تبیان، دستیار زندگی
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی از پرداخت 100 درصد هزینه بیماران پیوندی کلیه و مغز استخوان خبر داد و اظهار کرد: 100 درصد هزینه بیماران پیوند کلیه و بیماران پیوندی مغز استخوان و نیز رادیوتراپی بیماران سرطانی توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان کدام بیماری ها رایگان است؟


معاون درمان سازمان تامین اجتماعی از پرداخت 100 درصد هزینه بیماران پیوندی کلیه و مغز استخوان خبر داد و اظهار کرد: 100 درصد هزینه بیماران پیوند کلیه و بیماران پیوندی مغز استخوان و نیز رادیوتراپی بیماران سرطانی توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

دارو، هزینه درمان

محمدعلی همتی در مورد دیگر تسهیلات درمانی سازمان تامین اجتماعی برای بیماران "ام اس" و سرطانی،‌ گفت: 90 درصد هزینه‌های درمانی بیماران ام اس و شیمی درمانی بیماران سرطانی پرداخت می‌شود و این در حالی است که این میزان در سال گذشته 70 درصد بوده است.

وی علاوه بر این از پرداخت 100 درصد هزینه‌های بستری بیماران در بخش‌های ICU و NICU(آی سی یو نوزادان) توسط سازمان تامین اجتماعی خبر داد. به گفته معاون درمان سازمان تامین اجتماعی، همچنین 100 درصد هزینه‌های درمانی بیمارانی که در مراکز طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی فوت می‌کنند توسط این سازمان پرداخت می‌شود و این در حالی است که این خدمت از سنوات قبل نیز در سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شده است.

وی در این مورد، ادامه داد: بیمارانی در بیمارستان‌های طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی به هر دلیلی فوت کنند، 100 درصد هزینه‌های درمانشان پرداخت می‌شود و این در حالی است که این خدمت در هیچ سازمان بیمه‌گر دیگری وجود ندارد،‌ بنابراین 10 درصد فرانشیزی که توسط بیماران در مراکز طرف قرارداد پرداخت می‌شد، در صورتی که فوت شوند، رایگان می‌شود.

همتی همچنین به رایگان شدن هزینه درمان بیماران خاص در سازمان تامین اجتماعی، اشاره کرد و گفت: چندی پیش هزینه درمان سه گروه اصلی بیماران خاص (تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی) در سازمان تامین اجتماعی رایگان شد تا 100 درصد هزینه‌های آنها پرداخت شود.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سه گروه بیماری اصلی در کشور سبب زیر خط فقر رفتن مردم می‌شود، عنوان کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، مغز و اعصاب و اسکلتی و بیماری‌های زنان و سزارین، سه گروه اصلی بیماری‌ها در کشور هستند و عده زیادی از افراد که به این دسته از بیماری‌ها دچار می‌شوند، زیر خط فقر می‌روند.

بیمارانی در بیمارستان‌های طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی به هر دلیلی فوت کنند، 100 درصد هزینه‌های درمانشان پرداخت می‌شود و این در حالی است که این خدمت در هیچ سازمان بیمه‌گر دیگری وجود ندارد،‌ بنابراین 10 درصد فرانشیزی که توسط بیماران در مراکز طرف قرارداد پرداخت می‌شد، در صورتی که فوت شوند، رایگان می‌شود

بیماری های نادر

مدیرعامل بنیاد بیماری های نادر کشور با بیان اینکه استان همدان نهمین استانی است که مرکز بنیاد بیماری های نادر در آن افتتاح می شود گفت: بنیاد آمادگی کامل برای همکاری همه جانبه و درمان رایگان بیماران با بیماری های نادر استان همدان را دارد. علی داودیان در مراسم افتتاح بنیاد بیماری های نادر استان همدان در مجتمع شهید آوینی با بیان این مطلب افزود: بنیاد بیماری های نادر در دنیا 546 شعبه دارد و اولین شعبه آن در ایران پس از دو سال کار تحقیقاتی و مطالعاتی، در سال 88 افتتاح شد.

