تبیان، دستیار زندگی
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به معدوم کردن ماهانه متوسط چهار هزار موش در تهران گفت: معدوم کردن هر موش 120 هزار تومان برای تهرانی‌ها هزینه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا موش‌های تهرانی چاق شده‌اند؟!


رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به معدوم کردن ماهانه متوسط چهار هزار موش در تهران گفت: معدوم کردن هر موش 120 هزار تومان برای تهرانی‌ها هزینه دارد.

موش

رحمت‌الله حافظی گفت: طبق آمار ارائه شده شهرداری سالانه 9000 سگ را خفت‌گیری می‌کنند که به طور متوسط ماهانه 750 سگ می‌شود. همچنین ماهانه دو هزار موش را با تله‌گذاری و سم‌گذاری کشته و لاشه‌ آنها پیدا می‌شود و پیش‌بینی می‌کنند که حدود دو هزار موش دیگر هم در لانه‌های و محافظ شهری کشته شوند. با محاسبه مجموع 4750 لاشه‌ این سگ‌ها و موش‌های شکار و کشته شده با منابعی که شهرداری برای مطالعات، جمع‌آوری و ریختن سموم و دفع و ... هزینه می‌کند ، مشخص می‌شود که سرانه معدوم کردن هر موش برای تهرانی‌ها 120 هزار تومان آب می‌خورد.در مورد معدوم کردن موش‌ها پیشنهاداتی داریم که قرار است در این خصوص کارشناسی کنیم و راه‌های مناسب‌تر که هزینه کمتری را به مردم تحمیل کند، پیدا کنیم.

2000 موشی که می‌میرند و میلیون‌ها موشی که زنده می‌مانند امیر حسن جعفری ورامینی  قائم مقام ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اعلام اینکه ماهانه در 22 منطقه شهرداری تهران به طور میانگین 500 کیلوگرم انواع سم شیمیایی برای دفع حیوانات موذی از جمله موش به کار برده می‌شود، گفت: در مهرماه سال جاری 1968 لاشه موش توسط پیمانکاران مناطق مختلف جمع‌آوری شده است.

موش‌های تهران به خاطر اینكه از سرمای تهران در امان بمانند دچار یك جهش ژنتیكی شده‌اند. شهرداری هیچ موفقیتی نداشته است، باید رفتار شهروندان را درست كرد تا بتوانیم جمعیت موش‌ها را كنترل كنیم. این را باید بدانیم كه هیچ‌وقت از دست موش‌ها در امان نخواهیم ماند. وقتی در افغانستان تله موش چهار هزار ساله پیدا می‌شود، باید به دنبال روش‌های جدیدی برای كنترل آنها باشیم

وی با تاکید بر اینکه آمار لاشه موش مربوط به ارقامی است که پیمانکاران از سوی مناطق به دست آورده و مربوط به لاشه‌های پیدا شده‌است، گفت: تعدادی که در لانه‌ها و یا سایر منفذهای معابر و یا خانه‌ها کشته می‌شوند قابل دسترسی نبوده و در آمار محاسبه نمی‌شود. در چهار ماه اول امسال 6638 قطعه لاشه موش در مناطق 22 گانه شهرداری تهران جمع آوری شده است. جعفری در حالی بر مقابله با موش‌های تهران به سه روش مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی اشاره دارد که باید پذیرفت طرح تله گذاری و سموم راه حل‌های کافی نیست و باید طرح‌های جدید و به روزتری را برای کنترل این حیوان پرزاد و ولد دنبال کرد.

30میلیون موش زیرپای تهران

تهران، پایتخت مشكلات است. شاید خیلی‌ها تهران را به آلودگی هوا و ترافیك شناخته باشند، اما تهران مشخصات دیگری هم دارد. مردم پایتخت با 30میلیون موش و ده‌ها هزار كلاغ هر روز زندگی می‌كنند. در این خصوص اقدمات شهرداری تهران هیچ كمكی به كنترل جمعیت این دو مزاحم نكرده است و هر روز جمعیت آنها بیشتر و موش‌ها چاق‌تر می‌شوند. عدم رفتار مناسب شهروندی از سوی مردم و ریختن زباله‌ها به جوی‌ها و خیابان‌ها باعث رشد تعداد كلاغ‌ها و موش‌ها شده است.

موش

به گفته شهردار سابق منطقه یك تهران كه منطقه اشرافی هست، حدود یك‌سوم زباله‌های این ناحیه از داخل جوی‌ها جمع‌آوری می‌شود. از طرف دیگر كلاغ‌ها هم زباله‌خوار هستند و البته غذای مورد علاقه‌شان موش است. مردم برای موش‌ها غذا تولید می‌كنند و كلاغ‌ها موش‌ها را می‌خورند. چرخه خطرناكی كه در تهران به وجود آمده است و مسوولان خبری از آن ندارند. در این بین مشاهده شده که موش‌های تهرانی چاق هم شده‌اند!

كهرم، مشاور رییس سازمان محیط زیست درباره علت بزرگ شدن موش‌ها می‌گوید:موش‌ها از تنها چیزی كه می‌ترسند، آنفلوآنزاست كه احتمال دارد بچه‌های آنها به آن مبتلا شوند. به همین خاطر سعی می‌كنند كه با افزایش وزن خود، حرارت بیشتری در بدن‌شان بماند كه سرما نخورند. زمانی كه آقای بافنده شهردار منطقه یك تهران بود اعلام كرد كه یك سوم زباله‌های این منطقه را از داخل جوی‌ها جمع‌آوری می‌كنند. اگر كمی دقت كنیم متوجه می‌شویم كه منطقه یك تهران اشرافی‌ترین منطقه تهران است. رفتار شهروندی و شهری مردم خود ما با ریختن زباله‌ها به داخل معابر باعث افزایش این موجودات می‌شود. ما برای آنها غذا می‌ریزیم و آنها هم رشد می‌كنند و تكثیر می‌شوند. موش‌های تهران به خاطر اینكه از سرمای تهران در امان بمانند دچار یك جهش ژنتیكی شده‌اند. شهرداری هیچ موفقیتی نداشته است، باید رفتار شهروندان را درست كرد تا بتوانیم جمعیت موش‌ها را كنترل كنیم. این را باید بدانیم كه هیچ‌وقت از دست موش‌ها در امان نخواهیم ماند. وقتی در افغانستان تله موش چهار هزار ساله پیدا می‌شود، باید به دنبال روش‌های جدیدی برای كنترل آنها باشیم.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع : ایسنا و اعتماد