تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه نشست خبری تبیین و تشریح طرح‌های این بنیاد در همایش فصلی مدیران بنیاد شهید، به خبرنگار فرهنگ پایداری تبیان پاسخ داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات ایثارگران تکذیب نمی‌شود

رییس بنیاد شهید در گفتگو با تبیان بیان کرد


حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه نشست خبری تبیین و تشریح طرح‌های این بنیاد در همایش فصلی مدیران بنیاد شهید، به خبرنگار فرهنگ پایداری تبیان پاسخ داد.

مشکلات ایثارگران تکذیب نمی‌شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ سۆال خبرنگار مبنی بر اینکه هرگاه جانبازان و خانواده ایثارگران مسائل و مشکلات خود را رسانه‌ای می‌کردند مسئولان در پاسخ به تکذیب و مقابله برمی آمدند، گفت: من تکذیب نمی‌کنم، پیگیری خواهیم کرد.

وی پس از آنکه در جمع خبرنگاران حاضر شد، از باز شدن درهای بنیاد به روی رسانه‌ها خبر داد.

روز یکشنبه 24 آذرماه سال جاری پس از گذشت 8 سال که خبرنگاران در پشت درهای بسته به تحلیل و نتیجه گیری مسائل بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌پرداختند، در کمال بهت و ناباوری به نشست خبری در حاشیه همایش فصلی مدیران بنیاد شهید دعوت شدند.

معاون رییس جمهور و نماینده مقام معظم رهبری گفت: خبرنگاران و رسانه‌ها پیام‌آوران جامعهء ایثارگران به جامعهء انقلابی هستند و می‌توانند در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش آفرینی کنند و از امروز درهای بنیاد شهید برای تعامل با رسانه‌ها باز می‌شود. تعامل با رسانه‌ها را در اولویت کارم قرار دارد چرا که امروز جهان، جهان ارتباطات است.

حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی در پاسخ به این که چرا به جای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در جهت ضدفرهنگ پیش می‌رویم گفت: این مسئله‌ای است که در جامعه به وجود آمده است، طبعاً یکی از مهم‌ترین مسائلی که در همایش فصلی مدیران مورد تأکید قرار داشت، بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود که در این راستا حوزه‌های معاونت فرهنگی و پژوهش برنامه‌ریزی می‌کنند. مسئله فرهنگ دامنه گسترده‌ای دارد و باید برنامه ریزی دقیق و اجرای خوبی داشته باشیم. مقام معظم رهبری هم در مورد نشر فرهنگ ایثار در جامعه به بنده سفارش کردند که امیدواریم به درستی اجرا کنیم. به همین دلیل تاکید داریم که در حوزه‌های معاونت فرهنگی و پژوهشی در این زمینه برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم مسائلی که در جامعه به وجود آمده را سروسامان بدهیم و آن‌ها را به نحو مطلوب به سرانجام برسانیم.

مشکلات ایثارگران تکذیب نمی‌شود

رئیس بنیاد شهید همچنین در راستای افزایش بودجه بنیاد شهید گفت: تمامی ردیف‌های بودجه بنیاد در نظر گرفته شده و قطعاً مجلس شورای اسلامی که خودش 85 ایثارگر در کرسی نمایندگی دارد، تمامی نیازها را در نظر می‌گیرد.

شهیدی درباره یکسان سازی قبور شهدا گفت: این طرح مربوط به دولت جدید نبوده و از قبل به اجرا در آمده بود، از زمانی که من به بنیاد آمده‌ام، گفتم که مدیران حق ندارند گلزار شهدا را تخریب کنند؛ تخریب گلزار شهدا از دو سال قبل شروع شده که به دستور من متوقف شد و به تکمیل گلزارهایی که نیمه کار مانده رسیدگی شود، بودجه حداقلی برای این کار در نظر گرفته شد.

مدیران حق ندارند گلزار شهدا را تخریب کنند؛ تخریب گلزار شهدا از دو سال قبل شروع شده که به دستور من متوقف شد

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: وضعیت بودجه برای مدیران تبیین شد و صرفه جویی در بودجه و چگونگی واگذاری بودجه‌ها به مدیران استانی بررسی شد. همچنین برنامه‌ای در این همایش تدوین شد که بر اساس آن در 5 سال آینده بتوانیم تکامل و تعالی بنیاد شهید را شاهد باشیم. این برنامه شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت در زمان یک سال، میان مدت تا پایان سال 94 و بلند مدت تا سال 96 می‌باشد. بنابراین 65 برنامه تدوین و ابلاغ شد که باید آن را به عنوان برنامه پنج ساله بنیاد در نظر گرفته و اجرایی کنیم.

مشکلات ایثارگران تکذیب نمی‌شود

وی با اشاره به مسئله کوچک‌سازی بنیاد شهید گفت: یکی از دیگر از مسائل مورد بحث در این همایش کوچک سازی و چابک سازی بنیاد بود مرکز نیروی انسانی ریاست جمهوری به همه ابلاغ کرد که باید موضوع کوچک سازی اعمال شود و بنیاد شهید نیز از جمله این مراکز بود و نیاز بود در این زمینه برنامه‌ای تدوین و ابلاغ شود.

نماینده ولی فقیه همچنین از ایجاد مراکز ورزشی، فرهنگی و توان‌بخشی خبر داد و گفت: در مراکز استان‌ها از قبل شروع شده و در حال نتیجه گیری است. نیاز است مجتمع‌هایی در مراکز استانی برای جامعه ایثارگری در فاز فرهنگی،‌ فاز ورزشی و فاز توان‌بخشی به وجود آوریم. بخش توان‌بخشی آن که بسیار مورد نیاز جانبازان است بیشتر مورد بررسی قرار گرفت. برخی از جانبازان 70 درصد که پرستاری از آن‌ها به عهده خانواده‌هایشان در داخل خانه است، می‌توانند از مراکز توان‌بخشی استفاده کنند.

مشکلات ایثارگران تکذیب نمی‌شود

وی در راستای پرداخت معوقات ایثارگران گفت: ما 6 هزار میلیارد تومان مطالبات معوقه برای ایثارگران داریم که از همان روز اول این را دنبال کردم. 32 درصد این معوقات با فروش شرکت پتروشیمی پرداخت شد و دولت گذشته 2 نیروگاه دماوند و زاگرس را به بنیاد شهید واگذار کرد تا معوقات ایثارگران را پرداخت کنیم. بعد دو نیروگاه را در سبد فروش قرار دادیم اما چون گران‌قیمت بود بخش خصوصی نتوانست آن‌ها را خریداری کند و برای همین در دولت گذشته به صورت سهام قرار شد پرداخت شود که عده‌ای پذیرفتند و عده‌ای هم قبول نکردند. بعد از انتصاب من طرحی دادیم که اگر این 2 نیروگاه به فروش برسد تمامی مطالبات را پرداخت کنیم و اگر نشد مجبوریم در قالب سهام بدهی‌ها را بدهیم.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط: 

 ایستایی در بنیاد شهید ممنوع

 آغاز دیدارهای استانی با خانواده شهدا

 فضایی برای هم اندیشی