تبیان، دستیار زندگی
هربرت بایر (1900-1985م.) مدرنیسم اروپایی را تفسیر و آنها را به زمینه فرهنگ رسمی امریکایی منتقل کرد. وی یکی از شناخته شده ترین طراحان گرافیک بین الملل بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هربرت بایر و گرافیک نوگرا


هربرت بایر (1900-1985م.) مدرنیسم اروپایی را تفسیر و آنها را به زمینه فرهنگ رسمی امریکایی منتقل کرد. وی یکی از شناخته شده ترین طراحان گرافیک بین الملل بود.

هربرت بایر و گرافیک نوگرا

بایر که از سال 1921م. دانش آموز شگفت انگیزباهاوس  در وایمار بود، تئوری های کاندینسکی در رنگ و پل کلی در فرم را در یکی از مثال های اولیه تایپوگرافی نوین به کار بست. او به طور همزمان به چینش دوبعدی فرم های انتزاعی و حروف در صفحه ، و گسترش سه بعدی آنها در ساختارهایی همچون نمایشگاه ها و غرفه ها، گرایش داشت.

در سال 1925م. بایر یکی از اعضای هیات علمی باهاوس شد. خط مشی او در صفحه آرایی، دانش آموزان را با اساس تایپوگرافی مدرن آشنا می نمود.

او یکی از طرفداران "کلاین شرایبونگ" (کوچک نوشت) بود. سیستمی که در آن به جای ترکیب مرسوم شکل حروف بزرگ و کوچک، از شکل حروف کوچک استفاده می شد.

او برای پوسترها یا برچسب ها و دیگر طراحی هایی که می بایست جلوه کنند، تنها از حروف بزرگ استفاده می کرد، در صورتی که برای بیشتر نوشته ها فقط حروف کوچک را به کار می برد.

بحث روز آلمان این بود که همه نام ها باید با حروف بزرگ آغاز شوند. بایر ثابت کرد که این روش فضا و هزینه را کم می کند؛ به این دلیل که با این روش چاپگرها نیاز داشتند تنها یک دسته از حروف را موجود نگاه دارند و همچنین این کار ارتباط بین المللی را آسان می کرد.

هربرت بایر و گرافیک نوگرا

یکی از موفق ترین تجربیات او در زمینه تایپوگرافی ، شکل حروف عمومی در سال 1926م. بود، که طراحی آن بر پایه دایره صورت گرفت. وی در کارهای بعدی خود نیز از آن استفاده کرد؛ برای مثال در مجله "دی نویه لینیه".

با بسته شدن باهاوس که به "دِسائو" منتقل شده بود، در 1928م. بایر به برلین رفت و به عنوان طراح گرافیک و مدیر هنری ، به ویژه برای آژانس "دورلند" به کار پرداخت.

"مدیر هنری" اصطلاحی تازه بود و بایر در این نقش برای "ژرمن وُگ" و "دی نویه لینیه" ، ایده امریکایی "یکسان سازی همه جنبه های طراحی مجله" را پیاده نمود. او در جلدهای قابل توجه خود، "فتومونتاز"هایی را با چینش های سورئالیستی ابداع کرد.

کار بایر در برلین تناقض های طراحی سوسیالیسم ملی را آشکار نمود. هرچند جریان مدرنیسم در 1932. از نفس افتاد، با این حال وی که آشکارا نوگرا بود، مسئولیت کمیسیون های بزرگی را در برلین ، برای طراحی نمایشگاه ها و کاتالوگ های پیش برنده رژیم جدید بر عهده داشت.

بحث روز آلمان این بود که همه نام ها باید با حروف بزرگ آغاز شوند. بایر ثابت کرد که این روش فضا و هزینه را کم می کند؛ به این دلیل که با این روش چاپگرها نیاز داشتند تنها یک دسته از حروف را موجود نگاه دارند و همچنین این کار ارتباط بین المللی را آسان می کرد.

برای نشان دادن درون مایه های سوسیالیسم ملی ، وی شیوه "فتومونتاز" را به کار گرفت.

بایر پس از اقامت در ایالات متحده در 1928م. برای نمایشگاه های موزه هنر مدرن نیویورک فعالیت نمود و طرح جلد مجله های "هارپِرس بِزار" و "فُرچن" را طراحی کرد.

هربرت بایر و گرافیک نوگرا

افزون بر این در سال 1946م. مشاور طراحی شرکت "کِنتینِر" امریکا شد این شرکت برنامه ای فرهنگی را توسعه می داد و موسسه مطالعات بشر دوستانه کلورادو از حامیان آن بود.

وی در راستای این برنامه ، اطلس جغرافیای جهان را در سال 1953م. طراحی نمود. این کار شامل گزیده ای از گرایش های او از جمله چینش آگاهانه نمادها، ساخت پیکره ها و تایپوگرافی نوین بود. این گونه فعالیت ها بود که هربرت بایر را به عنوان یکی از هنرمندان مطرح گرافیک در جهان نوین تبدیل کرد.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

سواد طراحی/ استیون هلر، کارن پومری/ ترجمه رضا علیزاده، ذوالفقاری، میرهادی زاده

تاریخ طراحی/ فیلیپ بی.مگز/ ترجمه ناهید اعظم فراست، فتح اله نوری

سی قرن طراحی گرافیک/ جیمز کرایگ، بروس برتون/ ترجمه ملک محسن قادری

مطالب مرتبط:

باهاوس و حروفنگاری جدید

مدرسه باهاوس، مرکز طراحی نوین