تبیان، دستیار زندگی
در آستانه سومین سالگرد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بنا بر گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری ایسنا در سی و چهارمین دوره پرداخت یارانه نقدی سر جمع یارانه پرداختی به 123 هزار میلیارد تومان رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با یارانه چه کارهایی می شد کرد؟


در آستانه سومین سالگرد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بنا بر گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری ایسنا در سی و چهارمین دوره پرداخت یارانه نقدی سر جمع یارانه پرداختی به 123 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رقمی بسیار بزرگ که در پی رشد شدید قیمت ها و در طوفان تورم در عمل مرهمی برای هزینه های رو به افزایش خانوارها محسوب نمی شود. پرداخت سرانه یارانه 45500 تومانی معادل 3500 میلیارد تومان برای دولت هزینه در بر داشته است و در دوره سه ساله ای که پشت سر گذاشته شده حجمی معادل بودجه جاری سالانه دولت را بلعیده است.

پول

مقایسه با بودجه عمومی کشور

برای آنکه بهتر بتوانیم حجم یارانه نقدی پرداخت شده در این سالها را به تصویر بکشیم، رقم 123 هزار میلیارد تومان را با چند شاخص دیگر اقتصادی می توان مقایسه کرد. نگاهی به بودجه عمومی کشور نشان میدهد در سال 92 دولت کشور ایران را با رقمی معادل 236 هزار میلیارد تومان اداره می کند که از این رقم 154 هزار میلیارد تومان حجم بودجه جاری کشور است، به عبارت ساده تر میزان یاران نقدی پرداختی در سالهای اخیر معادل هزینه جاری سالانه یک دولت بوده است.

مقایسه با بودجه عمرانی

بودجه عمرانی به عنوان اصلی ترین موتور محرکه دربدنه اقتصادی کشور محسوب می شود، حجم بودجه عمرانی مصوب دولت طی سالهای 89 تا 92 رقمی معادل 167 هزار میلیارد تومان بوده است. یارانه نقدی پرداختی طی سالهای 89 تا آذرماه 92 معادل 76 درصد از کل بودجه مصوب عمرانی کشور بوده است. نکته جالب اینجاست که براساس گزارش های منتشره از سوی مرکز پژوهشهای مجلس بودجه عمرانی محقق شده طی سالهای 89 تا 92 معادل 42 درصد بودجه مصوب بوده است یعنی رقمی معادل 68 هزار میلیارد تومان که این رقم کمی بیشتر از نصف یارانه نقدی پرداختی بوده است، یعنی در صورتی که دولت طی دوره سه ساله اجرای قانون هدفمندی بودجه مربوط به یارانه نقدی را به بخش های عمرانی اختصاص می داد عملکرد بودجه عمرانی کشور دو برابر امروز بود.

در سال 1389 یعنی همزان با اجرای هدفمندی یارانه ها و پرداخت ایارنه نقدی حجم بازار بورس اوراق بهادار کشور معادل 96 هزار میلیارد تومان بوده است این شاخص در حال حاضر به رقمی معادل 426 هزار میلیارد تومان رسیده است، یارانه نقدی پرداختی معادل 29 درصد از کل سهام بزرگترین صنایع کشور است و طی سالهای 89 تا آذر 92 معادل 37 درصد رشد 330 هزار میلیارد تومانی بازار بورس اوراق بهادار کشور را پوشش می دهد

مقایسه با مسکن مهر

بنا بر طرح اولیه قرار بود که در غالب مسکن مهر سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی با قیمت هر متر مربع 300 هزار تومان احداث شود که براساس گزارشهای جسته و گریخته ای که از عملکرد مسکن مهر منتشر شده هنوز تعداد واحد مسکونی بهره برداری شده این طرح به یک میلون واحد نرسیده است، میزان یارانه نقدی پرداخت شده در سالهای اخیر معادل هزینه احداث 5.8 میلیون مسکونی مهر 70 متری است، حتی با شرایط هزینه بالای ساخت و ساز در شهر تهران که امروز کف آن حدود هر متر مربع 700 هزار تومان محسابه می شود با این بودجه دولت می توانست 2.5 میلیون واحد مسکونی مناسبه برای اقشار آسیب پذیر احداث کند.

