تبیان، دستیار زندگی
سبزیجات زمستانی سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موثری هستند که از بدن در مقابل آسیب سلول‌های بیماری‌زا محافظت می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبزیجات زمستانه: ضد سرطان‌های واقعی


سبزیجات زمستانی سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موثری هستند که از بدن در مقابل آسیب سلول‌های بیماری‌زا محافظت می‌کنند.

سبزیجات

زمستان که می‌رسد کلم‌ها گل می‌کنند، رنگ نارنجی کدوتنبل در هر بازار میوه و تره باری مشتری‌ها را جلب می‌کند، سیر و تره‌فرنگی و انار و پرتقال و نارنگی و غیره رنگین کمانی از رنگ‌ها خلق می‌کنند که با زبان بی زبانی می‌گویند سلامتی شما امانتی است از جانب خداوند. امانتی که باید از شر بیماری‌ها و ناخوشی‌ها در امان باشد. برای این کار هم لازم است دل به این رنگین‌کمان سلامتی بدهید و تا جایی که می‌شود از خواص نعمت‌های الهی بهره‌مند شوید. سبزیجات زمستانه مانند کلم‌ها، سیر، تره‌فرنگی، کدوتنبل و غیره برای مقابله با سرطان فوق‌العاده‌اند.

حضور خانواده‌ی کلم‌ها و دیگر سبزیجات زمستانی در بشقاب‌های شما تضمینی است تا بیماری‌های مختلف از جانتان دور بمانند. با ما باشید تا گوشه‌ای از دنیای سبزیجات زمستانه را با هم مرور کنیم.

سبزیجات زمستانه: ضد تومور

سبزیجات زمستانی سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موثری هستند که از بدن در مقابل آسیب سلول‌های بیماری‌زا محافظت می‌کنند. البته که مصرف صرفاً یک ماده‌ی غذایی نمی‌تواند معجزه کند و یک تنه در برابر بیماری‌ها بایستد.

در این فصل یکی از بهترین روش‌های مقابله با سرطان مصرف کدو حلوایی یا

همان کدوتنبل است. این سبزی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به نام کاروتنوئیدها می‌باشد که خواص ضدسرطانی دارند

برای سالم بودن تغذیه‌ی خوب بخشی از یک سبک زندگی سالم است. اما با این حال برخی از سبزیجات حاوی مولکول‌ها و ترکیباتی هستند که از تولید و رشد سلول‌های شرور و بیماری‌زا جلوگیری می‌کنند. شهرت برخی از این سبزیجات به قرن‌ها پیش بر می‌گردد. مثلاً سیر. بیش از 3500 سال پیش مصری‌ها از سیر برای مقابله با تومورها استفاده می‌کردند. از همان دوران اطبا بر این عقیده بودند که خوردن کلم خام با سرکه و یا پختن آن با کمی روغن هر بیماری را شفا می‌دهد حتی بیماری‌های خطرناکی مانند تومورها را.

کلم‌

کلم‌ها و غده‌ای‌های معجزه‌گر

کلم‌ها خانواده‌ی بزرگی دارند از کلم برگ گرفته تا گل کلم، کلم قرمز، بروکلی، بروکسل، کلم چینی و غیره. همه‌ی این کلم‌ها هم حاوی ترکیبات مغذی مفید و مورد نیاز بدن هستند. خوشبختانه فصل کلم برگ و کلم قرمز از بقیه طولانی‌تر است و بیشتر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. نتایج پژوهش‌های متعددی که روی این خانواده‌ی پُرجمعیت انجام‌شده نشان می‌دهد که ارتباطی بین مصرف این سبزیجات مفید و ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان سینه، آندومتر، تخمدان، ریه، کولون، ریه و پروستات وجود دارد. محققان معتقدند آقایانی که هر هفته دو تا سه مرتبه از این کلم‌ها مصرف می‌کنند خطر ابتلا به سرطان پروستات را 40 درصد کاهش می‌دهند. برای اینکه نهایت استفاده را ببرید به مصرف یک گونه از این کلم‌ها بسنده نکنید. در سالادهایتان کلم قرمز و کلم برگ و بروکلی بریزید. از بروکسل غافل نشوید. در آش نیز کلم سنگ و کلم برگ بریزید. توجه داشته باشید که بخارپز کردن یکی از روش‌هایی که بیش‌ترین خواص کلم‌ها را حفظ می‌کند. از مصرف شلغم غافل نشوید. اگر نمی‌خواهید با اولین باد زمستانی سرما بخورید از همان ابتلا شلغم را دریابید. این سبزی نیز سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند و بیماری‌های خطرناک را از شما دور می‌سازد. اگر در هضم کلم‌ها دچار مشکل هستید مصرف آن‌ها را کم‌کم به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید. می‌توانید از ادویه‌ها و چاشنی‌هایی که خود نیز خواص ضد سرطانی دارند استفاده کنید مانند بادیان رومی، رازیانه، زنجبیل، چوب میخک، هل و غیره.

