تبیان، دستیار زندگی
کتاب «جوایز نوبل اقتصاد» به قلم محمود قنادان، اقتصاددان، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران تالیف و از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه نوبلیست های اقتصادی در این کتاب!


کتاب «جوایز نوبل اقتصاد» به قلم محمود قنادان، اقتصاددان، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران تالیف و از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید.
نوبلیست اقتصادی

پیش از این هم کتاب های کلیات علم اقتصاد و اقتصاددانان بزرگ از این استاد دانشگاه منتشر شده و البته قرار است کتاب اقتصاددانان بزرگ در سال جاری با ویرایش جدیدی به چاپ برسد. کتاب جوایز نوبل اقتصاد در 4 بخش و 656 صفحه گردآوری و تالیف شده است. در بخش اول بنیاد نوبل و جوایز نوبل به طور کامل تشریح و در بخش دوم 69 برنده جایزه نوبل اقتصادی تا سال 2011 معرفی شده اند. نویسنده در این بخش بیوگرافی تحصیلی برنده به همراه سوابق کاری و علت برنده شدن او را تشریح کرده است.در بخش سوم به تحلیل محتوای کمی نتایج اعطای جوایز نوبل اقتصاد پرداخته و در بخش چهارم نیز نمایه ها، رفرنس ها، واژگان تخصصی و داده های جانبی آورده شده است.محمود قنادان، نویسنده کتاب در این باره می گوید: «خاندان برندگان جوایز نوبل تاکنون 69 اسطوره جاودان در اقتصاد داشته اند که از جمله قافله سالاران دانش در بخش هایی از علم اقتصاد به شمار می آیند». به زعم قنادان، این برندگان که از نظر کمی 8 درصد از853 جایزه در 6 رشته را به دست آورده اند، تصاویر مهمی از تفسیر زندگانی مادی بشر چون تولید و توزیع، مصرف و پس انداز، هزینه و درآمد، ثروت و سرمایه را ارائه کرده اند.این گروه درباره شاخص های مهمی چون فقر و غنا، رشد و توسعه، بهبود و رونق، تعادل و عدم تعادل، رکود و بحران، بهره و پول، تورم و بیکاری، بورس و بانک و ارزش و قیمت، شرح و تفسیر نوشته و بر اقتصاد جهانی و سرنوشت کشورها، سازمان ها و نهادهای مالی جهان اثر گذاشته اند.

«خاندان برندگان جوایز نوبل تاکنون 69 اسطوره جاودان در اقتصاد داشته اند که از جمله قافله سالاران دانش در بخش هایی از علم اقتصاد به شمار می آیند». به زعم قنادان، این برندگان که از نظر کمی 8 درصد از853 جایزه در 6 رشته را به دست آورده اند، تصاویر مهمی از تفسیر زندگانی مادی بشر چون تولید و توزیع، مصرف و پس انداز، هزینه و درآمد، ثروت و سرمایه را ارائه کرده اند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است این کتاب خلاصه ای از قوانین علمی، نظریات اقتصادی، طرح و برنامه ها، افکار و اندیشه ها، کارنامه علمی و نیز مختصر شرح احوال این برندگان را ارائه می دهد و زمینه استفاده وسیع تر برای دانشجویان اقتصاد و پژوهشگران این رشته را فراهم می کند، چه علاوه بر تحلیل علمی، پیوست هایی مفصل همراه مطالبی جالب درباره خانواده نوبل و بنیاد نوبل ارائه می دهد و نشانی اینترنتی حدود 500 سایت ضروری مورد استفاده برای مطالعات بیشتر را دربردارد. نخستین برنده بر اساس کتاب یادشده، یان تین برگن (1994-1903) همراه راگنار فریش در سال 1969 است که به خاطر «طرح مدل های پویا و کاربرد آن در مطالعات اقتصادی» اولین جایزه نوبل اقتصادی را دریافت می کند.قابل بیان است اعضای خانواده برندگان نوبل اقتصاد از تخصص های بسیار وسیعی برخوردار بوده و هر کدام در دوره های معینی از دانشگاه های مختلف درس خوانده اند. همچنین باید توجه داشت که جایزه نوبل به مناسبت یک یا چند کار معین در زندگی علمی به برندگان اعطا می شود.در همه این سال ها برندگان جوایز نوبل اقتصادی در 28 رشته تخصصی موفق به دریافت جایزه شده اند.
نوبلیست اقتصادی

این رشته ها عبارتند از: اقتصاد کلان، اقتصادسنجی، اقتصاد اطلاعات، اقتصاد مالیه، نظریه بازی ها، نظریه عمومی تعادل، نظریه عمومی و نسبی تعادل، اقتصادسنجی کلان، اقتصاد کلان و بنگاه های اقتصادی، اقتصاد توسعه، اقتصاد کلان و جامعه شناسی اقتصادی، اقتصاد کلان بین الملل، نظریه رشد اقتصادی، رشد اقتصادی و تاریخ اقتصاد، مالیه عمومی، جست وجوی بازار کار، تخصیص بهینه منابع، اقتصاد بین الملل، تاریخ اقتصاد، روانشناسی اقتصادی و اقتصاد تجربی، بنگاه های اقتصادی، تحلیل داده ها- ستانده ها، علم مدیریت، سازمان های صنعتی، حسابداری درآمد ملی، نظریه بنگاه های اقتصادی، اقتصاد رفاه و تجارت و مکان بنگاه.نویسنده در پیشگفتار کتاب خویش آورده: «تدبیر و تدبر در شرح احوال، خلاصه آثار و کیفیت افکار نوابغ اندیشمند، متفکران دانشمند و محققان صاحب قریحه از جمله برندگان جوایز نوبل از جمله جالب ترین امور برای اهل تفکر و جاذب ترین مشغله برای اهل تتبع است؛ کسانی که اساس معرفت آنان، الگوپذیرفتن و پیراستن پندار و کردار نیک است مطابق برترین های جهان بویژه در بسیاری از امور مادی و اقتصادی همانند نظریه ها، قانونمندی ها، مکتب ها، اندیشه ها و تفکرهای جدید مرتبط با آن و دوری و فاصله گرفتن از اموری که از تن آسایی و افراط در خور و خواب و خشم و شهوت بر می خزید و به قول خواجه بزرگوار، مصلح الدین سعدی شیرازی، دوری است از تعب و رنج و محنت». این کتاب علاوه بر اینکه جهت های اصلی برای شناخت عقاید برندگان جوایز نوبل اقتصاد را روشن می کند، در بخش ضمائم خود به معرفی برندگان جوایز نوبل در رشته های فیزیولوژی و پزشکی، فیزیک، شیمی، صلح و ادبیات هم می پردازد. مطالعه بیشتر در این باره را به خوانندگان کتاب واگذار می کنم اما در پایان این نکته را اضافه می کنم که اهدای جایزه سالانه نوبل در 10 دسامبر هر سال برای سوئدی ها، رویداد مهمی است. مبلغ نقدی جوایز نوبل اقتصادی در فاصله سال های 1969 تا 2011 هر سال در حال افزایش است، طوری که در 40 سال بیش از 26 برابر شده است. حدود مبلغ دلاری جایزه سال 2011 براساس نرخ برابری زمان اعطای جایزه 4/1 میلیون دلار بوده است.

دانش پورشفیعی

بخش اقتصاد تبیان