تبیان، دستیار زندگی
در جلسه دیروز شورای شهر گزارش عملکرد برنامه ۵ ساله اول شهرداری توسط اعضای شورا رد شد و برخی اعضای شورا، شهرداری را تهدید کردند که گزارشی دقیق و شفاف را به زبان خوش تحویل دهد و گرنه به زور متوسل می شوند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهرداری تهران تهدید شد!


در جلسه دیروز شورای شهر گزارش عملکرد برنامه 5 ساله اول شهرداری توسط اعضای شورا رد شد و برخی اعضای شورا، شهرداری را تهدید کردند که گزارشی دقیق و شفاف را به زبان خوش تحویل دهد و گرنه به زور متوسل می شوند!
شهرداری

در سی‌ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران محمد صلاحی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا به ارائه گزارشی در خصوص حسن اجرای مصوبه برنامه 5 ساله اول شهرداری تهران و کلیات برنامه 5 ساله دوم پرداخت که البته بخشی از آن توسط فرهاد صدر، مدیرکل برنامه‌ریزی و بهبود روش‌های شهرداری تهران ارائه شد اما این گزارش که کلیاتی از اقدامات شهرداری در راستای اجرای برنامه پنج ساله و در جداولی کلی بود با انتقاد برخی از اعضای شورا روبه‌رو شد.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه گزارش معاونت برنامه‌ریزی از سوی شورا رد می‌شود،‌ اظهار داشت: شهرداری باید در فرصتی مناسب گزارش برنامه 5 ساله اول را به شورای شهر ارائه کند چراکه این نوع از گزارش مورد پذیرش شورا نیست.

وی ادامه داد: این امکان وجود داشت که شهرداری عملکرد خود را به صورت کمی گزارش دهد ضمن اینکه بیان آمار و ارقام از عملکرد برنامه همان چیزی است که اعضای شورا انتظارش را داشتند اما نمی‌دانم چطور می‌توان برنامه‌ای را بدون ارائه گزارش‌های مالی مورد بررسی قرار داد.

محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: برنامه 5 ساله شهرداری سرنوشت شهر تهران محسوب می‌شود اما با یکسری اعداد که قابلیت مقایسه با مصوبات شورای شهر را ندارد جمع‌بندی شد. به عقیده بنده این امر نوعی بی‌مهری به شهر تهران و مردم آن است چرا که بسیاری از بخش‌های برنامه اهداف کمی نداشت.

وی با بیان اینکه در مواردی که پیش‌بینی اهداف کمّی انجام شده بود، جدول مقایسه‌ای وجود نداشت، ادامه داد: اهداف گسترش حوزه مترو و اتوبوسرانی در راستای اجرای برنامه 5 ساله اول محقق نشده و پرسش اینجاست که اعتبارات آن چه شده است؟ این گزارش شفافیت لازم را ندارد در حالی که جداول مقایسه‌ای باید به صورت شفاف ارائه می‌شد.

در حوزه قطارشهری و مترو تا پایان برنامه 5 ساله اول باید به 217 کیلومتر خط مترو دست می‌یافتیم، اگر بخشی از خط 3 بهره‌برداری شود تا پایان سال تنها به 152 کیلومتر از آن دست یافته‌ایم در واقع 65 کیلومتر از برنامه در حوزه حمل و نقل ریلی عقب هستیم

سرخو افزود: در حوزه قطارشهری و مترو تا پایان برنامه 5 ساله اول باید به 217 کیلومتر خط مترو دست می‌یافتیم، اگر بخشی از خط 3 بهره‌برداری شود تا پایان سال تنها به 152 کیلومتر از آن دست یافته‌ایم در واقع 65 کیلومتر از برنامه در حوزه حمل و نقل ریلی عقب هستیم.

وی تصریح کرد: باید خطوط 3،6 و 7 به بهره‌برداری می‌رسید اما با در نظر گرفتن اینکه وضعیت آلودگی هوا بسیار نگران‌کننده است و سلامتی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است چه اولویت مهم‌تری در تهران وجود داشت که به موضوعات دیگر پرداخته شده است.وی با اشاره به اینکه احداث پل‌ها و بزرگراه‌ها به این معناست که مردم با خودروهای شخصی خود در سطح شهر تردد کنند، تصریح کرد: گزارش ارائه شده جداول شفافی نداشت و تنها املاء و انشاء بود.

محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه اظهارات سرخو گفت: از دوستان شهرداری می‌خواهیم به زبان خوش گزارشی دقیق و شفاف از اجرای برنامه 5 ساله اول ارائه دهند در غیر این صورت با زور آن را می‌گیریم چراکه توانش را داریم!

رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه انتقاداتی به عملکرد شهرداری در اجرای برنامه 5 ساله وارد است،‌ اظهار داشت: در مصوبه برنامه پنج ساله اول آمده " تعداد مراکز معاینه فنی در سال اول برنامه 58 مرکز و در سال دوم 65 مرکز باشد" اما هیچ آماری از عملکرد این مراکز ارائه نشده و معلوم نیست قرار است چگونه بدون دیدن جزئیات این برنامه و عملکرد شهرداری، نظر بدهیم.

شهرداری

مسعود سلطانی‌فرد عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: تلاش بسیاری برای ارزیابی دقیق از برنامه ارائه شده شهرداری صورت گرفت اما عدد و رقم‌هایی ارائه شد که نمی‌دانیم چه میزان از برنامه محقق شده و چه میزان جای کار وجود دارد شاید لازم باشد با پیرهادی و نیروهای بسیج به شهرداری برویم تا این گزارش را بگیریم!

وی افزود: کمیسیون‌ها باید دقت ویژه‌ای برای بررسی موارد مذکور در برنامه 5 ساله اول و دوم شهرداری داشته باشند ضمن اینکه علیرغم اینکه در برنامه هدف‌گذاری کمی نشده بود به نکات دقیق بودجه‌ای نیز اشاره نداشتند در حالی که لازم است تطبیق بودجه با برنامه در گزارش ذکر شود.

احمد حکیمی‌پور عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: ما به معیار سنجش نیاز داریم البته اینکه می‌گویند برنامه کمی نبوده ولی باید ببینیم بودجه‌های 5 ساله گذشته چه میزان با برنامه 5 ساله نخست تطبیق شده است.

صلاحی معاون شهردار تهران در پاسخ به این اظهارات ضمن ارائه آمار کوتاهی از تعهد شهرداری برای تحویل مترو تا پایان برنامه پنج ساله اول گفت: از 30 کیلومتر مترویی که باید در هر سال ساخته شود 15 کیلومتر را شهرداری تامین مالی می‌کند و 15 کیلومتر دیگر را دولت باید اعتباراتش را پرداخت نماید اما این اعتبارات پرداخت نشده است.تا پایان برنامه پنج ساله اول باید به 140 کیلومتر خطوط مترو می‌رسیدیم که در حال حاضر 152 کیلومتر خطوط مترو محقق شده است.

محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه اظهارات سرخو گفت: از دوستان شهرداری می‌خواهیم به زبان خوش گزارشی دقیق و شفاف از اجرای برنامه 5 ساله اول ارائه دهند در غیر این صورت با زور آن را می‌گیریم چراکه توانش را داریم!

وی ضمن گلایه از وقت کم شورا برای ارائه گزارش گفت: نمی‌توان برنامه‌ای پنج ساله را در 45 دقیقه ارائه کرد و حداقل باید شش تا هشت ساعت وقت برای آن اختصاص داد.

رئیس شورای شهر تهران هم در پاسخ به این اظهار نظر معاون شهردار گفت: اگر شش ساعت هم وقت به شما می‌دادیم باز هم گزارش شما کامل نبود و شفافیت لازم را نداشت.گزارش شما مورد تایید اعضای شورا نبوده و از شما می‌خواهیم در جلسه‌ای دیگر گزارش خود را ارائه کنید.

مسجدجامعی اضافه کرد: اگر شما کار اجرایی کرده‌اید ما نیز در شورای شهر اعضایی را داریم که کار اجرایی زیادی را تجربه کرده‌اند و به خوبی از جزئیات این نوع کارها مطلع هستند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع: تسنیم و مهر