تبیان، دستیار زندگی
نشست مشترك معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری به منظور بررسی همكاریهای مشترك برگزار شد. دكتر محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به پتانسیل عظیم دانشگاه در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانشگاه محل مناسب انتخاب همسر!


نشست مشترك معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری به منظور بررسی همكاریهای مشترك برگزار شد.
دكتر محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به پتانسیل عظیم دانشگاه در كشور گفت: در كنار اساتید بزرگوار، فرهیخته ترین جوانان كشور در دانشگاهها حضور دارند و باید نگاه ویژه‌ای به این قشر داشت.افزایش مشاركتهای اجتماعی جوانان از اولویتهای وزارت ورزش و جوانان است و دانشگاه یكی از مۆثرترین موقعیتهای مشاركت جوانان در تصمیم‌ گیریهای كلان كشور است. گلزاری با اشاره به رویكرد گسترش روانشناسی مثبتگرا در دنیا به یك رویكرد جدید گفت: امید و نشاط دو عنصر كلیدی روانشناسی مثبتگرا هستند و امیدواریم با وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری برنامه های مشترکی در زمینه افزایش امید و نشاط در میان دانشجویان داشته باشیم.

ازدواج

دانشگاه یكی از بهترین عرصه‌های انتخاب همسر است

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینكه دانشگاه یكی از بهترین عرصه‌های انتخاب همسر است، افـزود: امیدواریم با همكاری دفتر مشاوره وزارت علوم آموزش‌های لازم در خصوص ملاك‌های همسرگزینی به دانشجویان داده شود تا با محوریت مشاوران دانشگاه و كمك اساتید متعهد و والدین بتوانند انتخابی مناسب داشته باشند. وی با اشاره به وجود برخی آسیب‌ها و مشكلات در دانشگاه و خوابگاههای دانشجویی ابراز امیدواری كرد كه با همكاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم می‌توان برنامه‌های مشتركی در جهت كاهش این آسیب‌ها در دانشگاه اجرا كرد.

تأكید بر فرابخشی بودن وظایف معاونت امور جوانان

گلزاری با تأكید بر فرابخشی بودن وظایف معاونت امور جوانان گفت: شورای عالی جوانان و ستاد ملی ساماندهی امور جوانان دو نهاد تصمیم گیر در حوزه جوانان هستند كه انتظار میرود وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و معاونت فرهنگی و اجتماعی آن به عنوان یكی از اصلی ترین اركان و نهادهای تصمیم‌ساز در حوزه جوانان در دولت جدید با قوت در این دو نهاد نقش مۆثر خود را ایفا نمایند. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان ابراز امیدواری كرد كه در آیندهای نزدیك و پس از تشكیل گروه های كارشناسی تفاهم نامه جامعی در حوزه ازدواج، مشاركت های اجتماعی دانشجویان، راههای افزایش نشاط و امید و كاهش آسیب های اجتماعی با وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری منعقد شود. در ادامه این دیدار دكتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری دانشگاه را از معتبرترین گروههای مرجع اجتماعی بر شمرد و تأكید كرد: دانشگاه این ظرفیت را دارد که به سایر دستگاهها و  سازمانها، كمك فكری و محتوایی بكند و آنها نیز می توانند از پتانسیل بالای دانشگاه و دانشجو در جهت رشد و شكوفایی كشور بهرهمند شوند.

شورای عالی جوانان و ستاد ملی ساماندهی امور جوانان دو نهاد تصمیم گیر در حوزه جوانان هستند كه انتظار میرود وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و معاونت فرهنگی و اجتماعی آن به عنوان یكی از اصلی ترین اركان و نهادهای تصمیم‌ساز در حوزه جوانان در دولت جدید با قوت در این دو نهاد نقش مۆثر خود را ایفا نمایند

هاشمی با اشاره به برگزاری پر شور و بدون حاشیه مراسم 16 آذر امسال در دانشگاههای مختلف كشور، تصریح كرد: برگزاری این مراسم ها نشان داد كه دانشگاه بهترین محل برای انجام بحث ها و نظرات مختلف است و دانشجویان به رغم تفاوت دیدگاهها و نقدهای جدی، قانون را به خوبی رعایت كرده و بدون ساختارشكنی حضور فعال خود را نشان میدهند.

وی در راستای برنامه های رئیس جمهور، « مشاركت، نشاط و امید » را شعار اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نامید و گفت: دانشگاه باید بستر افزایش مشاركت دانشجویان باشد تا آنها را برای پذیرش مسئولیت های كلان تر در جامعه آماده كند.هاشمی با اشاره به تأكید رئیس جمهور در مراسم 16 آذر مبنی بر اینكه « دانشگاه كارگاه سیاست ورزی است » تصریح كرد: نباید نگران فعالیتهای دانشجویی بود چون آنها نشان دادند كه قانون مدار هستند و میتوانند در زمینه های سیاسی، اجتماعی و علمی مشاركت فعالانه داشته باشند.معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری تشكل های دانشجویی، هسته های علمی، كانون های فرهنگی و دینی را از بهترین عرصه‌های مشاركت دانشجویان عنوان كرد و گفت: با توجه به نگاه مشترك این وزارتخانه با وزرات ورزش و جوانان در زمینه افزایش مشاركت جوانان امیدوارم با انجام برنامه های مشترك بتوانیم به پویایی هر چه بیشتر این فعالیت ها كمك كنیم.

ازدواج

وی با اشاره به ظرفیت های مشترك دو وزارتخانه ابراز امیدواری كرد كه در زمینه افزایش نشاط و امید در دانشگاه نیز كارهای تحقیقاتی و برنامه های عملیاتی مشترك اجرا شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری در پایان افزود: برای سن جوانی تعاریف مختلفی ارائه می شود با این حال هر كدام از تعاریف اگر مبنای حركت قرار گیرند قطعاً دانشجویان در قشر جوان كشور قرار می‌گیرند. وی در پایان اظهار امیدواری کرد، بزودی با تشكیل جلسات كارشناسی بتوانیم تفاهمنامه جامعی میان وزارت علوم، تحقیقات و  فنآوری وزارت ورزش و جوانان منعقد خواهد شد.

ازدواج موقت در دانشگاه‌؟

چندی پیش حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز نیز با اشاره به توجه به ازدواج دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: مسئله ازدواج موقت باید در دانشگاه‌ها راه بیفتد؛ وگرنه در محیط دانشگاه انجام حرام و گناه افزایش پیدا می‌کند. وی در دومین نشست روسای دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها مقوله‌ای است که در وزارت علوم بویژه در میان روسا جدی گرفته نمی‌شود.اینکه دخترها و پسرها در دانشگاه از هم جدا شوند مثل دانشگاه امام صادق (ع) و یا دانشگاه الزهرا اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

رئیس ستاد اقامه نماز بیان کرد: مسئله‌ای که من باید عنوان کنم این است که شما خودتان را سر کار گذاشته‌اید و هیچ اقدامی در خصوص جداسازی دختر و پسر از یکدیگر انجام نداده‌اید؛ چه اشکالی دارد که ما اینها را به جز در موارد ضروری از یکدیگر جدا کنیم. بعد از 33 سال از انقلاب، قرآن تازه به دانشگاه‌های ما وارد شده است اما ما حاضر نیستیم جوری آن را تدریس کنیم که خروجی آن دانشجویان قرآنی باشد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : مهر و خبردانشجو