تبیان، دستیار زندگی
در پایان این جلسه دانش‌آموزان می‌توانند برآورد کنند که کدام حالت برای کانال‌های ورودی و خروجی، بالاترین کارایی را دارد و در نتیجه بیش‌ترین تهویه ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

  • بادگیرها در معماری کویری - جلسه چهارم
  • اهداف:

    • در پایان این جلسه دانش‌آموزان می‌توانند برآورد کنند که کدام حالت برای کانال‌های ورودی و خروجی، بالاترین کارایی را دارد و در نتیجه بیش‌ترین تهویه در درون آن صورت می‌گیرد.
    • برای نشان دادن فرآیند تهویه در درون بنا، آزمایشی طراحی خواهند کرد.
    • همچنین می آموزند که در هر بار آزمایش کردن باید تمامی پارامترها را ثابت گرفت و  تنها یکی را تغییر داد. به عبارت دیگر، باید یک حالتی را به عنوان حالت پایه و اولیه در نظر گرفت و هربار یکی از پارامترهای حالت پایه را  تغییر داد.  

    وسایل لازم:

    • پوشه
    • متر  
    • کاموا
    • منبع باد (پنکه)
    • مدل بادگیر کامل شده
    • حدس زدن عوامل تاثیرگذار در ساختمان بادگیر

    در جلسه پیش دانش‌آموزان یاد گرفتند که می‌توان به کمک روش‌های دیداری ساده یک دید شهودی نسبت به مساله پیدا کرد. وصل کردن کامواها به سقف یخ‌دان این اجازه را به آن‌ها می‌دهد که بفهمند کدام حالت برای کانال‌های ورودی و خروجی، بیش‌ترین بازدهی را در خنک ‌شدن درون دارد.

    بادگیرها در معماری کویری - جلسه چهارم

    کار علمی، تحقیقاتی، آزمایشی:

    برای این هدف از آن‌ها بخواهید که در گروه‌های خود حالت‌های ممکن را امتحان کنند و نتیجه (حرکت کاموا) را مشاهده کرده و نتایج مشاهدات را ثبت کنند. ثبت مشاهدات باید به گونه‌ای باشد که هربار به طور دقیق ویژگی ورودی و خروجی را ثبت کرده و میزان حرکت رشته های کاموا را (با یکی از جملات: خیلی حرکت کرد، کم حرکت کرد، اصلا حرکت نکرد) توصیف کنند.

    به دانش اموزان متذکر شوید که هر بار بهتر است که یک ویژگی را تغییر داده  و بقیه ویژگی ها را ثابت بگیرند. برای مثال، خوب است که یکبار ورودی بزرگ‌تر از خروجی - وسط و رو به باد، خروجی بالا و پشت به باد و بار دیگر ورودی بزرگترازخروجی - وسط و رو به باد، خروجی وسط و پشت به باد باشد.

    ممکن است که هر کدام از گروه‌ها یک حالت را به عنوان بهترین حالت پیدا کنند. به آن‌ها اجازه دهید آن طور که فکر می‌کنند و از حرکت کامواها استنباط کرده‌اند، مدل خود را بسازند.

    از دانش‌آموزان بخواهید که حالت‌های زیر را حتماً بررسی کنند:


    1. ورودی بزرگ‌تر از خروجی – و بالاتر ازسقف و رو به باد، خروجی بالاتر از سقف و پشت به باد
    2. ورودی بزرگ‌تر از خروجی – و بالاتر ازسقف و پشت به باد، خروجی بالاتر از سقف و پشت به باد
    3. ورودی در هر حالتی و خروجی بسته
    4. ورودی بزرگ‌تر از خروجی - وسط و رو به باد، خروجی بالا و پشت به باد
    5. ورودی بزرگترازخروجی - وسط و رو به باد، خروجی وسط و پشت به باد
    6. تمامی حالت‌های بالا برای حالت ورودی کوچک‌تر از خروجی.      

       

    بعد از این که دانش آموزان بهترین حالت یا حالات را پیدا کردند، ارتفاع دهانه ورودی و خروجی از زمین، فاصله یخدان از منبع  باد،  فاصله دهانه خروجی از یخدان را نیز در آن بهترین حالت یا حالات اندازه بگیرند.

    در پایان دانش‌آموزان باید گزارش مشاهداتشان را به شما تحویل دهند.
    در یک آزمایش علمیِ، برای اطمینان به داده‌های آزمایش نیاز است که هر آزمایش چند بار انجام شود تا عامل خطا تا حد ممکن حذف شود. پس در اینجا هم از دانش‌آموزان بخواهید که هر آزمایش را دو بار انجام دهند.

    به دانش‌آموزان یادآوری کنید در عمل بسیاری از حالت های بالا به خوبی جواب می‌دهد و بسیاری از خانه‌ها در شهرهای مختلف بر این مبنا ساخته شده‌اند اما به علت نبود منابع اطلاعاتی دقیق در رابطه با معماری قدیم ایران، بعضی از مدل‌های ما جواب نادرستی می‌دهند.

    فراموش نکنید که برگه هایی را که در طول کلاس پر می کنید، همچنین تکالیفی را که به دانش آموزان می دهید در حضور خودشان درون پوشه پروژه بگذارید. در پایان کار، هم تمام جزئیات پروژه در آن ثبت شده است و برای تنظیم گزارش نهایی به افراد گروه کمک می کند.

    تکلیف: پارامترهایی را که معماران برای ساختن بادگیر مدنظر می گرفتند نام برده و هر یک را بررسی کنید.

    منابع مطالعه: برای کسب اطلاعاتی در رابطه با شیوه ساختن بادگیر اینجا کلیک کنید.

    مطالب مرتبط:

    بادگیرها در معماری کویری - جلسه اول

    بادگیرها در معماری کویری - جلسه دوم

    بادگیرها در معماری کویری - جلسه سوم

    بادگیرها در معماری کویری - جلسه پنجم

    بادگیرها در معماری کویری - جلسه ششم

    بادگیرها در معماری کویری - جلسه هفتم

    بادگیرها در معماری کویری - جلسه هشتم

    بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تنظیم: فاطمه گودرزی