تبیان، دستیار زندگی
از آنجا که کودکان از نحوه تغذیه و عادتهای غذایی خانواده خود سرمشق می گیرند،والدین باید از بدخوری و عادتهای ناسالم غذایی پرهیز کنند و طرز تغذیه سالم را به فرزندان خود بیاموزند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین كلیدهای تغذیه برای كودک و نوجوان

بهترین کلیدهای تغذیه برای کودک و نوجوان

از آنجا که کودکان از نحوه تغذیه و عادتهای غذایی خانواده خود سرمشق می گیرند،والدین باید از بدخوری و عادتهای ناسالم غذایی پرهیز کنند و طرز تغذیه سالم را به فرزندان خود بیاموزند.برای این منظور ، بهتر است والدین اطلاعاتی درباره دانش تغذیه به دست آورند و تغذیه سالم و متعادل را به کودکان یاد بدهند. روشهای درست تغذیه باید هر چه زودتر به کودکان آموخته شود تا به رشد و سلامت آنها کمک نماید و انرژی لازم برای فعالیت های علمی و هنری و ورزشهای مورد علاقه شان را به دست آوردند .

غذاهایی که مقدار زیادی نمک و چربی اشباع یا چربی حیوانی دارند ، عامل بیماری های قلبی ، فشار خون بالا ، چاقی ، دیابت و بعضی از سرطانها به شمار می آیند متخصصان تغذیه دریافته اند که غلظت کلسترول خود را می توان با کاهش مصرف چربی و روغن حیوانی و جایگزین کردن روغن های مایع نباتی پایین آورد. کلسترول بالای خون ، عامل مهمی در ابتلا به بیماری های قلب و عروق است . مصرف زیاد چربی های اشباع و نمک ، فشار خون را در بعضی از مردم بالا می برد برخی از بیماریها مثل سرطان روده بزرگ یا کولون و سرطان سینه را نیز به رژیمهای پرچربی نسبت می دهند .

والدین با خواندن این کتاب ، از نقش تغذیه سالم در سلامت کودکان آگاه می شوند . این کتاب به شما یاد می دهد که برای تغذیه خانواده خود از رژیم غذایی متعادل و سالمی استفاده کنید و در بیرون از منزل از خوردن غذاهای بی ارزش پرهیز نمایید.فصل های مختلف این کتاب طوری نوشته شده اند که برای استفاده از هر فصل نیازی به فصل های دیگر ندارید و می توانید فصل مورد علاقه تان را بدون رعایت ترتیب و فصل بندی کتاب مطالعه کنید.از سوی دیگر اگر بخواهید این کتاب را به طور منظم بخوانید ، مطالب هر فصل را می توان در فرصت کوتاهی مطالعه نمود.

کتاب حاضر دارای 8بخش و 45 فصل است عنوان بخش های ذکر شده در کتاب حاضر عبارتند از : تنظیم رژیم غذایی کودک و برنامه خرید مواد غذایی سالم ،تغذیه و رشد و تکامل کودک،درباره قرصهای مولتی ویتامین و املاح و مضافات غذایی،تغذیه کودک بیمار،اختلالات غذایی و نارسایی های تغذیه ،عادتهای غذایی ناسالم و رژیم های مخصوص،اصول و مبانی دانش تغذیه .

در بخش اول، کتاب شما را برای خرید مواد غذایی با ارزش و برنامه تغذیه متعادل برای فرزندان راهنمایی می کند . همچنین برای غذای روزانه و وعده های کوچک بین صبحانه ، ناهار و شام برنامه ای ارائه می دهد. این بخش به شما یاد می دهد تا هنگام خرید در فروشگاه های بزرگ با خواندن برچسب روی قوطی و شیشه های کمپوب و کنسرو به ارزش غذایی آنها پی ببرید و مانند یک مصرف کننده آگاه به امر تغذیه و اقتصاد ، بهترین ماده غذایی را در برابر پولی که می دهید خریداری کنید . با خواندن راهنمایی های این بخش می آموزید که هنگام صرف غذا در بیرون از منزل و در بوفه ها و رستورانها غذای با ارزشی انتخاب نمایید.

از آنجا که کودکان از نحوه تغذیه و عادتهای غذایی خانواده خود سرمشق می گیرند،والدین باید از بدخوری و عادتهای ناسالم غذایی پرهیز کنند و طرز تغذیه سالم را به فرزندان خود بیاموزند.برای این منظور ، بهتر است والدین اطلاعاتی درباره دانش تغذیه به دست آورند و تغذیه سالم و متعادل را به کودکان یاد بدهند. روشهای درست تغذیه باید هر چه زودتر به کودکان آموخته شود تا به رشد و سلامت آنها کمک نماید و انرژی لازم برای فعالیت های علمی و هنری و ورزشهای مورد علاقه شان را به دست آوردند .

