تبیان، دستیار زندگی
برای ایرانی‌ها سفر یک روزه چندان تعریفی ندارد. چرا که آنها معمولا برای آخر هفته‌شان برنامه سفر ندارند و سفر برای آنها کمتر از یک هفته معنی نمی‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهادهایی برای سفر یک روزه


برای ایرانی‌ها سفر یک روزه چندان تعریفی ندارد. چرا که آنها معمولا برای آخر هفته‌شان برنامه سفر ندارند و سفر برای آنها کمتر از یک هفته معنی نمی‌دهد.

سفر یک روزه

دست‌کم از نسل قدیم ایرانی‌ها که چنین بر می‌آید، اما سوی دیگر این ماجرا رونق سفرهای یکروزه است که اتفاقا میان نسل جدید ایرانی‌ها طرفداران بسیاری پیدا کرده و همین موضوع باعث رونق تورهای سفری یکروزه شده است.

سفرهایی که معمولا از بامداد آغاز می‌شود و تا نیمه‌شب ادامه دارد. با لحاظ کردن مبدا تهران این سفرها نهایتا با فاصله‌های 300 کیلومتری طراحی می‌شود. هزینه این سفرها هم معمولا از 30 هزار تومان شروع و به 60 هزارتومان هم می‌رسد.

ما برای این سفرهای شما پیشنهادهایی داریم که می توانید در برنامه تان جای دهید:

کویر بادرود: بازدید از کاروانسرای عباسی، پیاده‌روی در تپه‌های شنی و عکاسی روی رمل‌های منطقه.

از تهران باید فاصله 230 کیلومتری اتوبان تهران ـ قم ـ کاشان را طی کنید تا در فاصله 60 کیلومتر بعد از کاشان به بادرود برسید. هزینه تور: 45 هزار تومان.

ده‌تنگه و قله‌ قلعه‌دختر: پیاده‌روی در حاشیه رودخانه و عبور از میان باغ‌ها، بازدید از روستای نیمه متروکه ده تنگه، صعود اختیاری به قله زیبای قلعه‌دختر (قزل ماما) و دیدار از قلعه ساسانی.

فاصله این منطقه تا تهران حدود 30 کیلومتر است. هزینه تور: 32 هزار تومان.

تنگه لالون: حرکت در امتداد رودخانه لالون، عبور از تنگه لالون (عبور از رودخانه خروشان)، مناظر چشم‌نواز طبیعی، غارهای برفی، چشمه‌های پر آب، چشمه گازدار تلخ آب، آبشار خلنو. تنگه لالون در منطقه فشم تهران است. هزینه تور: 35 هزارتومان.

پیاده روی در راش: بازدید از روستاهای جنگلی، تماشای چشم‌اندازهای زیبای منطقه، مشاهده جنگل‌های متراکم درختان سبز و سر به فلک کشیده راش. این جنگل‌ها در مسیر حرکت تهران ـ فیروزکوه ـ فریم قرار دارد. هزینه تور: 40 هزار تومان.

روستای هرانده تا خمره: پیاده‌روی در مسیر هموار و کم شیب روستای هرانده تا خمده (حدود شش کیلومتر)، بازدید از مناظر زیبای طبیعت منطقه، عبور از باغ‌های هرانده و صرف ناهار کنار رودخانه نمرود. مسیر تهران ـ فیروزکوه. هزینه تور: 49 هزارتومان.

آبشار سنگان، قله پهنه حصار: پیاده‌روی در دره زیبای سنگان، عبور از میان باغ‌ها و جویبارها، دیدن مناظر زیبای پاییزی، بازدید از آبشار مرتفع و یخ‌زده سنگان، صعود به قله 3300 متری پهنه حصار (اختیاری). آبشار سنگان در 20 کیلومتری شمال غرب تهران واقع است. هزینه تور: 40 هزار تومان.

