه موجود که نشان دهنده درک وی از محتوا می باشد را انتخاب کند تا بتواند ادامه درس را ببیند.

برای مثال در ابزارهای خود ارزیابی، ما در هر مرحله باید تصمیم گیری کرده و گزینه ای را برای رفتن به مرحله بعد انتخاب کنیم که این ابزارها در دسته محتوای تعاملی پردازش خطی قرار می گیرند.

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان