تبیان، دستیار زندگی
در شهر یا روستا، پرنده ها نزدیک ما زندگی می کنند. آن ها همه جا هستند. روی درخت های خیابان، توی پارک ها، حیاط مدرسه و حتی پشت پنجره ی اتاق شما... ما خیلی از پرنده ها را هر روز می بینیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به پرندگان نگاه کن
در شهر یا روستا، پرنده ها نزدیک ما زندگی می کنند. آن ها همه جا هستند. روی درخت های خیابان، توی پارک ها، حیاط مدرسه و حتی پشت پنجره ی اتاق شما... ما خیلی از پرنده ها را هر روز می بینیم. قمری ها، کبوترها، گنجشک های کوچک و کلاغ هایی که گاهی روی پشت بام خانه، قارقار می کنند. با ما همراه شوید تا پرنده ها ی بیشتری را با هم ببینیم.

قمری های خانگی از خانواده کبوتر ها هستند. این پرنده دانه خوار است و اندازه اش به 26 سانتی متر می رسد. قمری خانگی در شهرها و روستاها زندگی می کند و مانند گنجشک ها یک همزیستی زیبا با انسان ها و زندگی شهری دارد.

این پرنده ها با لپ های سفید و صدای زیبایشان به شما سلام می کنند. آن ها «بلبل خرما» هستند. بلبل خرما گاهی روی سیم ها یا پشت پنجره می نشینند.

پرنده

برای دیدن پرنده ها لازم نیست دائم به آسمان نگاه کنیم. این موجودات زیبا، برای پیدا کردن دانه یا حتی آب تنی، پایین می آیند. «دم جنبانک»های پرجنب و جوش، دمشان را به سرعت تکان می دهند، آن ها کنار جوی آب، حشرات و گاهی کرم های کوچک را شکار می کنند. دم جنبانک ها را می توانی در پارک ها و کنار حوضچه های آب هم پیدا کنی.

لابه لای درخت ها، یک چیزی تکان خورد!... یک پرنده ی دیگر با لپ های سفید. پرهای زیر بدنش زرد رنگ است و یک خط مشکی روی شکمش دارد. او میان برگ ها قایم شده و آواز می خواند...بله، یک «چرخ ریسک» زیبا.

پرنده

بعضی از پرنده ها مثل ««دارکوب» ها حتی غذایشان را هم روی درخت ها پیدا می کنند. در پارک ها و جاهایی که درختان زیادی هست، می توانی پیدایشان کنی. آن ها منقارهای محکمی دارند و می توانند با آن پوست درخت ها را سوراخ کنند و کرم ها را بیرون بیاورند. گاهی .قت ها اگر خوب گوش کنی، می توانی صدای نوک زدن یک دارکوب به درخت را بشنوی.

«طوطی های طوق صورتی» و «شاه طوطی»... پر سر و صداهای دوست داشتنی! آن ها روی درختان بلند پارک یا خیابان می نشینند. آن ها سبزرنگ هستند و دم درازی دارند. گاهی هم روی درخت های کاج می نشینند و مشغول شکستن و خوردن میوه های کاج می شوند.

پرنده

یک پرنده ی باهوش دیگر که در پارک ها یا حتی روی درختان جلو خانه ی شما هم پیدایش می شود. او می تواند صدای پرندگان دیگر را تقلید کند. بله... یک «مرغ مینا».

شاید پرنده ها سیاه رنگی را در فضای سبز پارک دیده باشی که منقار زرد رنگشان خیلی شبیه به میناهاست. آن ها «سار»های زیبا هستند. روی درخت ها می نشینند و خیلی هم سر و صدا می کنند. اگر از نزدیک به آن ها نگاه کنی، متوجه می شوی که آن ها کاملاً سیاه نیستند. یعنی پر و بالشان زیر نور خورشید، به رنگ های مختلفی دیده می شود.

پرنده

تا حالا به گنجشک ها با دقت نگاه کرده ای؟... می خواهم دوست کوچک دیگری را به تو معرفی کنم. او یک گنجشک درختی است. گنجشک درختی از دوستش یعنی گنجشک خانگی، کوچک تر است و روی سفیدی صورتش لکه ی کوچک سیاهی دارد.اگر به پرهای سیاه زیر منقارش نگاه کنی انگار که این گنجشک کوچولو ریش دارد. گنجشک درختی را هم با کمی دقت می توانی در بعضی از پارک ها پیدا کنی.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:رشد نوآموز

Prophoto

مطالب مرتبط:

حیوان شگفت انگیز شبیه گیاهان

پروانه‌های شیششه‌ای

ملخها صدا تولید میکنند

مارماهی برقی

ماهی کور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.