روستای ابیانه: بازدید از روستای سرخرنگ ابیانه، مسجد و کوه حاجتگاه، آتشکده هارپاک، مسجد جامع، دامنه‌های کوه کرکس،دیدن البسه سنتی مردم ابیانه .

ابیانه در فاصله 260 کیلومتری تهران است. هزینه تور: 50 هزار تومان.

روستا و آبشار رندان: کوه‌پیمایی سبک به سمت آبشار و تنگه رندان، عبور از بین باغ‌ها و مزارع دارای مناظر زمستانی بسیار زیبا.

روستای رندان در 20 کیلومتری تهران قرار دارد. هزینه تور: 49 هزار تومان.

دره شموشک: پیاده‌روی در دره شموشک و حاشیه رودخانه، عبور از رودخانه شموشک، ‌عبور از باغ‌ها و مزارع، صرف ناهار در‌طبیعت و گشت‌وگذار در منطقه. شموشک در حد فاصل تهران و چالوس قرار گرفته است. هزینه تور: 450 هزار تومان.

دریاچه حوض سلطان: بازدید از بنای تاریخی قلعه سنگی، خروج از اتوبان به سمت دریاچه، توقف برای تعویض لباس و کفش همسفران، شروع پیاده‌روی در دریاچه به صورت آزاد یا گروهی. مسیر جاده تهران ـ‌ قم. هزینه تور: 35 هزار تومان.

این نکات را جدی بگیرید

لیدرها مهم‌تر از تورها: در سفرهای یکروزه چیزی که مهم به نظر می‌رسد «تورلیدر»ها هستند. بسیاری از این تورهای سفر یکروزه به نام این تورلیدرها شناخته می‌شوند تا آژانس‌ها. بسیاری بعد از سفر ارتباط خود را با تورلیدرها حفظ می‌کنند و سفرهای یکروزه‌شان را به عنوان یک برنامه ثابت در تقویم سالانه زندگی خود می‌گنجانند. بنابراین تورلیدرها می‌توانند در تغییر فرهنگ سفر ایرانیان نقش بسیار موثرتری نسبت به آژانس‌ها و نهادهای دولتی و حتی تشویق رسانه‌ها داشته باشند.

پیش از انتخاب نوع و محل تور، اطلاعات جغرافیایی و بومی آن را به دست بیاورید. جنگل‌نوردی در فصل زمستان و کوهنوردی در فصل تابستان خیلی هم نمی‌تواند جذاب باشد. آب و هوا، برف و باران بر نوع زیبایی مناظر اطراف تاثیر بسزایی دارد

اگر آخر هفته قصد کردید راهی سفر شوید، سه نکته اساسی را حتما در نظر بگیرید:

اول این که پیش از پرداخت پول از نوع وسیله نقلیه مطمئن شوید. مینی‌بوس‌های سایز کوچک شاید هزینه کمتری داشته باشند ولی برای مسافرت 600 کیلومتری مانند مازندران (300 کیلومتر رفت، 300 کیلومتر برگشت) شاید لذت‌ سفر را به کامتان تلخ کند.

دومین نکته در رابطه با مقصد سفر است. پیش از انتخاب نوع و محل تور، اطلاعات جغرافیایی و بومی آن را به دست بیاورید. جنگل‌نوردی در فصل زمستان و کوهنوردی در فصل تابستان خیلی هم نمی‌تواند جذاب باشد. آب و هوا، برف و باران بر نوع زیبایی مناظر اطراف تاثیر بسزایی دارد.

سوم تحقیق کنید کدام محل در کدام فصل زیبایی بیشتری پیدا می‌کند و در نهایت این‌که احتمال وقوع حادثه را جدی بگیرید. از دفاتر برگزارکننده تورها صحت بیمه افراد را جویا شوید. از وجود پکیج‌ کمک‌های اولیه که آن را معمولا دستیار تورلیدر حمل می‌کند نیز اطمینان حاصل کنید.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از چمدان