تبیان، دستیار زندگی
سافاری حتی در واژه هم برای گردشگری ایران تازه است. تفریحی جذاب که حالا آرام‌آرام دارد جای خود را میان دوستدارانش باز می‌کند؛ لذت سرعت میان شن‌های کویریا راندن در پیستی طبیعی بی‌هیچ مانعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای سافاری در ایران کجا برویم؟


سافاری حتی در واژه هم برای گردشگری ایران تازه است. تفریحی جذاب که حالا آرام‌آرام دارد جای خود را میان دوستدارانش باز می‌کند؛ لذت سرعت میان شن‌های کویریا راندن در پیستی طبیعی بی‌هیچ مانعی. طبیعت ایران هم ظرفیت بالایی در گوشه‌گوشه‌اش برای این هیجان دارد. از رمل‌های شاهرود گرفته تا کویر مرنجاب.

تورهای سافاری

کویرگردی با فوربیل، لندرور و لندکروز یکی از مهیج‌ترین تورهای فصل سرد است هر چند سابقه برگزاری چنین تورهایی تحت عنوان تور سافاری در ایران بسیار کم است. ویژگی اصلی تورهای سافاری، هیجان زیاد و کویرنوردی حرفه‌ای است که شما را به گوشه‌های پنهان این طبیعت خاموش می‌برد.

در این گونه از تورها از مبدا تا مقصد، لندرورها با حضور سه سرنشین در مسیر مشخص شده حرکت می‌کنند و اعضای تور با رعایت نظم کلی، مسافران ماجراجو را به دیدن مقاصد مختلف می‌برند. اصل کلی در این تورها، تجربه زندگی در طبیعت و کمپینگ چند روزه در آن است.

برای برگزاری تورهای سافاری استانداردترین وسیله نقلیه لندرور است که از قدرت بالا و پشتیبانی فنی خوبی در داخل کشور برخوردار است. دغدغه اصلی برای برگزاری این تورها، حضور رانندگان حرفه‌ای و کاربلد است. بنابراین مهم‌ترین مساله برای برگزاری چنین تورهایی جمع کردن رانندگان حرفه‌ای و حدود شش تا هفت اتومبیل سالم برای جابه‌جایی 20 تا 30 نفر است.

چنانچه از نزدیکی کاروانسرا به سمت جنوب نگاه کنید، کوهی را خواهید دید که توسط تپه‌های ماسه‌ای احاطه شده است و به کوه کلنگ شهرت دارد

کویر مرنجاب: مرنجاب برای اهالی سفر میان کویر‌ها و بیابان‌های ایران نامی آشنا‌ است. کویری که در فاصله 50‌کیلومتری شمال شرق آران و بیدگل شهر کاشان قرار گرفته و کاروانسرایش (در حاشیه این کویر) محل خوبی برای اقامت است. در فاصله 4 کیلومتری شرق کاروانسرا چاه آب شیرینی قرار دارد که به چاه دستکن شهرت دارد. وجود آب‌شیرین در این چاه به دلیل وجود فیلترهای عظیم ماسه‌ای است که شورابه‌های زیرزمینی را تصفیه کرده و آب نسبتا گوارایی با درصد نمک پایین در دسترس قرار می‌دهد.

چنانچه از نزدیکی کاروانسرا به سمت جنوب نگاه کنید، کوهی را خواهید دید که توسط تپه‌های ماسه‌ای احاطه شده است و به کوه کلنگ شهرت دارد. فاصله این کوه تا کاروانسرا حدود پنج کیلومتر است که می‌تواند یک پیاده‌روی دلپذیر و سبک را در میان ماسه‌ها فراهم کند. مناظر کویر از فراز این کوه بسیار زیباست. همچنین به کسانی که به ماجراجویی و رانندگی در کویر علاقه‌مندند این مسیر پیشنهاد می‌شود.

کویر خارا (ورزنه): کویر خارا در 100 کیلومتری شرق اصفهان و 150 کیلومتری غرب یزد در استان اصفهان قرار دارد. کویر خارا نام خود را از روستایی در حاشیه جنوبی خود با نام خارا گرفته است. این منطقه در سال‌های اخیر با این نام شناخته می‌شود. از دیگر نام‌های این منطقه می‌توان به کویر ورزنه و کویر حسن‌آباد اشاره کرد. مناظر تالاب گاوخونی از فراز تپه‌های شرقی آن بسیار زیبا و بدیع است. نمکزار تالاب از طریق جاده خاکی حسن‌آباد به معدن نمک قابل دسترسی است. همچنین تپه‌های ماسه‌ای منطقه قابلیت مناسبی برای «آفرود» و «کمپینگ» دارد.

منطقه امیرآباد در فاصله دو کیلومتری روستا دارای تپه‌های شنی و پوشش گیاهای غنی از درختچه‌های گز و تاغ و نخل‌های زیباست که مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده، روستای فرحزاد نیز در شمال روستای مصر سرشار از نخلستان‌های زیباست که توسط شن‌های روان محصور‌شده و محل خوبی برای سافاری است

کویر مصر: اگر اهل سینما باشید احتمالا نام این روستا را شنیده‌اید؛ چرا که فیلم به یادماندنی «خیلی دور خیلی نزدیک» در این روستا فیلمبرداری و زیبایی‌های طبیعت این منطقه در فیلم میرکریمی به درستی ثبت شد. ‌این روستا در 45 کیلومتری شرق شهرستان جندق و در 30 کیلومتری شمال شهرستان خور اصفهان است. منطقه امیرآباد در فاصله دو کیلومتری روستا دارای تپه‌های شنی و پوشش گیاهای غنی از درختچه‌های گز و تاغ و نخل‌های زیباست که مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده، روستای فرحزاد نیز در شمال روستای مصر سرشار از نخلستان‌های زیباست که توسط شن‌های روان محصور‌شده و محل خوبی برای سافاری است. نیزار مصر هم در شش کیلومتری شرق این روستا قرار دارد که بر اثر آب چشمه‌ای زیبا پدید آمده است. این نیزار دارای نی‌های بلند است که ارتفاع بعضی از آنها به چهار متر می‌رسد.

بیارجمند: کویر کوچکی در استان سمنان که در بخش شرقی کویر دامغان قرار گرفته است. این کویر به‌صورت فصلی خشک شده هرچند برکه‌های باتلاقی پراکنده‌ای گاه در بخش شرقی آن دیده می‌شود. از شهرستان بیارجمند به سمت جنوب غربی راه خاکی وجود دارد که پس از طی مسافتی‌ حدود 45‌کیلومتر از داخل این کویر می‌گذرد و به «طرود» منتهی می‌شود.

کویر شهداد: ‌ شهداد‌ تا کرمان صد کیلومتر فاصله و تا شهر افسانه‌ای «کلوتها» 40 کیلومتر فاصله دارد. این منطقه در بین زمین‌شناسان به یکی از «قطب‌های گرمایی زمین» معروف است. این کویر کمپ خوب و مجهزی هم دارد که کار را برای دوستداران سافاری ساده‌تر و البته ایمن‌تر می‌کند. برای رسیدن به کمپ کویری شهداد باید از دو کیلومتری جاده شهداد به ماهان وارد جاده شهداد ـ نهبندان شد و پس از طی مسافت 15 کیلومتر وارد جاده کمپ کویری شد. (سمت شرق جاده) بعد از ورود به جاده کمپ پس از طی مسافتی ‌حدود ده‌کیلومتر به کمپ کویری شهداد می‌رسید.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم