تبیان، دستیار زندگی
مهدی منتظری نیز در پیشگفتار خود یادآور می‌شود که انس با آخرین کتاب آسمانی نیازمند دانستن نکات و مطالبی است و در کتاب حاضر سعی شده است این نکات و مطالب بصورت مختصر از زبان معصومان علیهم السلام، مفسران واقعی قرآن و راسخان در دانش جمع آوری شود تا کسانی که می
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهارت انس با قرآن


مهدی منتظری نیز در پیشگفتار خود یادآور می‌شود که انس با آخرین کتاب آسمانی نیازمند دانستن نکات و مطالبی است و در کتاب حاضر سعی شده است این نکات و مطالب بصورت مختصر از زبان معصومان علیهم السلام، مفسران واقعی قرآن و راسخان در دانش جمع آوری شود تا کسانی که می خواهند با کلام خداوند انس گیرند از آن بهره ای ببرند.

مهارت انس با قرآن

مهارت انس با قرآن / مجموعه کتابهای مهارت زندگی

نویسنده: مهدی منتظری

چاپ و شمارگان: اول 91- 3000 نسخه

ناشر: شرکت چاپ و نشر بین الملل

کتاب حاضر از هفت فصل با عناوین چیستی قرآن، چرایی تلاوت قرآن، تدبر در قرآن، آداب تلاوت قرآن، آموختن قرآن، آموزش قرآن و همچنین حفظ قرآن تشکیل شده است. قرآن از زبان قرآن و اهل بیت علیهم السلام، برترین کلام، بهترین مشاور، شفاخانه، شفاعت در قرآن، قسمتی از زندگی، کاسب و قرائت قرآن، جوان و قرائت قرآن، آثار تلاوت قرآن و فضیلت قاری آن، معنایابی تفکر و تدبر، معنای تدبر، نگاهی به سیره اهل بیت علیهم السلام، مراحل و اسباب تدبر در قرآن، ترجمه، تفسیر، فرق تدبر و تفسیر، شرایط تفسیر قرآن، تفسیر به رای، آداب باطنی، اخلاص، خشوع و ترس، جا شدن اشک، دهان تمیز و خوشبو، طهارت، دعای پیش از تلاوت قرآن، تلاوت از روی قرآن، سفره ای برای همه، علل و اسرار قرائت از روی قرآن، پناه بردن به خدا از شر شیطان، علت تقدم « اعوذبالله » بر « بسم الله »، بردن نام خدا، درباره بسم الله الرحمن الرحیم، سوره بدون بسم الله، ترتیل، روش اهل بیت علیهم السلام، صدای خوش، معیار کدام است ؟ تلاوت های ممنوع، تدبر، گفتن « صدق الله العلی العظیم »، دعای پایان تلاوت قرآن، دعای اول، دعای دوم، دعا هنگام ختم کل قرآن، گوش سپردن به آیات قرآن، ادب شنیدن قرآن، تاثیر شنیدن آوای قرآن، مکانهای تلاوت قرآن، خانه، مسجد، ثواب شنیدن خواندن قرآن ! جایگاه قرآن آموز، دانایی، ویژگی های قرآن دانان، آموزش قرآن، جایگاه معلم قرآن، آموزش قرآن به فرزندان، ارزش مادی آموزش قرآن، رازهای حفظ قرآن، تصمیم، تهاجم، تکرار، مراجعه، استفاده از زمان و مکان مناسب، قران استفاده شده برای حف1 استفاده از نوار ترتیل، عوامل تقویت کننده حافظه، رعایت بهداشت، تغذیه سالم، تقویت روان، ورزش حافظه و همچنین استمداد از خداوند متعال مباحث اصلی هستند که نویسنده از آنها صحبت می‌کند.

داشتن طهارت هنگام برسرگرفتن قرآن و تماس با خطوط آن در شب های قدر و دست کشیدن بر صفحات و کلمات قرآن هنگام قرائت و گوش دادن به آن، از آداب انس با قرآن است. قرآن گوشزد کرده است: «جز پاکان نمی توانند به این کتاب دست بزنند.»

مجموعه علمی فرهنگی مرات اندیشه؛ در سخن آغازین کتاب حاضر بیان می‌کند که آداب زیست مسلمانی، از دیرباز جزو فرهنگ دینی ایرانیان بوده است. این مجموعه ادامه می دهد که چگونگی ارتباطات فردی و اجتماعی، ارتباط با عالم معنا، نیک اندیشیدن و مهارت های زندگی در حوزه فردی و خانوادگی از جمله موضوعاتی است که اگر بدرستی آموزش داده شود، زندگی فرح بخشی را به ارمغان می آورد. این مجموعه یادآور می‌شود که با دقت در نسلهای پیشین دریافته می‌شود که پدران و مادران از روزگاران گذشته، اهتمام ویژه ای در تربیت فرزندان برپایه آداب زندگی دینی داشته اند.

مجموعه علمی فرهنگی مرات اندیشه مجموعه کتاب های مهارت های زندگی را شامل 24 مجلد در موضوعات مختلف می داند و تاکید می‌کند که از ویژگی های این کتاب ها رویکرد کاملا ً دینی به مهارت های زندگی است که استفاده از آیات و روایات و استخراج مهارتهای زندگی از سیره معصومان بر جذابیت محتوایی این کتابها افزوده است. مهدی منتظری نیز در پیشگفتار خود یادآور می‌شود که انس با آخرین کتاب آسمانی نیازمند دانستن نکات و مطالبی است و در کتاب حاضر سعی شده است این نکات و مطالب بصورت مختصر از زبان معصومان علیهم السلام، مفسران واقعی قرآن و راسخان در دانش جمع آوری شود تا کسانی که می خواهند با کلام خداوند انس گیرند از آن بهره ای ببرند.

نویسنده در بخش « طهارت برای مس قرآن » می نویسد:

داشتن طهارت هنگام برسرگرفتن قرآن و تماس با خطوط آن در شب های قدر و دست کشیدن بر صفحات و کلمات قرآن هنگام قرائت و گوش دادن به آن، از آداب انس با قرآن است. قرآن گوشزد کرده است: « جز پاکان نمی توانند به این کتاب دست بزنند. » این نوع طهارت با وضو و در غیر این صورت با غسل و تیمم به همان صورتی که در رساله مراجع تقلید آمده است بدست می آید. شخص جنب و حائض و بی وضو نمی تواند قرآن را مس کند. امام کاظم (ع ) فرمود: « مصحف را بدون طهارت مس مکن، خط آنرا مس مکن و بر خود میاویز، زیرا خداوند فرموده است: قرآن را مس نمی‌کنند مگر پاکان. »

مهارت انس با قرآن / مجموعه کتابهای مهارت زندگی با همکاری معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی و با قیمت 24000 ریال توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل انتشار یافته است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: سازمان تبلیغات اسلامی