123 هزار میلیاردر

دوستی به شوخی می گفت در صورتی که این بودجه به صورت قرعه کشی بین 123 هزار خانوار کم بضاعت کشور توزیع می شد امروز 123 هزار خانوار به میلیاردر های ایرانی افزوده شده بود، نکته جالب اینجاست که براساس گزارشهای بانک مرکزی در حال حاضر پولدار ترین خانوارهای ایرانی با متوسط درآمدی معادل 6.6 میلیون تومان در ماه حدود 254 هزار خانوارهستند، اگر این شوخی را جدی بگیریم با این بودجه می توانستیم تعداد میلیاردهای ایرانی را 1.5 برابر کنیم.

بنا بر طرح اولیه قرار بود که در غالب مسکن مهر سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی با قیمت هر متر مربع 300 هزار تومان احداث شود که براساس گزارشهای جسته و گریخته ای که از عملکرد مسکن مهر منتشر شده هنوز تعداد واحد مسکونی بهره برداری شده این طرح به یک میلون واحد نرسیده است، میزان یارانه نقدی پرداخت شده در سالهای اخیر معادل هزینه احداث 5.8 میلیون مسکونی مهر 70 متری است

بودجه آموزش و پرورش

در سال 92 حجم بودجه آموزش و پرورش کشور رقمی معادل 15.5 هزار میلیارد تومان مصوب شده است، به عبارت ساده تر با یارانه نقدی پرداختی طی یه دوره سه ساله تمامی هزینه آموزش و پرورش کشور طی 8 سال قابل تامین بوده است. براساس ارقام بانک مرکزی حجم هزینه تحصیل خانوارهای ایرانی در سال 90 به رقمی معادل 7.7 هزار میلیارد تومان رسیده است، از محل یارانه نقدی امکان تامین هزینه تحصیل رایگان تمامی خانوارهای ایرانی طی 15 سال ممکن بوده است.

هزینه درمان -پزشک

هزینه های بهداشت و درمان

براساس آخرین ارقام منتشره کل هزینه بهداشت ودرمان خانوارهای ایرانی در سال 1390 رقمی معادل 19.7 هزار میلیارد تومان بوده است که با احتساب یارانه نقدی پرداختی طی سه سال دولت می توانست تمامی هزینه های بهداشت ودرمان خانوارهای ایرانی را طی شش سال به صورت مجانی تضمین کند.

در سال 90 احداث یک تخت بیمارستانی بین 10 تا 40 میلیون تومان هزینه برمی داشت، با احتساب بودجه 123 هزار میلیارد تومانی یارانه نقدی طی سالهای اخیر امکان ایجاد بیش از سه میلیون تخت بیمارستانی در کشور فراهم می شد، تازه ترین امارها نشان میدهد در حال حاضر در ایران به ازای هر 1000 نفر 1.34 تخت بیمارستانی وجود دارد، یعنی رقمی معادل 100 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که از محل رقم 123 هزار میلیارد تومان امکان افزایش 30 برابری آن وجود دارد.

در مقایسه با حجم بورس

در سال 1389 یعنی همزان با اجرای هدفمندی یارانه ها و پرداخت ایارنه نقدی حجم بازار بورس اوراق بهادار کشور معادل 96 هزار میلیارد تومان بوده است این شاخص در حال حاضر به رقمی معادل 426 هزار میلیارد تومان رسیده است، یارانه نقدی پرداختی معادل 29 درصد از کل سهام بزرگترین صنایع کشور است و طی سالهای 89 تا آذر 92 معادل 37 درصد رشد 330 هزار میلیارد تومانی بازار بورس اوراق بهادار کشور را پوشش می دهد.

63 میلیارد دلار یارانه

طی سالهای 89 تا آذرماه سال 92 قیمت هر دلار آمریکا از 1044 تومان به 3250 تومان افزایش پیدا کرده است با احتساب نرخ روز دلار آزاد حجم یارانه نقدی پرداختی 123 هزار میلیارد تومانی معادل 63 میلیارد دلار می رسد، این رقم بزرگتر از درآمد 50 میلیارد دلاری صادرات نفت ایران در سال 91  و حدود دو برای متوسط درآمد نفتی ایران طی سالها 1358 تا 1391 که رقمی معادل 32 میلیارد دلار در سال بوده است.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : خبرآنلاین