تبیان، دستیار زندگی
قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، در نشست مدیران روابط عمومی وزارت بهداشت به روابط عمومی‌ها توصیه کرد تا به هیچ وجه دروغ نگویند و از هیچ کس تملق نکنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کار روابط عمومی تملق و تبلیغ نیست

قاضی‌زاده هاشمی

قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت ، در نشست مدیران روابط عمومی وزارت بهداشت به روابط عمومی‌ها توصیه کرد تا به هیچ وجه دروغ نگویند و از هیچ کس تملق نکنند.

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در نشست مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های وابسته که از صبح امروز در وزارت بهداشت آغاز به کار کرد، با بیان اینکه "روابط عمومی" بخش عمده‌ای از کار ما در حوزه دولت و به ویژه سلامت است، گفت: هر چند تابحال کار روابط عمومی انجام نداده‌ام اما به ارزش آن واقف هستم. در حال حاضر روابط عمومی از جمله مهم‌ترین ابزارهایی است که در اختیار مدیران قرار دارد.

وی ادامه داد: روابط عمومی یک هنر است و در این عرصه نیاز به هنرمند داریم که بتواند با خلاقیت و برنامه‌ریزی، امور را پیش ببرد. باید گفت متاسفانه در این زمینه چندان توانمند نیستیم و عده‌ای تنها برای معیشت و گذران روزگار، جذب روابط‌عمومی‌ها می‌شوند که ممکن است نه دانش آن را داشته‌ باشند و نه علاقه کار در آن محیط.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کار روابط عمومی‌ها در بازه‌ای از زمان بیشتر به تملق‌گویی و تبلیغ مسئولان منتهی می‌شد، اظهار کرد: این در حالی است که ماموریت اصلی روابط عمومی‌ها، برقراری ارتباط میان مردم و سازمان ذیربط است تا بتوانند مشکلات مردم را بشنوند و به اطلاع مسئولان برسانند تا آنها بتوانند در سیاست‌گذاری‌هایشان به این مشکلات توجه کنند .

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه به روابط عمومی‌ها توصیه کرد تا به هیچ وجه دروغ نگویند و از هیچ کس تملق نکنند .

وی با اشاره به اینکه برخی روابط عمومی‌ها تنها روسای زیر مجموعه خودشان را تبلیغ می‌کنند و بعضا در نشریاتی که منتشر می‌کنند، از کارکنان، اساتید،‌ دانشجویان و مردم خبری نیست،‌ گفت: مردم پولشان را به دست ما داده‌اند و بنا نیست آن را برای اشخاص هزینه کنیم.

وزیر بهداشت افزود: در کار روابط عمومی، رعایت اخلاق و امانتداری جزو الزامات است و اخلاق حکم می‌کند به این موارد که جزو ابتدایی‌ترین سفارشات دین ماست، توجه کنیم. البته باید توجه کرد که حتی اگر سخنی، راست و صحیح باشد نمی‌توان آن را هر جایی بازگو کرد و نمی‌توان هر خبری را در هر جایی اعلام کرد زیرا ما با جان مردم سر و کار داریم.

قاضی‌زاده هاشمی به ماجرای فضاسازی‌های رسانه‌ای در خصوص واردات برنج‌های آلوده، کمبود دارو و مانند آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی سودجویان برای رونق بازار خود، اقدام به فضاسازی رسانه‌ای و شایعه‌پردازی می‌کنند. به همین خاطر توصیه می‌کنم هرگز در دام خبرسازی‌ها نیفتید. البته معتقد به پاک کردن صورت مسئله نیستم بلکه باید همه این اخبار شنیده شده و اگر مشکلی است، اصلاح شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال طی چند سال اخیر وبا وارد کشور شد، اما به شدت اخباری که فکر می‌کردند،‌ نبود و به همین خاطر وزارت بهداشت داشت در یک مسیر اشتباه و انحرافی حرکت می‌کرد. به روابط عمومی‌ها توصیه می‌کنم تا به دام این فضاسازی‌ها و رفع و رجوع آن، زمان خدمت به مردم را از دست ندهند .

ماموریت فعلی ما بازنمایی مشکلات مردم در حوزه سلامت است

وزیر بهداشت با بیان اینکه یک شورای مشورتی برای اطلاع‌رسانی در وزارت بهداشت تشکیل شده است و افراد شاخصی به ما در این زمینه کمک خواهند کرد، گفت: مدیریت فعلی ما این است که بگوییم وضع مردم در حوزه سلامت چقدر خراب است. آنها چقدر مشکل دارند، گرفتارند و در حق آنها اجحاف می‌شود.

وی افزود: البته علی‌رغم بداخلاقی‌ها، نباید کارگزاران پزشکی را متهم کرد چرا که پزشکی شغل مقدسی است. باید تلاش کنیم رابطه بین بیمار و پزشک آسیب نبیند.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با بیان اینکه باید حق حوزه سلامت را از دولت و مجلس بگیریم، اظهار کرد: اگر این امر محقق نشود، باید بگوییم کاری برای مردم انجام نداده‌ایم.

همچنین در این مراسم دکتر عباس زارع‌نژاد، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت نیز روابط عمومی‌ها را در همه دولت‌ها جزو ساختارهای اصلی دانست و گفت: در این دولت، وزیر بهداشت نگاه ویژه‌ای به روابط عمومی دارد و تلاش می‌کنیم روابط عمومی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را به جایگاه اصلی خودشان بازگردانیم. زیرا اگر روابط عمومی گویایی نداشته باشیم، فعالیت‌ها آن‌گونه که باید اثربخش نخواهند بود. درواقع روابط عمومی، چشم، گوش و قلب هر سیستم است.

تنظیم: هومن بهلولی