در بخش مربوط به رشد و تکامل کودکان ، نکات مهمی درباره تغذیه فرزندانتان می خوانید و با استفاده ار نمودارها ، می توانید به میزان رشد آنها پی ببرید .گروههای مختلف غذایی برای نوجوانان و سنین قبل از دبستان و دوره دبستان در این بخش آمده و به اهمیت صبحانه و برنامه تغذیه رایگان در دبستان اشاره شده است . روش تغذیه کودک بهانه گیر و طرز رفتار والدین با این فرزندان نیز بررسی شده است .

در بخش مربوط به تامین سلامت کودک از هنگام ولادت تا بلوغ به مشکلات رایج سوء تغذیه ، مثل بیماریه ای قلبی و فشار خون بالا پرداخته می شود.

ارزش قرصهای مولتی ویتامین و املاح و مصرف آنها ، همچنین مضافات غذایی و سلامت یا ضررهای احتمالی هر یک در بخش دیگر کتاب بررسی می شود . این بخش عقاید موافق و مخالف را درباره قرصهای ویتامین ، مضافات غذایی ، ترکیبات جدید و سنتزی که به عنوان جایگزین قند و شکر و چربیها و روغنها معرفی شده اند ، ارزیابی می کند . با اطلاعاتی که این بخش در اختیار شما می گذارد ، می توانید از سلامت یا ارزش غذایی ترکیبات به کار رفته در محصولات غذایی آگاه شوید.

بخش تغذیه کودک بیمار ، به برررسی مشکل تغذیه و در بعضی از بیماری های عادی دوران کودکی می پردازد و والدین را درباره رژیم غذایی کودک در بیماریهایی مانند سرماخوردگی ، تب ، قی و اسهال راهنمایی می کند. مایعات ویژه ای که می تواند به بهبود سریع بعضی از این بیماری ها کمک نمایند ، در این بخش توصیه شده اند.

امروزه مشکل چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات مهم مربوط به سوء تغذیه کودکان و نوجوانان است . در بخش اختلالات متابولیکی و نارسایی های تغذیه مشکل چاقی و راههای پیشگیری و درمان آن مورد بررسی قرار می گیرد . علاقه نوجوانان به ویژه دختران به داشتن اندامی لاغر و رژیمهای لاغری که یکی از مدهای غذایی در بعضی کشورهاست ، مشکلاتی را برای تغذیه کودکان و نوجوانان به وجود آورده است که بولیمی و بی اشتهایی عصبی نمونه ایی از آن است . با مطالعه این فصل شما می توانید با دیدن اولین نشانه های این دو مشکل پزشکی در فرزند خود ، برای پیشگیری یا درمان به موقع آن اقدام نمایید.

موارد ویژه و علاقه خاص کودکان و نوجوانان به بعضی از محصولات غذایی در بخش دیگر کتاب آمده است.

اهمیت رژیم غذایی و تغذیه در تناسب اندام و بالا بردن قدرت جسمی و توانایی های بدنی برای ورزشکاران و جنبه های مثبت و منفی رژیمهای گیاهی و رسوم و عادتهای نادرست غذایی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است . آلرژی های یا حساسیت های غذایی و دیابت نیز موضوع مورد توجه این بخش است و والدین را به روش تغذیه سالم در این دو مورد آشنا می کند.بخش دیگری از کتاب ، والدین را با نکات مهم و اصول تغذیه و تاثیر آن در سلامت کودک آشنا می سازد. مواد مغذی اصلی یعنی پروتئین ها ، کربوهیدراتها ، چربیها ، روغنها ، ویتامین ها ، و املاح نیز معرفی می شوند.

در پایان کتاب ،با طرح نمونه هایی از این پرسشها که معمولا برای بیشتر والدین پیش می آید مطرح و به آنها پاسخ داده شده است . این پرسشها و پاسخها را می توان خلاصه ای از مطالب کتاب دانست. راهنمای کاهش چربی، نمک و قند و نیز راهنمای افزایش مواد فیبردار نیز به صورت پیوست، تکمیل کننده این کتاب می باشند.

مشخصات کتاب

نویسنده :کارولین ای . مور، روبرت شولمن،می می کر

مترجم:جواد میدانی

ناشر:صابرین

تنظیم و فرآوری:مریم تجریشی     

مرکز مشاوره تبیان