تبیان، دستیار زندگی
سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران به ریاست ناریا گرونبرک از روز جمعه ۲۲ آذر ماه آغاز شد. دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی از سوی هیئت موجب شد که این سفر با حاشیه هایی مواجه شود. دیدار با این دو نفر در محل سفارت یونان در ایران صورت گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار جنجالی هیئت پارلمانی اروپا در تهران


سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران به ریاست ناریا گرونبرک از روز جمعه 22 آذر ماه آغاز شد. دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی از سوی هیئت موجب شد که این سفر با حاشیه هایی مواجه شود. دیدار با این دو نفر در محل سفارت یونان در ایران صورت گرفته است.

هیئت پارلمانی اروپا

سیدمحمد یثربی، مدیرکل تشریفات مجلس شورای اسلامی، در این ارتباط عنوان کرده بود که تشریفات مجلس هیچ‌گونه اطلاعی از اینکه چه کسی مجوز چنین دیداری را صادر کرده، ندارد و ما فقط برنامه‌های هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران را تنظیم کردیم و اینکه هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی دیدار داشته باشد یا نداشته باشد، ما دخیل نبودیم.

این در حالی است که اگرچه مجلس شورای اسلامی میزبان این گروه بوده، پارلمان نشینان هر گونه صدور مجوز در این زمینه را انکار می کنند و هماهنگی و تدارک این دیدارها را به نهادهای دیگری مانند وزارت خارجه و قوه قضائیه مربوط می دانند.

کاظم جلالی: دیدار با عوامل فتنه برنامه ریزی وزارت خارجه بود

کاظم جلالی در حاشیه نشست خبری مشترک با تاریا کرونبرگ رئیس روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره دیدار هیئت پارلمانی اروپا با برخی از فعالان فتنه (نسرین ستوده و جعفر پناهی) گفت: ما به عنوان مجلس برای این سفر برنامه‌ریزی کردیم و چیزی غیر از آنچه در جدول آمده بود اتفاق نیفتاد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس با ابراز انتقاد از دیدار هیئت پارلمانی اروپا با برخی از فعالان فتنه، تصریح کرد: این اقدام ناپسند است که آنها در این سفر اقدامی پنهانی و مخفیانه انجام دادند؛ البته سفارت یونان نیز در این زمینه مقصر است که از وزارت خارجه خواسته‌‌ایم مسئله را پیگیری کند. جلالی در ادامه افزود:

افرادی که در این دیدار حضور پیدا کردند اقدامی نامناسب را انجام دادند زیرا حضور در این دیدار با عرق ملی در تضاد است و اگر کسی موضعی در مسئله‌ای دارد می‌تواند آن را از طرق ممکن بیان کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه قبل از انجام سفر درباره دیدار با چهره‌های خاص به ما مسئله انتقال داده نشد، گفت: قبل از سفر به وزارت خارجه نامه‌ای داده بودند که ما سه روز قبل از انجام سفر در جریان آن قرار گرفتیم؛ زمانی که این بحث مطرح شد اعلام کردیم که ما به عنوان مجلس با انجام این دیدار مخالفیم. رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتحادیه اروپا افزود: اروپایی‌ها بارها حرف‌های اپوزیسیون را شنیده‌اند و حال بهتر است نظر پوزیسیون را بشنوند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه،در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار هیئت پارلمانی اروپا با برخی از محکومین حوادث سال 88 گفت: سفر هیئت‌های پارلمانی خارجی به کشورمان و همچنین کلیه برنامه‌های آنها در چارچوب دیپلماسی پارلمانی فی ما بین مجلس شورای اسلامی و پارلمان‌های کشورها و مناطق و با نظر مجلس شورای اسلامی تنظیم می‌شود. وی افزود: این وزارتخانه صرفاً در حیطه وظایف خود در خصوص برنامه‌های رسمی، هماهنگی و مساعدت به عمل آورده است

وزارت خارجه: تصمیم گیر مجلس شورای اسلامی بود

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه،در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار هیئت پارلمانی اروپا با برخی از محکومین حوادث سال 88 گفت: سفر هیئت‌های پارلمانی خارجی به کشورمان و همچنین کلیه برنامه‌های آنها در چارچوب دیپلماسی پارلمانی فی ما بین مجلس شورای اسلامی و پارلمان‌های کشورها و مناطق و با نظر مجلس شورای اسلامی تنظیم می‌شود. وی افزود: این وزارتخانه صرفاً در حیطه وظایف خود در خصوص برنامه‌های رسمی، هماهنگی و مساعدت به عمل آورده است.

حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور، هم با اشاره به دیدار هیئت پارلمانی اروپایی با نسرین ستوده و جعفر پناهی در سفارت یونان، در پاسخ به سۆالی مبنی بر اینکه آیا وزارت خارجه با انجام این دیدار مجوز صادر و موافقت کرده است، توضیح داد: اصولاً شأن مجلس فراتر از آن است که وزارت امور خارجه بخواهد برای سفرهای هیئت‌های پارلمانی به ایران مجوزی صادر کند.

وی افزود: البته ممکن است از وزارت امور خارجه درخواست نظر و استعلامی در این زمینه انجام شود و گاهی برای هیئت‌های پارلمانی که به کشورمان می‌آیند، از وزارت امور خارجه نظرخواهی می‌شود و وزارت خارجه نیز نظر مثبت یا منفی خودش را اعلام می‌کند، اما اصولاً اصل تصمیم‌گیری برای سفرهای هیئت‌های پارلمانی از رئیس مجلس تا تبادل هیئت‌های پارلمانی بین ایران و کشورهای مختلف، سفر گروه‌های دوستی، حضور نمایندگان در اجلاس‌های بین‌المجالس آسیایی، اسلامی و جهانی، با مجلس است.

تحریم، کشتیرانی، حقوق اروپا

دواتگری: قوه قضائیه و وزارت خارجه مسئول هستند

این در حالی است که یک عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای با اشاره به دیدار هیئت پارلمانی اروپا با دو زندانی در محل سفارت یونان گفت: ما زندانیان را از زندان خارج کرده و برای ملاقات به سفارت یک کشور خارجی برده ایم. این یک توهین آشکار به ملت ایران است و عاملین باید پاسخگو باشند.

مهدی دواتگری با اشاره به انجام دیدار هیئت خارجی با زندانیان در محل سفارت یونان گفت: این یک آسیب جدی برای قوه ی قضائیه است و من به عنوان یک قاضی، می گویم که ملاقات یک زندانی در سفارت اروپایی خلاف عرف قضایی و نقض آشکار حقوق قضائی است و دستگاه قضایی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به این سوال که هماهنگ کننده این دیدار گفت: طبیعی است که اگر هماهنگی صورت گرفته باشد، این هماهنگی توسط وزارت خارجه صورت گرفته است اما تا زمانی که رئیس قوه قضائیه مجوز لازمه را صادر نمی کرد امکان این ملاقات وجود نداشت.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی: مجلس دیدارها را هماهنگ نکرده است

منصور حقیقت پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، نیز در این باره عنوان می کند که هماهنگی های این دیدارها از سوی ما صورت نگرفته است و خود هیئت پارلمانی این دیدارها را صورت داده اند. آقای کاظم جلالی پیگیر امور این هیئت بوده است و ما هیچ اطلاعی نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این هیئت اختیار و یا امکان صورت دادن این دیدارها را داشته است یا نه؟ گفت: به هر حال ما به عنوان اعضای کمیسیون امنیت ملی از این دیدارهایی که قرار بوده هیئت پارلمانی اروپایی انجام دهد بی اطلاع بودیم و به همین علت هم برای انجام آن هیچ تلاشی نکرده ایم و خبر هم نداریم که چگونه این دیدارها صورت گرفته است.

مهدی دواتگری با اشاره به انجام دیدار هیئت خارجی با زندانیان در محل سفارت یونان گفت: این یک آسیب جدی برای قوه ی قضائیه است و من به عنوان یک قاضی، می گویم که ملاقات یک زندانی در سفارت اروپایی خلاف عرف قضایی و نقض آشکار حقوق قضائی است و دستگاه قضایی باید در این زمینه پاسخگو باشد

کریمی قدوسی: نوعی بدعت رخ داده است

همچنین جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس، گفت: هیئت پارلمانی اروپا می‌تواند در جریان سفر خود دیدارهایی را با همتایان خود و همچنین مقامات قوای سه‌گانه در ایران داشته باشد اما دیدار با این 2 نفر، نوعی بدعت در عرصه دیپلماسی و در جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: با توجه به نگاه برخی مسئولان دولتی به بحث فتنه 88 براورد می‌شد که چنین اقداماتی با حمایت برخی از وزرا و معاونین رئیس‌جمهور و حتی ممکن است با توصیه شخص رئیس‌جمهور اجازه انجام این ملاقاتها داده شود و این همان موضوعیست که اکثریت نمایندگان در جریان رأی اعتماد نگران آن بودند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: همان گونه که پیش از انجام این سفر نمایندگان هشدار لازم را به مسئولان مربوطه داده بودند بعد از انجام این دیدار که عدم توجه به هشدار نمایندگان را نشان می‌دهد قطعا وزیر امور خارجه به منظور پاسخگویی در ارتباط با این موضوع باید در کمیسیون امنیت ملی حاضر شود و تذکراتی با امضاهای بسیار زیاد به شخص رئیس‌جمهور داده خواهد شد.

بخش سیاست تبیان


منابع: الف