تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه برابر با بیست و هفتم آذر 1392هجری خورشیدی، پانزدهم صفر 1435 هجری قمری و هجدهم دسامبر 2013 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و هفتم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز چهارشنبه برابر با بیست و هفتم آذر 1392هجری خورشیدی، پانزدهم صفر 1435 هجری قمری و هجدهم دسامبر 2013 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

27 آذر 1377

حجت الاسلام محمدتقی فلسفی از واعظان مشهور ایران در 91 سالگی به دیدار حق شتافت و در حرم حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد. بیشتر آثار وی با نام گفتار فلسفی منتشر شده اند که کودک از نظر وراثت و تربیت، جوان از نظر عقل و احساسات، بزرگسال و جوان از نظر افکار و تمایلات و الحدیث در 5 جلد از آن جمله‏ هستند.

27 آذر 1369

دیوان بین المللی دادگستری لاهه، هفت سال پس از شکایت شرکت های حاضر در قرارداد کنسرسیوم امتیاز نفت ویلیام ناکس دارسی، این امتیاز را پایان یافته و بصورت قانونی مختومه اعلام کرد. این قرارداد که زمینه تسلط مجدد بیگانگان پس از کودتای 28 مرداد 1332 زمینه تسلط مجدد بیگانگان بر صنعت نفت ایران را فراهم کرده بود پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی دولت جمهوری اسلامی لغو شده بود.

27 آذر 1361

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که به منظور اجرای انقلاب فرهنگی و پاکسازی در نظام آموزش عالی کشور در اردیبهشت 1359 هجری خورشیدی تعطیل شده بودند، با برگزاری مراسمی در دانشگاه تهران آغاز به کار کردند.

27 آذر 1358

آیت الله محمد مفتح، هنگام ورود به دانشکده الهیات در تهران به وسیله گروهک فرقان به شهادت رسید. به پاس تلاش و کوشش وی در برقراری ارتباط و پیوند بین حوزه و دانشگاه، سالروز شهادت این بزرگمرد را روز وحدت حوزه و دانشگاه نام نهادند.

27 آذر 1357

گروهی از مهندسان پرواز شرکت هواپیمایی ملی ایران به دلیل اخراج خلبانان و افراد فنی این شرکت که همراه با مردم انقلابی اعتصاب کرده بودند، به جمع اعتصاب کنندگان پیوستند.

27 آذر 1353

2 جنگنده عراق در مرزهای غربی ایران در نبرد با هواپیماهای نیروی هوایی کشور سرنگون شدند.

27 آذر 1334

افزایش کمک های نظامی آمریکا به ایران در دیدار دریاسالار رادفورد رییس ستاد ارتش آمریکا با فرماندهان ارتش ایران مورد بحث قرار گرفت.

27 آذر 1332

حسین علاء رییس انجمن تربیت بدنی ایران درخواست خود را مبنی بر تصویب آیین نامه ای ویژه به وسیله هیات وزیران به منظور تاسیس باشگاه های ورزشی کشور به نخست وزیر وقت علی سهیلی تسلیم کرد.

27 آذر 1326

ابراهیم حکیمی پس از قوام السلطنه، برای سومین بار به نخست وزیری انتخاب شد. او کار خود را در ششم دی ماه شروع و در خرداد ماه سال بعد از این سمت کنارگیری کرد.

27 آذر 1314

بخشنامه کشف حجاب از طرف محمود جم رییس الوزرا به منظور تصویب رضاخان به دربار فرستاده شد.

27 آذر 1302

بر اساس گزارش وزارت عدلیه، این وزارتخانه در دولت جدید کمیسیون تعیین سوابق کارکنان و تطبیق آن با قانون استخدام، کمیسیون ترفیع رتبه قضات، کمیسیون اصلاح قوانین و نظام نامه ها و کمیسیون تهیه قانون جزای عرفی را برای حل و فصل موضوع های خود تشکیل داد.

27 آذر 1300

استیفان ریلسکی از اتباع دولت لهستان دادخواستی به وزارت امور خارجه ایران ارایه داد. وی در این دادخواست، خواهان رسیدگی به موضوع توقیف کنسول روس در انزلی شد.

تنظیم: هومن بهلولی