تبیان، دستیار زندگی
دولت یازدهم لایحه بودجه پیشنهادی سال 93 را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه داد اما مغفول ماندن چند حوزه از سوی دولت جای تأمل دارد که از جمله این موضوعات طرح عفاف و حجاب است که هیچ بودجه‌ای به آن اختصاص داده نشده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجاب و عفاف در بودجه 93


دولت یازدهم لایحه بودجه پیشنهادی سال 93 را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه داد اما مغفول ماندن چند حوزه از سوی دولت جای تأمل دارد که از جمله این موضوعات طرح عفاف و حجاب است که هیچ بودجه‌ای به آن اختصاص داده نشده است.
بدحجابی

دولت یازدهم طی روزهای گذشته لایحه بودجه پیشنهادی خود را برای سال 93 به مجلس ارائه داد که موضوعاتی در حوزه زنان و جوانان در آن مغفول مانده است که از آن جمله می‌توان به افزایش مرخصی زایمان مادران، وام ازدواج جوانان و همینطور طرح عفاف و حجاب نام برد که علی رغم تأکیدات مقام معظم رهبری در این حوزه هیچ ردیف بودجه ای به این موضوع اختصاص داده نشده است.

در سال گذشته یکی از بهانه‌هایی که دستگاه‌های متولی موضوع عفاف و حجاب برای اجرایی نکردن آن مطرح می‌کردند این بود که بودجه‌ای برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارند و انتظار می‌رفت دولت یازدهم در بودجه‌های فرهنگی خود ردیف بودجه‌ای را به این موضوع اختصاص دهد که متأسفانه محقق نشد و باید دید نمایندگان مجلس شورای اسلامی چگونه می‌توانند سهمی را به عفاف و حجاب اختصاص دهند.

پیش از این وزیر کشور در آخرین اظهارات خود در خصوص اجرایی نشدن طرح عفاف و حجاب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دلایلی را ذکر کرده بود که از آن جمله عدم ضمانت اجرایی قوی، نداشتن متولی و همچنین نداشتن اعتبارات بود.

صحبت‌های اخیر و تأکیدات مسئولان در حوزه عفاف و حجاب در کلام باعث شده بود این انتظار ایجاد شود که وقتی پای عمل می‌رسد مسئولان کوتاهی نکنند و حداقل بخشی از بودجه را در سال آینده به ترویج عفاف و حجاب اختصاص دهند.

همچنین رئیس جمهور نیز در یکی از جلسات هیأت دولت بر موضوع عفاف و حجاب و لزوم رعایت آن تأکید کرده و کمیسیون فرهنگی را به عنوان مسئول بررسی وضعیت عفاف و حجاب معرفی کرد.

در سال گذشته یکی از بهانه‌هایی که دستگاه‌های متولی موضوع عفاف و حجاب برای اجرایی نکردن آن مطرح می‌کردند این بود که بودجه‌ای برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارند و انتظار می‌رفت دولت یازدهم در بودجه‌های فرهنگی خود ردیف بودجه‌ای را به این موضوع اختصاص دهد که متأسفانه محقق نشد و باید دید نمایندگان مجلس شورای اسلامی چگونه می‌توانند سهمی را به عفاف و حجاب اختصاص دهند

روحانی همچنین از نیروی انتظامی خواست در برخورد با این موضوع اجرای قانون را با رویکرد اخلاقی و با رعایت کرامت انسانی و به دور از هر گونه افراط و تفریط پیگیری کند و به وزیر کشور نیز مأموریت داد تا موضوع را در شورای اجتماعی کشور مطرح کند.

این اظهارات روحانی به بیانیه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و همچنین تقدیر مراجع عظام تقلید از وی منجر شد اما هم اکنون که زمان عمل رسیده است شاهد هستیم که هیچ بودجه ای به این مهم اختصاص داده نشده است.

دولت در بودجه حوزه عفاف و حجاب غفلت کرده است

جمشید جعفر نژاد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه شاهد هستیم که عفاف و حجاب در بودجه ارائه شده از سوی دولت یازدهم مغفول مانده است.

وی ادامه داد: حجاب یکی از مقوله‌های مهم دینی و فرهنگی ما است که انتظار داشتیم حتی اگر به عنوان یک ردیف بودجه مستقل به آن پرداخته نمی‌شود اما در ذیل سایر بودجه‌های فرهنگی این موضوع لحاظ شود.در دستگاه‌هایی که مسئولیت‌های فرهنگی دارند بهتر است بخشی از بودجه را به این موضوع اختصاص دهند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: این موضوع مورد انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و امیدوار هستیم بتوانیم این نقصان را جبران کنیم.ما بودجه لازم برای اجرایی شدن طرح عفاف و حجاب را در قالب ردیف بودجه‌های پیشنهادی خود حتما لحاظ می‌کنیم تا بتوانیم اقدامی اساسی در این مسیر انجام دهیم.

حجاب یکی از مقوله‌های مهم دینی و فرهنگی ما است که انتظار داشتیم حتی اگر به عنوان یک ردیف بودجه مستقل به آن پرداخته نمی‌شود اما در ذیل سایر بودجه‌های فرهنگی این موضوع لحاظ شود.در دستگاه‌هایی که مسئولیت‌های فرهنگی دارند بهتر است بخشی از بودجه را به این موضوع اختصاص دهند

نمایندگان مجلس بودجه عفاف و حجاب را پیگیری می‌کنند

لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: عفاف و حجاب همواره مورد غفلت و بی مهری قرار گرفته است و در زمانی هم که عفاف و حجاب 15 میلیارد ریال بودجه داشت این بودجه به دستگاه‌ها تخصیص داده نشد و انتظار داشتیم موضوع عفاف و حجاب که آقای روحانی و وزیر کشور نیز بر آن تأکید داشتند بودجه‌ای را در نظر بگیرند.امیدوار هستیم خود دولت یکی از جاهایی را که امکان دارد بودجه از آنجا گرفته شود و به این موضوع اختصاص داده شود را به ما ارائه دهند تا با کمک نمایندگان مجلس بتوانیم بخشی را به این حوزه اختصاص دهیم.

وی اظهار داشت: متأسفانه تمام دولت‌ها در این حوزه غفلت کرده‌اند که امیدوار بودیم این دولت به این موضوع توجه کند که اینگونه نشد و ما هم اختصاص ردیف بودجه به عفاف و حجاب را پیشنهاد می‌دهیم و آن را پیگیری می‌کنیم.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : فارس