تبیان، دستیار زندگی
مریم بوبانی گفت: تلویزیون در ساخت برنامه‌های پر مخاطب و جذاب که جوان‌ها را جذب کند بسیار کوتاهی کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوپراستارها به پایان راه هم فکر کنند


مریم بوبانی گفت: تلویزیون در ساخت برنامه‌های پر مخاطب و جذاب که جوان‌ها را جذب کند بسیار کوتاهی کرده است.

سوپراستارها به پایان راه هم فکر کنند

مریم بوبانی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه به نظر شما که جزو بازیگران پیشکسوت هستید چقدر جوان‌ها در این عرصه اخلاقیات را رعایت می‌کنند، گفت: من تا به حالا با هر کدام از جوان‌هایی که برخورد داشته‌ام از نظر اخلاقی خوب بوده‌اند. افراد کمی هستند که اخلاقیات را در مقابل با پیشکسوت در نظر نگیرند. چیزی که من می‌بینم این است که خیلی خوب حرمت بزرگتر‌هایشان را نگه می‌دارند. البته این را بگویم این مسائلی که گفتم در ارتباط با جوان‌هایی است که به صورت عادی کار می‌کنند و نه سوپر استار‌ها چون برای آن‌ها کلاً همه چیز متفاوت است.

وی در ادامه گفت: من خودم را مجاز به قضاوت در مورد آدم‌ها نمی‌دانم اما این را باید بگویم که هر فردی در هر جایی که باشد و در هر نقطه از پیشرفت و شهرت که قرار گرفته است باید یادش باشد که از چه مسیری گذشته و تا به این جایگاه رسیده است و گذشته خودش را فراموش نکند. سوپر استار‌ها باید دقت کنند در نقطه‌ای که ایستاده‌اند و شاخص‌تر از بقیه هستند کسان دیگری در جلوی آن‌ها قرار دارند و این پایان راه برای آن‌ها نیست.

بوبانی در ادامه دلایل بد اخلاقی و یا بی‌اخلاقی در بین جوان‌هایی که در سینما و تلویزیون در پله‌های شاخصی قرار گرفته‌اند را این گونه عنوان نمود: یک بخشی از بد اخلاقی‌هایی که در بین جوان‌های هنرمند و بازیگران ما وجود دارد که همه از آن‌ها ایراد می‌گیرند به خود آن‌ها مربوط نمی‌شود و اصلاً آن‌ها مقصر نیستند. مقصر عده‌ای هستند که سوبسیت‌هایی را خارج از ظرفیت آن‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند و وقتی این افراد ظرفیت این همه توجه را ندارند قطعاً واکنش‌های اشتباهی ازخود نشان می‌دهند. بنابر این رفتار آن‌ها طبیعی است. کار‌شناسان باید مسیری را برای جوان‌هایی که تازه وارد این عرصه می‌شوند طراحی کنند که جوان به محض اینکه مورد توجه قرار گرفت شوکه نشود و فردی با تجربه در کنارش باشد و رفتارهای او را مراقبت کند.

سوپراستارها به پایان راه هم فکر کنند

بازیگر مجموعه «مختار نامه» در باره ارتباط نسل قدیم و جدید گفت: بین نسل قدیم و جدید مقابله‌ای وجود ندارد من خودم فکر می‌کنم وقتی که مقابل جوانی برای بازی قرار می‌گیرم به نظرم تنها کاری که می‌توانم انجام دهم این است که با رفتارم اشتباه اخلاقی او را گوش زد کنم ولی این را بگویم که منظورم این نیست که معلم تربیتی افراد هستم. باید به جوان‌ها در آن حدی که هستند بها داده شود وگرنه به بی‌راهه می‌روند.

بوبانی با اشاره به اینکه تلویزیون ما برنامه جذب کننده و جوان پسند ندارد گفت: من در مجموع از تلویزیون چیز خاصی نمی‌بینم که بگویم فلان برنامه تاثیر آموزشی خاصی در تربیت بچه‌ها و جوان‌ها می‌گذارد. درواقع محتوای فیلم نامه‌ها به شدت افت کرده است و ازنظر کیفی مورد قبول و استاندارد نیست. به هر حال ما در جهانی زندگی می‌کنیم که روز به روز ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی افزایش می‌یابد.

بین نسل قدیم و جدید مقابله‌ای وجود ندارد من خودم فکر می‌کنم وقتی که مقابل جوانی برای بازی قرار می‌گیرم به نظرم تنها کاری که می‌توانم انجام دهم این است که با رفتارم اشتباه اخلاقی او را گوش زد کنم ولی این را بگویم که منظورم این نیست که معلم تربیتی افراد هستم.

سوپراستارها به پایان راه هم فکر کنند

وی در ادامه افزود: ما باید به روز بشویم تا جوان امروز باور کند که ما هم با او همراه هستیم نه در مقابل او. فیلم‌ها و برنامه‌های ما باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را جذب کند نه اینکه مخاطب ما به سوی شبکه‌های ماهواره‌ای پر بکشد. در حال حاضر ما به شکل دردناکی با ریزیش مخاطب روبرو هستیم. اگر از مخاطب‌ها بپرسید که مثلاً فلان سریال یا برنامه را از تلویزیون دیده‌اید می‌گویند نه در آن ساعت ما داشتیم فلان فیلم تُرک را از شبکه ماهواره‌ای می‌دیدیم. این یک فاجعه است که تلویزیون در برخورد با آن و تلاش برای درست کردنش بسیار کوتاهی کرده است.

بازیگر مجموعه «روزگار غریب» در ارتباط با اینکه چه کسی بیش از همه از این برنامه‌های بی‌مخاطب متضرر می‌شود گفت: بزرگ‌ترین ضربه را جامعه خورده است. بسیار سخت است که سلیقه این مخاطب که حالا ذائقه‌اش تغییر کرده است را عوض کنیم. برای این کار باید یک پروسه فرهنگی طی بشود. اگر کمی آینده نگر بودیم این اتفاق نمی‌افتاد. من خودم به غیر از برنامه‌هایی که بار فرهنگی دارد سایر برنامه‌ها را نگاه نمی‌کنم برنامه‌هایی مانند «رادیو هفت» که البته خودم برای این برنامه متن‌هایی می‌نویسم و با آن‌ها به طور مقطعی هم کاری می‌کنم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : پایگاه خبری هنر