تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهمترین اصول اخلاقی در مکتب اسلام، احترام به پدر و مادر است: آیات و روایات تاکید فراوان در این باره دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیکی به مادر و همنشینی حضرت موسی(ع)
نیکی به مادر

یکی از مهمترین اصول اخلاقی در مکتب اسلام، احترام به پدر و مادر است: آیات و روایات تاکید فراوان در این باره دارند. جالب این است که در موارد بسیاری بعد از توحید و یکتاپرستی بدون فاصله احسان به پدر و مادر مطرح شده است.

امام صادق علیه السلام می فرماید: اگر چیزی کمتر از اف وجود داشت خداوند از آن نهی می کرد. اف کمترین اظهار ناراحتی است و این حداقل مخالفت و بی احترامی نسبت به پدر و مادر است و منظور نظر تند و غضب آلود به آنها است.

همنشین حضرت موسی (علیه السلام)

روزی حضرت موسی (ع) در ضمن مناجات به پروردگار عرض کرد: خدایا می خواهم همنشینی را که در بهشت دارم ببینم که چگونه شخصی است!

جبرئیل بر او نازل شد و گفت: یا موسی (ع) قصابی که در فلان محل است همنشین تو است. حضرت موسی به درب دکان قصاب آمده، دید جوانی شبیه شبگردان مشغول فروختن گوشت است.

شب که شد جوان مقداری گوشت برداشت و به سوی منزل روان گردید. موسی (ع) از پی او تا درب منزلش آمد و به او گفت: مهمان نمی خواهی؟

گفت: بفرمایید، موسی (ع) را به درون خانه برد. حضرت دید جوان غذایی تهیه نمود، آنگاه زنبیلی از طبقه فوقانی به زیر آورد، پیرزنی کهنسال را از درون زنبیل بیرون آورد و او را شستشو داد، غذا را با دست خویش به او خورانید.

موقعی که خواست زنبیل را به جای اوّل بیاویزد زبان پیرزن به کلماتی که مفهوم نمی شد حرکت نمود؛ بعد جوان برای حضرت موسی (ع) غذا آورد و خوردند.

موسی (ع) سوال کرد حکایت تو با این پیرزن چگونه است؟ عرض کرد: این پیرزن مادر من است، چون وضع مادی ام خوب نیست که کنیزی برایش بخرم خودم او را خدمت می کنم.

پرسید: آن کلماتی که به زبان جاری کرد چه بود؟ گفت: هر وقت او را شستشو می دهم و غذا به او می خورانم می گوید: خدا ترا ببخشد و همنشین و هم درجه حضرت موسی (ع) در بهشت کند موسی (ع) فرمود: ای جوان بشارت می دهم به تو که خداوند دعای او را درباره ات مستجاب گردانیده است، جبرئیل به من خبر داد که در بهشت تو همنشین من هستی.

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: راسخون – کتاب یکصد موضوع پانصد داستان

مطالب مرتبط:

امر به معروف و نهی از منکر

مواظب باش شادی‌هایت را کِرم نخورد!

قلبها همیشه می‌تپند...

خوش‌تأثیر باشید!

یک حرف نابجا

آرزوهای دست یافتنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.