تبیان، دستیار زندگی
تا سی و چند سال قبل جزیی از تهران بود. روستایی که خوش آب و هوایی اش را از دماوند دارد و زیبایی اش به فیروزکوه می رسد. درست 55کیلومتر دورتر از گرمسار و 30کیلومتری روستای ده نمک. روستایی به نام رامه.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رامه؛ یک قدم مانده به تهران
رامه


تا سی و چند سال قبل جزیی از تهران بود. روستایی که خوش آب و هوایی اش را از دماوند دارد و زیبایی اش به فیروزکوه می رسد. درست 55کیلومتر دورتر از گرمسار و 30کیلومتری روستای ده نمک. روستایی به نام رامه.

منطقه گردشگری رامه در شمال شرقی شهر گرمسار و شمال روستای تاریخی ده نمک قرار دارد. فاصله این روستا تا شهرفیروزکوه حدود40 کیلومتر است و تا قبل از انقلاب فاقد راه ارتباطی ماشین رو بود. به همین دلیل اهالی با پای پیاده و یا اسب و قاطر به این شهر می رفتند.

ابن روستا در تابستان آب و هوای بسیار خوبی دارد و در پایان هفته و تعطیلات افراد بسیار ی از شهرستان گرمسار و بخش آرادن به آن سفر می کنند. آب و هوای مطبوع و کوهستانی چهار طاق و رامه و طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه یکی از جذابیت های منحصر به فرد محسوب می شود.

رامه

از طرف دیگر وجود درختان قدیمی در منطقه و وجود مزارع و باغات روستایی و ارتفاعات اطراف آن، قابلیت های بی شماری برای علاقه مندان به طبیعت و ورزش های مختلف بوجود می آورد. این منطقه جزیی از مناطق حفاظت شده استان سمنان به شمار می رود.

از دیگر ویژگی های آن رودخانه رامه، آبشارهای مرتفع و زیبا و طبیعت بکر و دست نخورده آن می باشد. به دلیل کوهستانی بودن منطقه و نبود راه دسترسی مناسب برای وسایل نقلیه، این منطقه به صورت بکر و وحشی باقیمانده است و این ویژگی یکی از جذابیت های منحصر به فرد محسوب می شود.

کلمه رامه یا (رومه) از رابند گرفته و وجه تسمیه کلمه رابند بدلیل ریزش کوه چهل تن است که در ابتدای روستای چهار طاق واقع شده است

چرا رامه؟

کلمه رامه یا (رومه) از رابند گرفته و وجه تسمیه کلمه رابند بدلیل ریزش کوه چهل تن است که در ابتدای روستای چهار طاق واقع شده است. با ریزش این کوه راه ارتباطی و رودخانه بسته شده و دریاچه ای در پشت این کوه ایجاد شد واهالی روستا راه دیگری را که معروف به دیرند بود و دورتر و صعب العبور نیز بود باید طی می کردند .

به روایت دیگر و گفته های اهالی روستا کلمه رامه به معنی رام بودن و همچنین به معنی آرامش وامنیت می باشد و در گذشته پناهگاه یاغیان و راهزنان بود. راهزنان در منطقه ای به نام ده نمک که مسیر راه تهران – مشهد بود به کمین می نشستند وبه کاروانیان حمله میکردند واموال آنان را به غارت می بردند وازآنجا که دره رامه محلی امن برای راهزنان بود به این دره پناه می آوردند.

رامه

پیشینه تاریخی

روستای رامه و مناطق اطراف آن دارای پیشینه تاریخی دیرینه ای می باشند. وجود قلعه های قدیمی همچون قلعه ضحاک، چندین قبرستان قدیمی، ظروف سفالی واشیاء عتیقه و سنگ نوشته های بدست آمده ودرختان کهنسال گردو وآثار بجا مانده ازبناهای بسیار قدیمی نمایانگر سابقه هزار ساله زندگی دراین منطقه است که این موضوع مورد تایید باستان شناسان قرار گرفته و بر همین اساس گفته می شود که دراین منطقه زرتشتیان و گبری ها زندگی می کردند.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، ایران