دارو، هزینه درمان

وی با بیان اینکه 9 اسفند روز جهانی بیماری های نادر است اظهار کرد: هر ساله همایشی با همین موضوع در کشور برگزار می شود و در آن همه صاحب نظران و فعالان عرصه سلامت برای درمان این بیماران همفکری می کنند.داودیان با بیان اینکه این بنیاد کاملا مردمی است،تاکید کرد: تاکنون از هیچ ارگان دولتی مانند مجلس و دولت بودجه ای دریاف نکرده ایم و تنها خواسته ما از مسئولین این است که برای ما ایجاد مزاحمت نکنند و اجازه دهند با نظارت دستگاه های درمانی فعالیت کنیم.اعتبارات مورد نیاز این بنیاد از طریق سرمایه گذاری هایی که سال ها قبل به منظور حمایت از بیماران در واحد های مختلف انجام شده تامین می شود و نیازی به هیچ گونه حمایت دولتی ندارد.

مدیرعامل بنیاد بیماری های نادر کشور ادامه داد: این بنیاد تا کنون 20 هزار نفر با بیماری های نادر در سطح کشور را شناسایی و تحت پوشش خود قرار داده و برای آنان کارت سلامت نادر صادر و به آنها خدمات درمانی رایگان ارائه می کند.

تمامی خدمات درمانی بنیاد، برای بیماران نادر رایگان است

وی تنها هدف بنیاد بیماران نادر را خدمت رسانی به مردم به ویژه بیماران نادر برشمرد و افزود: در همین راستا از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی در استان همدان درخواست همکاری های علمی و تحقیقاتی در قالب تفاهم نامه داریم تا بتوانیم بیماران و کمبودهای آنان را شناسایی و برای رفع آن ها تلاش کنیم.

مدیرعامل بنیاد بیماری های نادر کشور با بیان اینکه سلامت و امنیت عناصر اصلی حیات بشر هستند تاکید کرد: از آنجاییکه شورای شهر یک پارلمان محلی است و حفظ سلامت جامعه یکی از مسئولیت های اصلی آن است درخواست داریم محلی برای ساخت بنیاد بیماری های نادر در اختیار قرار دهند.

علی داودیان خطاب به رئیس و اعضای شورای شهر همدان اظهار کرد: هیچ هزینه ای برای ساخت بنیاد بر دوش شورا نخواهد بود و تامین تمامی تجهیزات مورد نیاز نیز بر عهده بنیاد است.هدف ما ساخت و تجهیز مرکز درمانی بنیاد بیماری های نادر در همدان و درمان رایگان بیماران در آن است.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سه گروه بیماری اصلی در کشور سبب زیر خط فقر رفتن مردم می‌شود، عنوان کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، مغز و اعصاب و اسکلتی و بیماری‌های زنان و سزارین، سه گروه اصلی بیماری‌ها در کشور هستند و عده زیادی از افراد که به این دسته از بیماری‌ها دچار می‌شوند، زیر خط فقر می‌روند

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای ساخت هر مرکز 5 تا 15 میلیارد تومان و بر عهده بنیاد است، بیان کرد: در این مرکز بیماران نادر به صورت رایگان و عموم مردم بر اساس تعرفه های پزشکی مصوب وزارت بهداشت ویزیت می شوند.

داودیان افزود: در صورتی که محل ساخت بنیاد بیماران نادر در اختیار ما قرار گیرد در مدت دو سال مراحل ساخت و تجهیز انجام خواهد شد و در این مدت نیز با همکاری درمانگاه و دارالایتام مهدیه بیماران در این محل به صورت رایگان درمان می شوند.

وی با اشاره به تحریم های دارویی و پزشکی کشورهای غربی علیه کشور گفت: در رایزنی با بنیاد بیماران نادر جهان این موضوع مطرح و بر اساس شعار جهانی سال گذشته که "بیماری های نادر بیماری بدون مرز هستند" توانستیم 5 میلیون یورو تجهیزات پزشکی خریداری و وارد کشور کنیم.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : ایسنا و مهر