تبیان، دستیار زندگی
وزرای خارجه كشورهای اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود از لغو تحریم‌ها علیه ایران خبر داده و اعلام كردند كه تحریم‌های این اتحادیه بزودی برداشته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اروپا:تحریمهای ایران معلق می شود


وزرای خارجه كشورهای اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود از لغو تحریم‌ها علیه ایران خبر داده و اعلام كردند كه تحریم‌های این اتحادیه بزودی برداشته می‌شود.

اشتون

درهمین حال كاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تأكید كرد كه ایران و گروه 1+5 مذاكرات فنی خود را از سر می‌گیرند. تصمیم وزرای خارجه اتحادیه اروپا پس از آن اتخاذ می‌شود كه به موجب «برنامه اقدام مشترک» -توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو -، قرار بر این بود كه تحریم‌ها علیه ایران دچار تحول شود. به این ترتیب كه در مدت زمان شش ماهه، ابتدا شورای امنیت سازمان ملل، امریكا و اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه ایران تصویب نکنند و بخشی از تحریم‌ها شامل «پتروشیمی»، «فلزات گرانبها» و میزانی از تحریم‌های مالی و مشکلات حاصل برای انتقال وجوه را برطرف کنند. سومین نکته در این توافقنامه این بود كه راه حل جامع طرفین، شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم است و به رفع همه‌جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های بین‌المللی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.

قامات اروپایی در حالی وعده لغو تحریم‌ها را براساس توافق ژنو داده‌اند كه كاخ سفید اخیراً تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب كرد كه به موجی از نارضایتی در میان گروه 1+5 مبدل شد. مقاماتی از مسکو، اتحادیه اروپا، سوئد و چین، رفتار امریكا را مورد انتقاد قرار دادند. مقامات امریكایی هم در واكنش به این اعتراض‌ها اعلام كردند كه دولت امریكا همچنان به توافقنامه ژنو پایبند خواهد بود.

شورای اتحادیه اروپا متعهد شده است که پس از تایید اقدام‌های ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران بر اساس توافق ژنو لغو شود

در همین راستا به گزارش خبرگزاری‌ها، سایت رسمی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای درباره نشست اخیر شورای وزیران این اتحادیه برای بررسی مسأله ایران اعلام کرد: این شورا از موفقیت اخیر دست یافته در مذاکرات گروه 3+3 به ریاست کاترین اشتون و برنامه «اقدام مشترک» در ژنو استقبال می‌کند. این توافق نشانه‌ای مبنی بر تعهد تمامی طرف‌ها برای اعتمادسازی، کاهش تنش‌ها و ادامه تلاش‌های دیپلماتیک در جهت دستیابی به یک راه‌حل جامع برای برطرف کردن نگرانی‌های بزرگ درباره فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران باید تعهدات خود را با حسن‌نیت اجرا کند و شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز متعهد می‌شود که گام‌های لازم را برداشته و آن دسته از تحریم‌های اتحادیه اروپا که در برنامه «اقدام مشترک» آمده است؛ بعد از اجرای تعهدات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و براساس توصیه کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا برداشته شوند.

کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا گفت که انتظار دارد مذاکرات فنی میان نمایندگان ایران و گروه 1+5 بزودی از سر گرفته شود. وی افزود: من به وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد ایران و وضعیت فعلی این موضوع توضیح خواهم داد. مذاکرات فنی مجدداً آغاز خواهد شد

مذاكرات فنی از سر گرفته می‌شود

همزمان با این نشست، کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا گفت که انتظار دارد مذاکرات فنی میان نمایندگان ایران و گروه 1+5 بزودی از سر گرفته شود. وی افزود: من به وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد ایران و وضعیت فعلی این موضوع توضیح خواهم داد. مذاکرات فنی مجدداً آغاز خواهد شد. اغلب جزئیات را بررسی كردیم، اما یکی دو موضوع در مورد نحوه اجرا مانده که باید به دقت در مورد آن فکر کنیم. دستیابی به توافق یک چیز است، اما اجرای آن چیز دیگری است که لازم است کارشناسان روی آن کار کنند. وی در مورد نیمه‌کاره ماندن مذاکرات فنی که در وین برگزار شد، گفته است: به همین جهت تیم ایرانی برای برخی مشورت‌ها بازگشت، اما من با وزیر خارجه در تماس بودم و ایرانی‌ها نیز با ما در تماس بودند. منتظر آن‌هاییم تا خیلی زود بار دیگر کارها را آغاز کنیم.

ایستادگی ملت ایران باعث صدور بیانیه وزرای خارجه اتحادیه اروپا شد
آصفری

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به بیانیه وزرای اتحادیه اروپا در مورد برداشتن تحریم‌های ایران مشروط به اجرای تعهدات با آژانس گفت: امروز اتحادیه اروپا با کشورهای غربی از اتفاق رخ داده در جمهوری اسلامی یعنی انتخابات ریاست جمهوری و حضور یکپارچه و حماسه‌ساز ملت ایران گیج و مبهوت هستند، چون این حضور چنان ضربه‌ای را به آنها زد که تمام تحریم‌ها و برنامه‌هایشان نقش برآب شد.

وی افزود: از طرف دیگر مذاکرات ژنو فرصت بسیار خوبی را پیش آورد که تصمیم ملت ایران و اراده جمهوری اسلامی برای شفاف‌سازی فعالیت هسته‌ای و آمادگی برای همکاری در جهت اعتمادسازی برای جهانیان ثابت شود، آن هم در شرایطی که امروز طرف مقابل برای مذاکرات کم آورد و فکر نمی‌کرد جمهوری اسلامی با این سیاست وارد مذاکرات و گفت‌وگو شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در شرایطی مذاکرات انجام شد که لابی صهیونیست قبل از آن برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات فعال شده بود و بعد از مذاکرات نیز تلاش کرد تا این مذاکرات را با چالش مواجه کند، در این شرایط مسوولان کشور در مجلس و دولت موضع‌گیری‌هایی داشتند مبنی بر اینکه اگر غربی‌ها بخواهند به توافقنامه ژنو پایبند نباشند، جمهوری اسلامی همچون گذشته فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند و هیچ واهمه‌ای نسبت به غرب ندارد.

آصفری خاطرنشان کرد: با توجه به مواضع محکم مسوولان مبنی بر اینکه غربی‌ها اگر نسبت به توافقنامه پایبند نباشند و ما هم برخوردی همچون آنها خواهیم داشت، امروز اتحادیه اروپا ناچار به اعلام این موضع شد که تحریم‌هایی که قبلا تصویب کرده را تعدیل می‌کند.

فراوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: روزنامه ایران، ایسنا