فراموش نکنید که چغندر نیز یکی از سبزیجات زمستانه‌ی فوق‌العاده است که خواص ضدسرطانی دارد. رنگ قرمز آن مدیون وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به نام بتانین است که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند برای همین هم بدن را از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و همچنین پیری زودرس دور می‌سازد.

سیر و پیاز

تره‌فرنگی و دوستان

خانواده‌ی آلیاسه‌ها نیز خانواده‌ی نسبتا پرجمعتی هستند یعنی پیاز، سیر، پیازچه، تره‌فرنگی، موسیر. تره‌فرنگی یکی از عزیزترین و پرخاصیت‌ترین اعضای این خانواده است. این سبزی تصفیه‌کننده‌ی خون است و به دفع مواد سمی و آسیب‌رسان که در بدن تجمع دارد کمک زیادی می‌کند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف منظم تره‌فرنگی از ابتلا به سرطان معده، سینه و سرطان ریه پیشگیری می‌کند. این سبزی فوق‌العاده‌ی زمستانی سیستم ایمنی بدنتان را به خوبی تقویت می‌کند و بیماری‌ها را از شما دور می‌سازد.

بدون شک نباید از پیاز، سیر و موسیر نیز چشم‌پوشی کرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که مصرف سیر خطر سرطان‌هایی مانند سرطان مری، سرطان سینه، سرطان پوست، سرطان ریه و غیره را کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم این مواد غذایی را ترکیبی مصرف کنید. یعنی در تهیه‌ی غذاهایتان از همه‌ی این مواد غذایی استفاده کنید تا خواص همدیگر را کامل کنند.

اگر نمی‌خواهید با اولین باد زمستانی سرما بخورید از همان ابتلا شلغم را

دریابید. این سبزی نیز سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند و بیماری‌های

خطرناک را از شما دور می‌سازد

باید بدانید که ترکیب خانواه‌ی آلیاسه ها با خانواده‌ی کلم‌ها و سبزیجات غده‌ای‌ سرطان را از شما و خانواده‌تان دور می‌کند. حالا که زمستان است و این سبزیجات به وفور در بازار وجود دارند خودتان را از خواص آن‌ها بی‌بهره نگذارید.

کدو حلوایی

گردی کدوحلوایی: نارنجی‌های سلامتی

در این فصل یکی از بهترین روش‌های مقابله با سرطان مصرف کدو حلوایی یا همان کدوتنبل است. این سبزی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به نام کاروتنوئیدها می‌باشد که خواص ضدسرطانی دارند. اگر مصرف این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی را در چهارچوب یک برنامه‌ی غذایی سرشار از سبزیجات دیگر قرار دهید احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به میزان زیادی کاهش می‌یابد. برای بهره‌مند شدن از این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به کمی روغن نیاز هست تا بهتر جذب شوند. باید بدانید که کدوحلوایی در مقایسه با هم تیمی نارنجی‌پوش خود یعنی هویج یازده برابر کاروتنوئید بیشتری دارد. مصرف کدوحلوایی و تخمه‌ی کدو به سلامت پروستات خدمت زیادی می‌کند.

توصیه‌ی متخصصان تغذیه این است که سهم زیادی از بشقاب‌هایتان را به میوه و سبزیجات اختصاص دهید. مصرف سوسیس و کالباس و غذاهای صنعتی را کنار بگذارید. به طور مرتب ورزش کنید. استرس و فکر و خیال را کنار بگذارید تا سلامتی به رویتان لبخند بزند. همیشه سالم و تندرست باشید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

ترفندهایی برای مصرف بیشتر سبزیجات

بهترین رژیم غذایی در زمستان

ویتامین‌ها و مواد معدنی زمستانی

9 ماده‌ی غذایی برای بهتر گذراندن زمستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.